Hjem » 5 tips til den svære samtale … (den gode afskedigelse)

5 tips til den svære samtale … (den gode afskedigelse)

Det er aldrig let at afskedige en medarbejder, og for langt de fleste ledere kan det være svært at få greb om opsigelsessamtalen. Vi har samlet fem gode råd til dig, der gerne vil håndtere afskedigelsen på bedst mulig vis.

Du ser sandsynligvis ikke frem til den nærtstående opsigelsessamtale, men med grundig forberedelse kan du gøre den lidt lettere – ikke bare for dig selv, men også for din medarbejder:

”Når du opsiger en medarbejder, går der flere forskellige følelser gennem vedkommende. Det kan være alt fra ydmygelse og vrede til bebrejdelse og chok – og derfor er det vigtigt, at du håndterer situationen med professionel empati,” siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION.

Han har nedenstående fem råd til den svære samtale.

1) Vær klar og præcis

Er du nervøs, kommer du let til at kludre rundt i formuleringerne, og det gør ikke opsigelsen lettere for hverken dig eller medarbejderen. Forbered dig grundigt, så du ved, hvad du skal sige, og hvornår det skal siges – det forklarer Thomas Laudrup:

”Beskeden om opsigelsen skal helst komme inden for det første minut af samtalen. Det kan være svært, men øv dig i indledningen forud for mødet – for eksempel kan du sige: jeg er ked af at fortælle det, men jeg er nødt til at afskedige dig, fordi…

2) Hav styr på det praktiske

Skal opsigelsessamtalen forløbe bedst muligt, kan du med fordel bruge lidt tid på at planlægge den: Hvor skal den foregå, hvornår på ugen skal den finde sted og hvor lang tid skal der sættes af til samtalen?

Lokationen – her er det vigtigt, at du vælger et lukket mødelokale uden åbne glaspartier, så den opsagte medarbejder kan få ro til at reagere uden nysgerrige blikke.

Tidspunktet – som udgangspunkt er det en god idé, hvis du så vidt muligt undlader at holde opsigelsessamtaler om eftermiddagen, ligesom fredag er en dårlig dag til den svære samtale.

Varighed ­­– en opsigelsessamtale bør ikke vare mere end 5-10 minutter. Vær kort og præcis i dine formuleringer, og lad medarbejderen følge op med spørgsmål, hvis det er nødvendigt.

3) Giv plads til reaktionen

Det er sjældent en rar oplevelse at blive afskediget, og derfor må du som leder forvente, at der kommer en reaktion fra medarbejderen – og det skal der være plads til, fortæller Thomas Laudrup:

”Mennesker reagerer forskelligt, og du kan møde både gråd, vrede og resignation, og derfor er det vigtigste, at du forholder dig åben og giver plads til reaktionen – uanset hvordan den påvirker dig. Lyt til din medarbejder, træk dig tilbage og lad vedkommende håndtere processen selv.”

 

4) Vær professionel

Ved en opsigelse kan den opsagte medarbejder være ihærdig efter at vide mere om, hvorfor vedkommende er blevet afskediget frem for en anden, og her er det vigtigt, at du undlader at gå ind i diskussionen – hold dig til det planlagte; budskabet og begrundelsen.

Hvis medarbejderen insisterer, kan I aftale endnu en samtale efter et par dage. På den måde får vedkommende mulighed for at sunde sig, ligesom du har tid til at forberede dig.

 

5) Afslut – og følg op

Som leder er det dit ansvar at styre samtalen – også når den skal afsluttes. Vær tydelig i markeringen af, at samtalen er slut, og spørg den opsagte medarbejder, hvad vedkommende har brug for; vil han eller hun direkte hjem eller ud at tale med kollegaerne?

Det kan også være en god idé at aftale en opfølgende samtale af praktisk karakter, så I kan finde ud af, hvordan ansættelsen skal afvikles og eventuelle opgaver overdrages.

Rekrutteringsydelser

U

Vurdering

Test, adfærdsprofiler, cases til brug i din rekruttering.

Rekruttering

Vi håndterer hele processen – eller kun det, du ønsker.

Onboarding

Få dine nye medarbejdere hurtigere i gang.

Outplacement

Diskret vejledning til medarbejdere i jobskifte.