Er du usikker på, hvad du skal skrive i din jobansøgning? Hvordan formulerer du bedst dit CV? Og hvordan er det nu med uopfordrede ansøgninger? Spørgsmålene er mange, men du skal ikke gøre det sværere, end det er – læs med her, og bliv klædt på til jobsøgning.
Der er ord, du bestemt ikke bør bruge i din jobansøgning, men der er også ord og beskrivelser, du med fordel kan trække på, når du skal overbevise læseren om, at du er den rette kandidat til jobbet. Det samme gælder med dit CV. Ja, selv uopfordrede ansøgninger er der uskrevne regler for, og de er værd at kende.
Herunder tager vi dig igennem jobsøgning fra A-Å, så du får de bedste muligheder for at komme godt fra start. Vi kigger både på ansøgningen, CV’et, efterspurgte kompetencer og alternativer til den skriftlige ansøgning.
God læselyst!
Ansøgning og CV
Der er stor forskel på både indhold og opsætning af din ansøgning og dit CV, men de to ting hænger alligevel uløseligt sammen, og derfor tager vi dem under ét.
CV er en forkortelse for Curriculum Vitae, der betyder livsforløb. Det opsummerer din erhvervserfaring, din uddannelse og dine kompetencer kort og præcist. Du kan betragte dit CV som et bilag til din ansøgning – om end et meget vigtigt bilag. Undlader du at sende det med, kan du være sikker på, at din ansøgning ender i papirkurven.
Din ansøgning derimod – det er en motiveret fortælling, der skal forklare, hvorfor du skal i betragtning til jobbet, og hvordan du kan løse de opgaver, der følger med den søgte stilling.
Hvad skal dit CV indeholde?
Det er fristende at sende et link til LinkedIn frem for at udarbejde et personligt CV til den aktuelle stilling. Men det er ikke en anbefalelsesværdig løsning. Faktisk viser en undersøgelse fra Rekrutteringsanalysen 2020 fra Ballisager, at 88% af både private og offentlige virksomheder fortrækker et CV over LinkedIn.
Du kommer altså ikke udenom CV’et, og du kan heller ikke bruge copy paste fra den sidste stilling, du søgte. Du skal derimod se dit CV som et dynamisk dokument, der ændrer sig, alt efter hvilket job du søger. Det skal skræddersyes og tilpasses den respektive stilling og virksomhed. Du skal have dine kompetencer i spil og vise, hvordan de kan anvendes i virksomheden.
Helt lavpraktisk kan dit CV indeholde informationer som:
- Personlige data
- Erhvervserfaring, herunder resultater og ansvarsområder
- Personlige kompetencer
- Uddannelse, herunder relevante kurser og efteruddannelse
- Sprogkundskaber og it-kompetencer
- Udlandsophold
- Fritid og/eller tillidserhverv
Husk dog altid at vurdere, hvad der er relevant for den stilling, du søger. Der er sandsynligvis ingen grund til at nævne din rygsækrejse i Sydøstasien for 17 år siden, medmindre du søger et job i rejsebranchen.
Sæt dine kompetencer i spil i dit CV
Et godt CV er kort og overskueligt, og det sætter ord på dine kompetencer og resultater på en måde, der tydeligt kan oversættes til den stilling, du søger. Du kan med fordel starte med en kort indledning – 5-6 linjer der forklarer, hvordan du som kandidat matcher jobbet.
For eksempel:
”Salg, kundepleje og koordinering er de kompetencer, jeg har trukket mest intensivt på i mine seneste stillinger, og det vil også komme til udtryk i jobbet som Key Account manager hos XXX. Jeg har senest haft gode resultater med at indføre nye tiltag for kundebesøg, hvilket har øget mit salg med 18% – kompetencer jeg naturligvis tager med mig videre i mit næste job. Jeg er ambitiøs og resultatorienteret, hvilket betyder, at jeg arbejder bedst i en konkurrenceminded organisation, med fokus på målbare resultater.”
Den næste opgave bliver herefter at identificere og udvælge de af dine kompetencer, der matcher stillingen bedst og relatere dem til de opgaver, du skal løse, hvis jobbet bliver dit.
LÆS OGSÅ: 5 ting du ikke skal skrive i dit CV
Hvad skal din ansøgning indeholde?
Først og fremmest er det vigtigt at sige, at din ansøgning ikke skal være en gentagelse af dit CV. Der er ingen, der gider at læse det samme to gange. Dit CV er det første arbejdsgiveren læser, og her har du forhåbentlig skabt interesse for dine kompetencer og erfaring – og nu skal du så følge op med en ansøgning, der sætter fokus på den værdi, du kan skabe for virksomheden.
Men hvordan skriver du en god ansøgning?
Svaret er forholdsvis enkelt, hvis vi endnu engang kigger i førnævnte rekrutteringsanalyse. Det, der ifølge virksomhederne betyder mest, når de skal vurdere en ansøgning, er en velbeskrevet personlig motivation for jobbet i kombination med en tydeliggørelse af, hvordan kandidatens kompetencer kan relateres til virksomheden.
