Succesfuld onboarding handler om at hjælpe nye medarbejdere godt ombord i virksomheden. Formålet er en bedre fastholdelse af medarbejdere og en øget produktivitet, effektivitet og fællesskabsfølelse – men hvordan hænger det sammen med rekruttering?
De fleste virksomheder kaster rask væk mange tusinde kroner og et utal af ressourcer efter diverse rekrutteringsaktiviteter, når den rette kandidat skal findes til en ledig stilling, men så snart vedkommende er fundet, forsvinder ressourcerne:
”Når kontrakten er underskrevet, stopper mange virksomheder arbejdet med den nye medarbejder, men i virkeligheden er det her, du for alvor skal sætte ind,” forklarer Thomas Laudrup, headhunter og CEO hos DEDIKATION, og fortsætter: ”Hele pre- og onboardingprocessen starter i det sekund, kandidaten sætter pennen på kontrakten, og det slutter ikke igen, før din nye medarbejder har fundet sig godt til rette i virksomheden.”
Rekruttering, onboarding og preboarding er tre forskellige processer, men hver og én er de en del af en helhed – og du skal hele vejen rundt, hvis du vil nå i mål med din nye medarbejder og stadig se vedkommende sidde bag skrivebordet efter et år.
Fejlrekruttering koster kassen
En fejlrekruttering af en funktionæransat koster ifølge Randstad hurtigt 500.000 kr., men potentielt set kan det være endnu dyrere, fordi særligt oplæringen af den nye medarbejder koster. Faktisk fylder oplæring mere end 79% af de samlede udgifter i forbindelse med en nyansættelse, og derfor er det helt essentielt at hjælpe nye medarbejdere ordentligt på plads i virksomheden.
Helt grundlæggende er der 3 fundamentale grunde til at investere i en struktureret onboardingproces – der vil hjælpe dig til at:
- fastholde dine medarbejdere
- mindske medarbejderens time-to-performance
- reducere dine omkostninger ift. ansættelsen
Fra i dag og 12 uger frem kan du følge vores onboarding onsdag, hvor vi dykker ned i alle de centrale dele af onboarding, preboarding og rekruttering – det er nemlig tre sider af samme sag:
”Hvis din rekruttering skal lykkes i sidste ende, er du nødt til at tage stilling til alle tre dele. En rekruttering skal planlægges, gennemføres og kontinuerligt følges op på, hvis du vil stå tilbage med en glad og effektiv medarbejder,” forklarer Thomas Laudrup.
Konkrete værktøjer til din onboarding
Ifølge Learningbank kan struktureret onboarding ikke bare nedsætte omkostningerne ved en nyansættelse – det kan også mindske time-to-performance med op til 60% og samtidig øge medarbejderens engagement med mere end 20%.
Onboardingprocessen kan overordnet set inddeles i tre områder, som din nye medarbejder skal præsenteres for – og ikke mindst vejledes i at gebærde sig i:
- Kultur og regler
- Netværk og samarbejde
- Resultater og kompetencer
De næste uger skærer vi helt ind til benet af onboardingprocessen, og læser du med, får du håndgribelige værktøjer til hjælpe dine nye medarbejdere godt i gang på jobbet, så du kan holde på dem i mange år.