Employee advocacy er det helt store buzzword i rekrutteringsbranchen, men tallene er deprimerende; de viser nemlig, at dine medarbejdere i høj grad IKKE deler virksomhedens gode historier.
I rekrutteringsanalysen 2019 dykker Ballisager lidt længere ned i begrebet employee advocacy for at få et overblik over medarbejdernes egentlige indsats – og tallene må siges at være en øjenåbner:
“90% af de adspurgte deler sjældent eller aldrig nyheder om deres arbejdsplads på LinkedIn, mens 85% heller ikke gider deres arbejdsplads på Facebook,” fortæller Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION, og fortsætter: “Det er et voldsomt højt tal, når man tænker på, hvor meget employee advocacy siges at betyde for evnen til at tiltrække de rette kandidater.”
Træning kan være en hjælp
Tager vi et kig på LinkedIn, så viser undersøgelsen, at der er potentiale, hvis du ønsker at påvirke dine medarbejdere til at dele mere, fortæller Thomas Laudrup:
“Selvom 63% svarer, at de ikke bruger LinkedIn eller ikke ønsker at blive mere aktiv, så er der stadig en del at arbejde med; og det skal du gøre. 12% svarer, at de har brug for træning i brugen af LinkedIn, mens 10% efterspørger tydeligere retningslinjer fra arbejdspladsen, så de ved, hvad der forventes.”
Ovenstående er håndgribelige skridt, du kan tage i retningen af en bedre employee advocacy-strategi. Forklar dine medarbejdere, hvorfor det er vigtigt, at de deler virksomhedens nyheder – når de vel at mærke kan stå inde for dem – og lær dem, hvordan de gør.
Facebook får en hård medfart
Umiddelbart virker det oplagt at bruge Facebook som nyhedskanal, når dine medarbejdere skal dele de gode historier, men ifølge undersøgelsen kommer det ikke til at ske:
“Hele 82% af de adspurgte giver et svar, der indikerer, at de ikke har noget ønske om at blive mere aktiv på Facebook på vegne af deres arbejdsplads. Selv hvis der forventningsafstemmes og opslag og nyheder bliver bedre, er der ikke mange medarbejdere, som ønsker at dele på deres private profil,” forklarer Thomas Laudrup.
Styrk din employee branding
Er undersøgelsen en indikation af, at employee advocacy allerede er ovre, inden vi rigtig fik begyndt, spørger vi os selv – og Thomas Laudrup har et klart svar:
“Glade og stolte medarbejdere er den bedste reklameværdi, du kan få, og derfor er employee advocacy helt essentielt – og i Danmark er vi kun lige begyndt! Men hvis dine medarbejdere skal være frivillige ambassadører for virksomheden, kræver det, at du lægger en strategi. Hvad ønsker du at opnå, hvordan vil du gøre det og hvem skal producere det relevante indhold?”
Med en klar strategi kan du måle effekten af både dit og medarbejdernes arbejde, og på den måde kan I hele tiden udvikle den gode historie og skabe et omdømme, der tiltrækker de bedste medarbejdere hver gang.