Men det er let at komme galt afsted i denne sammenhæng – det oplever vi i hvert fald hos Dedikation. Vi ser nemlig ofte, at ansøgere er gode til at beskrive deres erfaringer, personlighed og kompetencer, mens de glemmer at sætte det i relation til virksomhedens behov.
Du skal spørge dig selv, hvordan dine kompetencer kan føre til resultater, hvis du får jobbet.
Eksempel på personlig motivation
Hvis vi starter med den personlige motivation for at søge stillingen, så er den en oplagt indledning til din ansøgning. Du skal forklare, hvorfor du er interesseret i jobbet. Og her er det ikke nok med ”jeg synes, det er sjovt at sælge…”. Du skal lave din research; kig på virksomhedens hjemmeside, læs hvad de skriver om sig selv og undersøg, hvad andre fortæller om dem – og forklar så, hvorfor det lige præcis er dette job, du gerne vil have.
Et eksempel på en personlig motivation kan lyde:
”Det tiltaler mig at arbejde med salg i et resultatorienteret miljø hos XXX, hvor jeg får mulighed for at tilrettelægge min egen arbejdsdag og gå direkte efter målet. Rollen som ansvarlig for salgsprocessen og primus motor på at udvikle og vedligeholde kundeporteføljen motiverer mig, og jeg får energi af at skabe resultater – og det er min ambition at bruge mine kompetencer til at skabe vækst hos XXX.”
Hvis du læser efter, viser ovenstående eksempel både, hvorfor kandidaten er interesseret i jobbet, hvad vedkommende trives med i sin arbejdsdag og hvordan personen kan skabe værdi for arbejdsgiveren.
Med motivationen på plads er næste skridt at få sat dine kompetencer i spil.
Fokus på værdiskabende kompetencer
Der er ingen tvivl om, at du har mange forskellige kompetencer – både personlige og faglige. Men de er med sikkerhed ikke alle sammen relevante for den stilling, du søger. Du skal derfor udvælge to-tre færdigheder, der passer godt til jobbet og beskrive, hvordan de kan skabe værdi for virksomheden.
En personlig kompetence kan beskrives således:
”Konkurrenceminded og resultatorienteret
Som person er jeg konkurrenceminded og resultatorienteret. Det betyder, at jeg gerne går de ekstra skridt der skal til for at lande et salg, og at jeg gerne finder på nye tiltag, der kan hjælpe mig med at nå mit mål. I mit tidligere job hos XXX fik jeg integreret en række nye tiltag for kundebesøg, der øgede mit salg med 18% – det vil jeg tage med mig videre i jobbet hos XXX.”
En faglige kompetence kan beskrives således:
”Salg og kommunikation
Min brede erfaring med salg og evner inden for kommunikation betyder, at jeg hurtigt vil skabe tætte relationer til nye såvel som eksisterende kunder. I mit tidligere job hos XXX havde jeg efter 1 måned været i kontakt med alle de kunder, jeg overtog, og lagt en plan for opfølgning – på samme måde vil jeg gerne starte arbejdet hos XXX, da jeg mener, at den personlige relation betyder alverden for salget.”
Det kan føles svært – ja, nærmest umuligt – at definere sine kompetencer, men det er en proces, der er uendelig vigtig for din jobansøgning (og for en eventuel jobsamtale, for den sags skyld). Ved du ikke, hvor du skal starte eller slutte, kan vi anbefale dig at læse artiklen ”Få dine kompetencer i spil, når du søger nyt job” – her får du en masse eksempler, der kan hjælpe dig videre.
Kompetencer – de bløde værdier vinder frem
It-evner, salgsresultater og lignende færdigheder står ofte øverst på listen over kompetencer, når kandidater sender deres CV afsted. Men ifølge Finans efterspørger virksomhederne i høj grad en helt anden type kompetencer fra deres medarbejdere. Nemlig de såkaldt bløde værdier.
Jobbank har udfærdiget en liste over bløde kompetencer, der ser således ud:
- Lederevne
- Samarbejdsevne
- Kommunikationsevne
- Evnen til at arbejde under pres
- Evnen til at overholde deadlines
- Evnen til at lære hurtigt
- Tilpasningsevne
- Sans for detaljer
- Evnen til at arbejde struktureret
- Kreativitet
Listen er naturligvis ikke udtømmende, men den er et godt eksempel på nogle af de ting, du med fordel også kan fokusere på i din ansøgning. Ikke mindst fordi artiklen i Finans gengiver en amerikansk undersøgelse, hvor 93% af de adspurgte arbejdsgivere siger, at de bløde kompetencer spiller en afgørende rolle for deres beslutning om, hvem de vil ansætte.
Men hvor det er let nok at beskrive tekniske færdigheder og tidligere resultater, fordi det er fakta, så er det straks sværere at få sat ord på de personlige egenskaber, der gør dig til det helt rette menneske til jobbet. De værdier, der siger noget om dig og om den måde, du møder verden og dine opgaver på.
Der er ikke andet at gøre end at dykke helt ned i din kompetencekrukke og finde de bløde værdier, der kendetegner dig allermest – og så give eksempler på, hvordan det kommer til udtryk.
