De første måneder i et nyt job er afgørende for din succes, og det kræver hårdt arbejde at blive en del af en ny organisation. Få 3 konkrete råd til at komme godt fra start.
En god start er altafgørende for din fremtidige trivsel på din nye arbejdsplads, fortæller CCO i Business Danmark, Kasper Rubæk, og på trods af det faktum at både den nye medarbejder og virksomheden ønsker en flyvende start, så opstår der tit en dyb kløfte mellem intentioner og virkelighed:
“Ofte kolliderer intentionen om den perfekte, fyldestgørende opstart med en travl hverdag og mangel på ledelsesmæssigt fokus. Derfor ender indkøringen tit med at tage markant længere tid og frustrere begge parter,” fortæller han.
Som medarbejder kan du med fordel tage sagen i egen hånd, og vi har samlet 3 af Rubæks bedste adfærdsråd til dig, der gerne vil komme godt fra start i dit nye job.
1) Vær initiativrig og nysgerrig – men også ydmyg
Allerede fra første arbejdsdag er det vigtigt, at du tager din nye rolle seriøst. Der er møder, KPI’er og målsætninger, og din vigtigste opgave er at suge til dig og forstå, hvordan det hele foregår på din nye arbejdsplads.
Du har givetvis masser af idéer til at gøre tingene anderledes, men første arbejdsdag er ikke dagen, hvor de skal bringes på bordet. Vær i stedet ydmyg, stil spørgsmål og vær nysgerrig.
2) Opbyg et internt netværk
Du får brug for at kende dine kollegaer og deres kompetencer godt, og derfor kan du roligt tage sagen i egen hånd og begynde at opbygge et netværk i virksomheden. Vær nysgerrig på dine kollegaers funktioner, spørg hvad de er gode til og vis interesse for deres arbejde.
Samtidig er det vigtigt, at du ikke udelukkende holder dig til én eller to personer i indkøringsperioden. Vær åben, og snak med mange forskellige kollegaer.
3) Få defineret dine opgaver
Din chef har sandsynligvis travlt, og derfor kommer der hurtigt halve opgaver på dit skrivebord. Opgaver der ikke er defineret, og som du ikke har mulighed for at løse, før du kender kravene.
Her er det vigtigt, at du er konkret, og spørger ind til opgaven, hvis den er svær at tyde. Spørg gerne ind til hvad, hvor og hvordan, hvis du er i tvivl – hvis du vil præstere, skal du få defineret dine opgaver, så du ved, hvad du skal levere.