En krise som coronapandemien har uden tvivl medført en række udfordringer for de fleste virksomheder, men vender du tankerne på hovedet, har krisen også åbnet døren til nye muligheder for innovative løsninger og fleksible arbejdsrammer.
Vi skal ikke mange måneder tilbage i tiden, før størstedelen af den arbejdende befolkning anså digitale møder og hjemmearbejde som ufrugtbart for samarbejdet og meningsløst for fællesskabet.
I dag – på bagkant af Covid-19 – har holdningen ændret sig, og ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov for Atea, hvor 924 arbejdende danskere er blevet spurgt ind til deres syn på “new normal”, er hver fjerde dansker nu klar til at arbejde for en virksomhed, hvor de aldrig behøver at møde ind rent fysisk.
Den fysiske arbejdsplads, som vi kender den, er altså i opløsning – så hvordan ser fremtiden ud; hvad bliver new normal?
Se mulighederne, og kom stærkere ud af krisen
Det er let at se udfordringerne, når en krise rammer; faldende omsætning, nedsat eksport, længere produktionstid etc., men så meget desto mere vigtigt er det at se på mulighederne, forklarer Thomas Laudrup, Founder & CEO hos DEDIKATION:
“Pandemien vil med sikkerhed påvirke den måde, vi arbejder på. De virksomheder, der tør se frem i tiden og gribe de nye muligheder – dem der allerede er i gang med at tilpasse virksomheden til new normal – det er de virksomheder, der vinder kapløbet og klarer sig igennem krisen.”
Novo Nordisk er én af dem, der så mulighederne, da krisen bankede på døren. I løbet af kun tre uger lykkedes det medicinalgiganten at udvikle en ny test for coronavirus sammen med Rigshospitalet, Statens Serum Institut og en privat fynsk virksomhed. Lars Fruergaard Jørgensen, topchef for Novo Nordisk, siger til Berlingske:
“Agilitet er noget med, hvor hurtigt, man gør ting, og hvor kreativt, man går til det. Jeg håber, at noget af det, som vi får erfaring med under corona, faktisk kan blive fremtidens måde at arbejde på.”
Mange af de tendenser der kendertegner new normal, er forandringer, der allerede var i gang, men om man vil det eller ej, har coronakrisen sat skub i processen:
“Der er kommet et langt større fokus på at træffe hurtige beslutninger, den digitale transformation har fået fart på og det er vigtigere end nogensinde at være agil og omstillingsparat,” siger Thomas Laudrup.
Læs her, hvordan vi hos DEDIKATION har brugt forandringerne til at øge fokus på digital rekruttering.
Den digitale omstilling er accelereret
Virtuelle møder er en af de ting, der har oplevet en positiv fremgang under pandemien både nationalt og på verdensplan. Hvor vi før rejste på tværs af nationer og landsdele for at holde møde, har vi gennem flere måneder været tvunget til at holde dem digitalt – og de fleste virksomheder har oplevet, at det ikke er så slemt endda. Faktisk nærmere det modsatte:
“Både internt i virksomhederne og eksternt i forhold til kunder har de virtuelle møder fungeret upåklageligt, og derfor vil vi i fremtiden se langt flere gøre brug af digitale løsninger. Det betyder færre udgifter på rejsebudgettet og ikke mindst mindre transporttid og større fleksibilitet for både ledere og medarbejdere,” forklarer Thomas Laudrup.
Netop fleksibiliteten bliver essentiel i den nye hverdag, der skal stables på benene ovenpå corona. Virtuelle møder i kombination med flere hjemmearbejdsdage sætter arbejdsrammerne, som vi kender dem, på prøve – for skal medarbejderne have større indflydelse på, hvordan deres arbejdsliv skal arrangeres, og kan kulturen, samarbejdet og samhørigenheden bevares, hvis størstedelen af medarbejderne arbejder hjemmefra?
Annette Otto, HR-direktør i Atea, er klar i spyttet i sin artikel “Arbejdsgiver, byd velkommen til den hybride arbejdsplads“:
“Mens de (virksomhederne, red.) på den ene side skal indrette arbejdspladsen efter medarbejdernes individuelle behov og ønsker, er det helt afgørende også at sikre, at friheden ikke på sigt går ud over kulturen og samhørigheden på arbejdspladsen. Det skræddersyede arbejdsliv er intet værd, hvis det går ud over fællesskabet, idégenereringen og samarbejdet internt og på tværs af afdelinger. De kvaliteter har vi ikke råd til at miste i dansk erhvervsliv, for det er med til at skille os ud fra konkurrenterne.”
Hos DEDIKATION forstår vi om nogle, hvor vigtig kultur, netværk og samarbejdet på arbejdspladsen er – læs med her, hvis du vil have en bedre forståelse for området.
Du sætter rammerne, men medarbejderne skal også i spil
Coronakrisen tvang danskerne til at prøve kræfter med hjemmearbejde, og hvor 24% af de adspurgte i førnævnte undersøgelse sagtens kunne se sig selv fortsætte hjemmefra, vil 34% stadig ikke arbejde mere hjemmefra – de vil gerne tilbage til arbejdspladsen.
Hvad betyder det for dig som leder – hvordan integrerer du new normal (agilitet, fleksibilitet og digitalt fokus) i din afdeling eller virksomhed? Ifølge Thomas Laudrup er det ikke en let proces, men griber du den rigtigt an, er den givende for både arbejdsgiver og medarbejder:
“Fleksibilitet er det primære nøgleord i new normal. Medarbejderne skal have en højere grad af indflydelse i forhold til, hvorfra arbejdet skal løses. Som leder må du derfor – i tæt samarbejde med medarbejderen – opstille nogle basale rammer, der både passer til den enkelte men også til fællesskabet. Skal medarbejderen eksempelvis arbejde hjemmefra på faste dage, hvilke specifikke møder kræver fysisk deltagelse og i hvilket tidsrum skal vedkommende være tilgængelig i på hjemmearbejdsdage?”
De mange ændringer, der følger i kølvandet på den nye måde at arbejde på, vil uundgåeligt sætte kulturen og samhørigheden på prøve, og derfor bliver det endnu mere vigtigt med events og særlige oplevelser for medarbejderne; ting der kan styrke kulturen og fællesskabet, så det står stærkt, selvom vi ikke er til stede på arbejdspladsen i samme omfang som tidligere.
Tendensen til større medbestemmelse på arbejdspladsen har været længe undervejs; læs artiklen “Nej tak til højere løn, ja tak til mere tid!” for at forstå, hvordan medarbejderen tænker.