Er du empatisk, har du måske en udtalt evne til at få mennesker omkring dig til at føle sig godt tilpas. Er du derimod meget social, handler det måske om, at du arrangerer fredagsbar og samler dine kollegaer til arrangementer for at styrke fællesskabet.
Husk – de bløde kompetencer er ikke alt
Selvom flere og flere virksomheder efterspørger de bløde værdier hos deres medarbejdere, er det vigtigt, at du finder balancen mellem hard skills – altså de tekniske og praktiske færdigheder – og soft skills – de bløde kompetencer.
Det er i samspillet, magien skabes.
Alternativer til den skriftlige ansøgning
Har du læst med hertil, så har du fået en grundig introduktion til den klassiske ansøgning. Den skriftlige. Men sidder du tilbage med en knude i maven og tænker, at den ansøgning får du ALDRIG skrevet.
Så er den skriftlige ansøgning måske slet ikke dig!
Det er klart, at det er svært at komme i betragtning til et job uden at sende en ansøgning. Men hvis ordene slår knuder, skal du måske overveje, om der er andre løsninger. Det er ikke kun kandidater med ”perfekte” skriftlige ansøgninger, der kaldes til samtale. Tværtimod er virksomhederne optaget af kandidater, der formår at vise, hvem de er – på den måde der nu engang passer til kandidaten (og virksomheden).
Og der er mange muligheder for at gøre et godt indtryk. Hvis du er ordblind – eller helt igennem elendig til at skrive – så kommer du alligevel ikke til at brænde igennem i din ansøgning, og så er det spildte kræfter. Du skal finde ud af, hvad der virker for dig; hvordan du på allerbedste vis kan give arbejdsgiveren et godt indtryk.
Er du serviceminded, sjov og eminent til at skabe relationer over telefonen, så giv arbejdsgiveren et ring. Er du kreativ på skærmen og fuld af gode idéer, så send en video eller et portfolio. Besidder du udtalte evner i tegning, så lav en tegneserie. Mulighederne er uendelige, og det handler om at finde ud af, hvad der virker for dig og få din ansøgning afsted på en måde, der viser modtageren, hvem du er, hvad du kan og hvordan du gør det.
Uopfordret ansøgning
Alt hvad vi har været igennem indtil nu, bygger på idéen om, at der rent faktisk er et job at søge. Men hvad gør du, hvis det job, du drømmer om, ikke er slået op?
At søge uopfordret kommer i sagens natur med en række udfordringer, netop fordi det er uopfordret. Det stiller både krav til måden, du kontakter virksomheden på, men også til udformningen af din ansøgning – den klassiske skriftlige ansøgning er måske slet ikke aktuel i denne sammenhæng.
Men først – giver det overhovedet pote at sende en uopfordret ansøgning? Ikke nødvendigvis. Men sandsynligheden er der.
Ifølge Kandidatanalysen 2021 fra Ballisager har hele 63% af de adspurgte virksomheder prøvet at ansætte en medarbejder, der har søgt uopfordret. Chancen er der altså – og den er til at tage og føle på.
Tre strategier til den uopfordrede ansøgning
Der findes naturligvis et hav af muligheder for at komme i kontakt med en virksomhed, og der er helt sikkert måder, du foretrækker over andre. Telefonen, for eksempel. Eller e-mail. Sociale medier måske. Men uanset hvad – det er ikke dine præferencer der bestemmer. Det er virksomhedens.
I før nævnte kandidatanalyse blev virksomhederne spurgt, hvordan en kandidat mest effektivt kommer i kontakt med dem, hvis de ønsker at søge uopfordret. Svarene taler sit eget tydelige sprog: Send en e-mail, søg uopfordret via hjemmesiden/rekrutteringssystemet eller grib telefonen.
Når det er sagt, så er det stadig kun 29% – altså under en tredjedel – der foretrækker telefonen. Så du kan med fordel overveje, hvordan du forestiller dig, at en given virksomhed (og travl arbejdsgiver) helst vil kontaktes.
Udnyt muligheden for at vise, hvem du er
At sende en e-mail ligger klart nummer 1 på virksomhedernes liste over foretrukne metoder til at søge uopfordret. Men der nævnes ikke noget om, hvilken form for indhold du skal sende.
Det giver dig frie rammer til at være kreativ og vise, hvem du er. Og selvfølgelig hvorfor dine kompetencer er unikke for den aktuelle virksomhed. Så gå i tænkeboks og find ud af, hvordan du bedst præsenterer dig selv og giver et indtryk, der er så godt, at arbejdsgiveren er nødt til at tale med dig.
Det kan være en kort introduktionsvideo, hvor du enkelt og let forklarer, hvorfor du er det perfekte match til en stilling, der endnu ikke er slået op. Eller hvad med en skriftlig ansøgning, der er sat op som et nyhedsbrev? Måske kan du programmere en hjemmeside, indspille en sang eller noget helt tredje.
Mulighederne er uendelige, og det koster ingenting at prøve. Måske har du heldet med dig!