Jo højere stilling du søger, jo større er sandsynligheden for, at du skal testes til jobsamtalen. Læs med, og få gode råd til at forberede dig på de mest almindelige testtyper; personlighedstest, færdighedstest og cases.
Har du søgt en stilling som key account manager, er det ikke ualmindeligt, at du skal igennem en eller flere tests undervejs i rekrutteringsforløbet – det forklarer partner og rekrutteringskonsulent hos DEDIKATION, Brian Frode:
“Tests bruges som et understøttende værktøj til at vurdere dine personlige og faglige kompetencer. Det er et spørgsmål om at afdække præferencer, arbejdsstil, faglighed, teknikker osv. for at få så præcist et billede af dig som muligt.”
Der findes ingen facitliste til, hvordan du skal gribe de forskellige tests an, men der er gode råd, du med fordel kan bruge – og dem deler vi med dig lige her.
Personlighedstest
Personlighedstesten anvendes til at afdække dine personlige præferencer og andre faktorer, der er relevante i arbejdsmæssige sammenhænge. Ofte er den udarbejdet som et spørgeskema med 100-300 udsagn, du skal svare på, og når resultatet skal gennemgås under jobsamtalen, vil du som regel blive bedt om at komme med konkrete eksempler på dine svar.
“Vil du forberede dig på personlighedstesten, så start med at finde nogle eksempler på nettet, så du ved, hvad det handler om. Det kan også være en god idé at tale med dit netværk – hvor mener de, du har dine styrker og svagheder?” lyder rådet fra Brian Frode.
Færdighedstest
Færdighedstesten bruges til at definere dine specifikke færdigheder i forhold til at løse konkrete opgaver, og de bliver mere og mere populære blandt virksomheder og rekrutteringsbureauer. Modsat personlighedstesten foregår færdighedstesten ofte på tid, og her handler det om rigtige og forkerte svar; dine resultater måles op mod en såkaldt normgruppe, så du enten kan lægge under, over eller på niveau med gennemsnittet.
“Færdighedstesten fortæller ikke kun noget om, hvor god du er til at svare rigtigt, den giver også et indblik i præcision, omhyggelighed og risikoprofil. Den er svær at forberede sig på, men du kan finde eksempler på nettet, hvor du får et indblik i typen af spørgsmål, som kan være alt fra regnestykker til abstrakte figurer. Brug tid på at reflektere over dine svage sider, så du ved, hvordan du skal forklare dem – og ikke mindst hvordan du kompenserer for dem i dit arbejde – når du skal til samtale,” forklarer Brian Frode.
Cases
Præsenteres du for en case under dit rekrutteringsforløb, foregår det som regel på én af to måder: Du får udleveret en opgave på forhånd, som du skal løse og præsentere til samtalen eller du bliver bedt om at løse opgaven umiddelbart inden samtalen. Grundlæggende handler det om, at arbejdsgiveren ønsker et indblik i dine arbejdsmetoder, din faglighed og dine formidlingsevner.
“Du ved ikke, hvilken case du bliver stillet overfor, og derfor kan du ikke forberede dig på den specifikt. Til gengæld kan du gøre dig nogle overvejelser i forhold til præsentationen; du skal være tydelig omkring dine arbejdsmetoder, og du skal tænke over, hvordan du præsenterer opgaven bedst muligt,” afslutter Brian Frode.