Employer branding er din mulighed for at fortælle en sand historie om visioner og værdier i din virksomhed; en historie der tiltrækker og fastholder de bedste medarbejdere på markedet.
Begrebet employer branding dækker over de muligheder, enhver virksomhed har for at markedsføre sig selv som en attraktiv markedsplads. Employer branding findes i alle virksomheder – det er bare ikke alle, der aktivt bruger muligheden for at skabe den gode fortælling.
“I takt med at flere og flere virksomheder oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft, har employer branding vundet større og større indpas – men der er stadig mange arbejdspladser, som fuldstændig overser værdien af en god employer branding-strategi,” fortæller Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION og fortsætter: “Med den den rette strategi kan du tiltrække nye medarbejdere, og du får nemmere ved at holde på de eksisterende.”
En stærk employer branding-strategi giver dig mulighed for at kommunikere virksomhedens kultur på en måde, der styrker tiltrækningen af arbejdskraft – og det kræver en klar sammenhæng mellem virksomhedens identitet, image og profil, fortæller Thomas Laudrup: “Det handler om at fortælle den engagerende og positive historie om arbejdspladsen. Hvad er det, der gør din virksomhed til et fedt sted at arbejde, hvorfor skal fremtidige kandidater vælge netop dig!”
Definer et klart mål
Et employer brand kan sidestilles med et varemærke; det handler grundlæggende om, hvordan omverdenen opfatter din virksomhed og den arbejdsplads, du står i spidsen for. Gode medarbejdere styrker din employer branding, og derfor er det vigtigt, at du finder de rette medarbejdere i føste omgang – og ikke mindst at du holder på dem.
God employer branding handler om at kende dine medarbejdere, forstå deres ønsker og give dem følelsen af, at det er fedt at arbejde for dig. Kan du det, skaber du ikke bare en tættere kontakt til dine nuværende medarbejdere, du skaber også grundlaget for en strategi, der kan tiltrække nye.
“Employer branding opstår ikke af sig selv. Du skal lægge en strategi, og du skal have et konkret mål,” forklarer Thomas Laudrup, og han fortsætter: “Hvad er det, du gerne vil opnå? Vil du rekruttere nyuddannede talenter direkte fra universitet eller jagter du det grå guld? Og vigtigst af alt: Hvorfor gør du det?”
Du skal altså klarlægge dit “hvad” og “hvorfor,” så du kan formulere en strategi. Hvilke udfordringer har du, hvis du skal tiltrække de respektive kandidater, og hvad er det for en historie, du skal fortælle, hvis nye medarbejdere skal finde din virksomhed interessant?
“I praksis handler det om at finde den gode historie. Fortæl den på de sociale medier, vis den under events og brug den, når du rekrutterer nye medarbejdere. Skab et univers, der passer til målgruppen, og sørg for, at den stemmer overens med virkeligheden. Dét er god employer branding,” afslutter Thomas Laudrup.