Hjem » Afholder sproget i dit jobopslag kandidaterne fra at søge?

Afholder sproget i dit jobopslag kandidaterne fra at søge?

Er du opmærksom på dine valg af ord, når du skriver jobannoncer? Kønsrettede ord og brug af floskler kan skræmme velegnede kandidater væk, allerede når de læser overskriften.

Når du skal rekruttere en ny medarbejder, hvordan griber du så rekrutteringen an? Finder du jobannoncen fra sidst frem fra drevet og lige finjusterer den lidt? Eller skriver du en ny helt fra bunden?

Der er mange måder at starte rekrutteringsprocessen på, og den ene er ikke mere rigtig end den anden. Men hvis du genbruger en gammel jobannonce, er det en god idé at se på den med friske og kritiske øjne.

Det gælder i høj grad, hvis teksten indeholder så mange floskler, at kandidaterne er ved at falde over dem. For så holder de sig højst sandsynligt væk.

 

Lug ud i floskler og skil dig ud

Det kan være, at du i tidligere jobopslag har brugt klassiske vendinger som “du er fleksibel”, “du ser muligheder frem for begrænsninger,” og “du kan have mange bolde i luften”.

Og det kan sagtens være, at det er nødvendige egenskaber for at få succes i netop dette job, at kandidaten kan håndtere mange opgaver på én gang… Men når kandidaterne støder på den samme formulering i nærmest alle jobopslag, hvorfor skulle de så søge jobbet i din virksomhed frem for en anden?

Start i stedet med at finde ud af, hvorfor I har behov for eksempelvis en fleksibel kandidat.

På den måde kan I ende med at formulere det på en anden måde. Eksempel: Det er et plus, hvis du kan arbejde på skæve tider, da vi har mange møder med udenlandske kunder, som typisk foregår om aftenen. Det giver samtidig kandidaten et billede af, hvordan “fleksibel” opfattes i din virksomhed.

 

Vær obs på kønsladet ord

Der er flere grunde til, at det er godt at være opmærksom på sprogbruget, når du skriver jobannoncer. En undersøgelse, som Konsulenthuset Ballisager omtaler, viser, at en lang række virksomheder bruger maskulint ladet ord, når de skriver jobannoncer. Og det afholder kvinder fra at søge jobbet.

For dig gælder det om at styre uden om kønsladede ord i din jobannonce og bruge kønsneutrale ord i stedet. Her kommer nogle eksempler:

– Skift ordet rengøringsdame ud med rengøringsassistent eller -medarbejder.

– Skift ordet it-troldmand ud med it-kyndig eller skriv i stedet: kan du trylle med it?

– Skift ordet selvsikker ud med erfaren, da undersøgelser viser, at flere kvinder bevidst eller ubevidst opfatter ordet selvsikker som et maskulint kodet ord.

Du kan også prøve at kopiere din jobannoncetekst ind i Jobeffekt.dks analyseværktøj og få et indblik i, om din jobannonce indeholder maskulint eller feminint ladede ord.

 

Rammer du målgruppen?

En god jobannonce skiller sig ud fra mængden samtidig med, at jobannoncen selvfølgelig skal afspejle virksomheden. Arbejdsopgaverne skal desuden gengives korrekt uden at pynte på dem.

Bliver du lidt træt af alle de ting, der skal gå op i en højere enhed i en jobannonce? Det er uden tvivl en kunst at skrive det gode jobopslag.

Sproget alene, siger enormt meget om din virksomhed. Hvis du er opmærksom på det, kan du endda bruge det som greb til at gå efter den helt rigtige målgruppe.

Der er nemlig stor forskel på en lang jobannonce, der er teksttung og desuden skrevet med et højt lixtal, sammenlignet med en jobannonce med kort tekst, der også er nem at overskue layoutmæssigt. De to karikerede eksempler taler til hver sin målgruppe. Det er derfor vigtigt at have for øje, hvilken målgruppe du ønsker at fange med dit jobopslag, inden du kaster dig ud i skriveriet.

 

LÆS OGSÅ: Employer branding: Tiltræk de rigtige kandidater

 

Brug os og kom sikkert i mål med din jobannonce

Hos DEDIKATION tager vi gerne hånd om din jobannonce. Med mange års erfaring bag os kan vi hjælpe med samtlige trin i en rekrutteringsproces – lige fra at skrive jobannoncen til at bistå en god onboarding, når den rigtige kandidat er fundet. 

Vi sørger for en jobannoncetekst, der er fri for floskler. En tekst der er nøjagtig, fyldestgørende og taler lige til den målgruppe, du ønsker at ramme.

Det kræver blot et telefoninterview med den ansættende leder, og så går vi i gang. Få dage efter får du en jobannonce, der er klappet og klar til at blive publiceret, så du kan få den rette medarbejder i hus.

 

LÆS OGSÅ: Drop benarbejdet – vi tager det tunge (rekrutterings)læs

Rekrutteringsydelser

U

Vurdering

Test, adfærdsprofiler, cases til brug i din rekruttering.

Rekruttering

Vi håndterer hele processen – eller kun det, du ønsker.

Onboarding

Få dine nye medarbejdere hurtigere i gang.

Outplacement

Diskret vejledning til medarbejdere i jobskifte.