Hjem » 5 tips til den digitale jobsamtale

5 tips til den digitale jobsamtale

I en tidsalder, hvor stort set alt foregår online, skal jobsøgende kandidater i stigende grad vænne sig til Skype-samtaler og videointerviews som en naturlig del af screeningprocessen. Få 5 gode råd til at give et godt indtryk.

Skype såvel som telefonen er effektive midler i den indledende proces, når virksomheder jagter den helt rigtige kandidat – og det stiller en række krav til din digitale fremtræden.

”Først og fremmest må du aldrig se en Skype- eller telefonsamtale med en potentiel arbejdsgiver som en hurtig samtale, du ikke behøver at forberede dig på. Den er mindst lige så vigtig som en samtale ansigt til ansigt,” siger Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION og fortsætter: ”Digitaliseringen gør det lettere for virksomhederne at foretage den indledende screening af kandidaterne, der skal afgøre, om du er egnet til en egentlig jobsamtale – og derfor skal du tage den alvorligt.”

Vi har samlet 5 tips til dig, der gerne vil gøre et godt indtryk under det virtuelle møde.

1) Vær omhyggelig med din lokation

Din yndlingsbar er måske nok et lækkert sted, når musikken spiller og mørket er faldet på, men det er ikke den fedeste baggrund til en jobsamtale. Det samme gælder for dit soveværelse! – og for mange andre steder.

Tænk over det signal, du ønsker at sende, og find en neutral baggrund, hvor der ikke er støj og andre forstyrrelser. Samtidig skal du sikre dig, at du har en stabil internet- og/eller telefonforbindelse, så du ikke falder ud under samtalen.

2) Forbered dig, som du plejer

”Betragt den digitale samtale som en almindelig jobsamtale, og forbered dig, som du normalt ville gøre,” siger Thomas Laudrup. ”Du vil blive stillet de klassiske spørgsmål, så du kan lige så godt have gjort dig tanker om dine svar,” forklarer han og fortsætter: ”Tag dit pæne tøj på – også selvom det er en telefonsamtale – det vil hjælpe dig til at komme i den professionelle stemning, selvom du sidder derhjemme og venter på opkaldet.”

Og så kan du med fordel have et glas vand ved din side, hvis du får brug for en tår undervejs.

3) Kig ind i kameraet

Hvis din samtale foregår over Skype, skal du huske at kigge ind i kameraet. På den måde vil din potentielle arbejdsgiver føle, at du kigger ham eller hende i øjnene, og det er et vigtigt element i samtalen.

Vær desuden opmærksom på, om du sidder ordentligt. Helst ved et bord, hvor du kan sidde med ret ryg; det ser lidt sjusket ud, hvis du ligger henslængt i sofaen.

4) Pas på med afbrydelser

Når du ikke sidder i samme rum som din samtalepartner, går der mange visuelle detaljer tabt, og det kan være svært at vide, hvornår du skal kommentere eller svare på et spørgsmål, så vær opmærksom og lyt grundigt efter – og pas på med afbrydelser.

”Forbindelsen er aldrig helt så god som real life,” forklarer Thomas Laudrup og fortsætter: ”Læg mærke til tonen, og tag gerne et ekstra sekund til at trække vejret, inden du svarer, så du ikke kommer til at bryde ind, før det er din tur – det kan hurtigt blive noget rod, når samtalen foregår med en lille digital forsinkelse”

5) Følg op med en kort mail

Når samtalen er slut, kan du med fordel sende en kort opfølgningsmail til intervieweren, hvor du takker for et behageligt interview og gentager de relevante pointer i forhold til dine kompetencer og den værdi, du kan skabe for virksomheden.

Rekrutteringsydelser

U

Vurdering

Test, adfærdsprofiler, cases til brug i din rekruttering.

Rekruttering

Vi håndterer hele processen – eller kun det, du ønsker.

Onboarding

Få dine nye medarbejdere hurtigere i gang.

Outplacement

Diskret vejledning til medarbejdere i jobskifte.