Vil du gøre første arbejdsdag til en god oplevelse for din nye medarbejder, skal dit preboardingprogram indeholde en præsentation af virksomhedens regler og krav – det lyder enkelt, og alligevel glemmer mange det.
Vi har allerede kigget på både forventninger og kompetenceudvikling samt kultur og netværk som en nødvendig del af et effektivt preboardingforløb, og nu er tiden kommet til det mere formelle: regler og krav til din nye medarbejder. Vil du skabe tryghed hos den nyansatte, skal vedkommende nemlig vide præcis, hvad der forventes af ham eller hende på første arbejdsdag.
“4% af alle nyansatte vender aldrig tilbage til virksomheden efter første arbejdsdag,” fortæller Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, og fortsætter: “Der er et kæmpe spænd mellem de ressourcer der bruges på at rekruttere, og de ressourcer der bruges på, at få den nye medarbejder til at føle sig som en del af holdet – og hvis ikke første arbejdsdag spiller, så risikerer du at tabe medarbejderen på gulvet.”
Regler og krav – hvad skal medarbejderen vide?
Der er en del grundlæggende viden, som din nye medarbejder skal konsumere om sin nye arbejdsplads, inden dag nummer et oprinder, og her er blandt andet e-learning et rigtig godt redskab, forklarer Thomas Laudrup:
“Med e-learning kan du lave et skræddersyet preboardingforløb til din nye medarbejder, og her kan du servere alt det vedkommende bør vide om virksomheden. Det kan være virksomhedsinformationer som vision, mission, mål etc., ligesom det er en god idé, at dele virksomhedens historie og værdier med din nye medarbejder, så han eller hun får en følelse af at være en del af det hele.”
Er der specifikke regler, der er gældende for den nyansatte er det vigtigt, at de også bliver beskrevet tydeligt, fx krav til påklædning eller kendskab til specifikke sikkerhedspolitikker. Samtidig er det vigtigt at huske, at e-learning aldrig kan stå alene, men derimod fungerer rigtig godt, hvis det kobles sammen med traditionel sidemandsoplæring, når første arbejdsdag endelig dukker op.
Preboarding som en del af rekrutteringsforløbet
De fleste virksomheder prioriterer den proces der begynder, når en ny medarbejder træder ind ad døren på sin første arbejdsdag – onboardingprocessen – men de færreste har endnu ikke fået øjnene op for vigtigheden af preboarding. Begge dele er, eller bør i hvert fald være, en integreret del af rekrutteringsprocessen.
Er du ikke overbevist, kan du med fordel læse denne rapport, udarbejdet af IntroDus, der giver et billede af hvordan 1.562 medarbejdere oplevede det, at starte i et nyt job – og hvad oplevelsen fik af betydning for deres fremtidige jobsituation.
Du kan blandt andet læse at:
– 19% af de adspurgte kun blev i deres sidste job i 0-6 måneder.
– 57% forlod deres nye job inden for 12 måneder.
– 93% var meget glade, da de underskrev deres ansættelseskontrakt.
– 64% fandt det meget vigtigt at få mere viden omkring arbejdspladsen, inden de startede.
– 45% ikke havde en plan for den første måned, eller at den var mangelfuld.
Du har helt sikkert forstået pointen: Preboarding er helt essentielt, hvis du vil tage godt imod din nye medarbejder og ikke mindst holde på vedkommende i mere end et enkelt år. Du skal dyrke den glæde det er at underskrive ansættelseskontrakten, og sørge for at holde motivationen ved lige.
I løbet af de næste fire uger dykker vi yderligere ned i rekrutteringsprocessen, og sætter fokus på, hvordan du finder den rigtige kandidat, og hvad der skal til for at holde på vedkommende.