De fleste sælgere forbereder sig grundigt til kundemøder: De undersøger kundens behov, har kendskab til deres produkter, har forberedt en klar målsætning til mødet og ved, hvilke tekniske værktøjer de planlægger at bruge.
Sådan er det desværre ikke altid til jobsamtalen. Hvis du som sælger ikke får forberedt dig ordentligt og møder op med en ”det sidder på rygraden”-attitude, kan det betyde, at jobbet går til en anden kandidat. Med andre ord – hvis du har den tilgang, at de skal overbevise dig om, hvorfor du skal arbejde for dem, gambler du potentielt med de millioner af kroner, du kunne have indtjent i løbet af en ansættelse. Det er brandærgerligt.
Herunder får du vores bedste tips til, hvordan du forbereder dig til samtalen, så du efterlader et godt indtryk og virker professionel og erfaren – og forhåbentligt lander dit drømmejob i sidste ende.
Se samtalen som et kundemøde
Når du sidder overfor en erfaren recruiter til samtalen, kan du ikke bare charme vedkommende uden at være forberedt, uanset hvor dygtig en sælger du er. Hvis du møder op udelukkende for at sige: ”hvad kan I tilbyde mig?”, er det bedre helt at takke nej til samtalen i første omgang.
Brian Frode, Partner & Senior Recruiter hos DEDIKATION, anbefaler at se samtalen som et kundemøde, hvor du skal vise, hvad du kan tilbyde dem: ”Hvilke kvaliteter har du, som de kan få gavn af? Husk, at din privatøkonomi er i spil. Hvis du bliver ansat, kan du potentielt arbejde i en virksomhed i flere år og indhente millioner af kroner, men med en hard-to-get-attitude bliver du aldrig ansat i første omgang.”
Forberedelse er nøglen
Inden jobsamtalen er det nødvendigt at forberede dig grundigt. Sørg for at have styr på virksomhedens produkter eller tjenester, målsætninger og regnskaber, samt hvordan du ville sælge deres løsninger. Lær deres marked at kende, de seneste nyheder og anden relevant data. Du kan også forsøge at identificere deres svagheder for bedre at kunne forklare, hvordan du besidder netop den viden eller de kvaliteter, der kan løfte virksomheden til nye højder.
Og så kan du godt gå i gang med at forberede dig på følgende spørgsmål, der typisk bliver stillet i en eller anden grad:
- Hvad ved du om vores virksomhed, og hvordan passer du ind?
- Hvad er dine vigtigste principper indenfor salg: for eksempel hvordan håndterer du afvisning, finder potentielle kunder, lukker en handel, etc.?
- Hvilke kompetencer besidder du i forhold til salgsprocessen?
- Hvorfor er du interesseret i salg?
- Når du altid dine mål? Og hvad stiller du op, når du ikke gør?
- Hvad er det største, du har opnået i din salgskarriere indtil videre, og hvordan gjorde du det?
- Hvordan holder du dig opdateret med de seneste markedstendenser?
Husk også at forberede et par spørgsmål, du kan stille den anden vej. Det kan for eksempel være: Hvilke kvaliteter ser I som de vigtigste for en sælger? Hvor stort er jeres salgsteam, og hvordan er det organiseret? Hvordan opstiller i KPI’er? At stille spørgsmål viser både interesse i jobbet, og at du har forstået, hvad I har snakket om i løbet af samtalen.
Hvis du mangler inspiration til de mange fordele og muligheder, jobbet som sælger giver, kan du læse mere i artiklen “Hvorfor skal du være sælger?”
Kend dine resultater
”Hvis du ikke kan sælge dig selv, kan du nok heller ikke sælge virksomhedens løsninger,” forklarer Brian og desuden: ”Alle dygtige sælgere kender deres tidligere resultater, så sørg for at bringe dem i spil til samtalen.”
Selvfølgelig må du ikke videregive fortrolige oplysninger i forhold til dit nuværende eller tidligere job, men sæt fokus på det, der er passende. Hvis du ikke vil fortælle om dine salgsresultater, risikerer du at sår tvivl om din dygtighed som sælger.
Netværk
Vis også gerne virksomheden, hvilke forbindelser du kan hive med i puljen, hvis de ansætter dig. Har du allerede kendskab til potentielle kunder? Kender du nogle personer, du ville tage fat i? Udover at kunne generere indkomst for din nye virksomhed, viser dine kontakter, at du har en evne til at bygge langvarige og tillidsfulde relationer.
For at opsummere kan vi altså konkludere, at forberedelse er afgørende for succes ved jobsamtaler som sælger. Ved at se samtalen som et kundemøde og vise, hvad du kan tilbyde virksomheden, skaber du et positivt indtryk. Sørg for at kende til virksomhedens løsninger, hav styr på salgsprincipper og fremhæve dine tidligere resultater. Ved at forberede dig grundigt og vise interesse gennem velovervejede spørgsmål, kan du øge dine chancer for at lande drømmejobbet som sælger.