Covid-19 spænder endnu engang ben for manges arbejdsdag, og mens en stor del flytter ind på hjemmekontoret med ro i sindet, er det helt anderledes for landets sælgere – for hvordan holder man pipelinen varm og sikrer resultaterne, når man ikke kan komme ud til kunderne? Det kommer vi med et bud på her…
Danmark er ikke længere som vi kender det, og det samme kan vi sige om de fleste danskeres arbejdsliv, der i mere eller mindre grad påvirkes af den globale pandemi. Situationen er ekstraordinær, og hjemmearbejde er blevet en naturlig del af de fleste menneskers hverdag – men det er ikke en disciplin, der egner sig for alle brancher, forklarer Brian Frode, partner hos DEDIKATION:
“Det kan være svært at brillere i jobbet som sælger, når du arbejder hjemmefra. Det er en stilling, der ofte kræver hyppig sparring med kollegaerne og tæt kontakt til kunderne, og derfor kræver den nye hverdag forberedelse og en ny struktur for arbejdsdagen. Det er ikke nødvendigvis let, men det kan lade sig gøre.”
Den fysiske arbejdsplads med storrumskontor og fællesfrokost er under opløsning, og den nye virkelighed kræver, at du – også som sælger – tager udfordringerne op og indretter dine hjemmearbejdsdage, så effektiviteten ikke daler, fordi chefen og kollegaerne ikke er i nærheden.
Hos DEDIKATION har vi tidligere gransket den nye normal på arbejdspladsen – læs med, og se, om du har styr på spillereglerne: “En ny virkelighed venter – er du klar til omstillingen?“
6 tips til at effektivisere hjemmearbejdsdagen
Har du svært ved at få arbejdet til at glide optimalt, når du sidder derhjemme, er du ikke den eneste, og både brancher og store medier byder ind med gode råd. Vi har samlet det bedste fra Business Danmark og Forbes og kombineret det med vores egen erfaring inden for salg for at give dig de bedste muligheder for at skabe en effektiv arbejdsdag. Som sælger kræver det nemlig en særlig indsats at holde pipelinen varm i ekstraordinære situationer som den, Covid-19 har bragt med sig.
1) Skab optimale rammer med en god kontorplads
Optimalt set har du et kontor, du kan bruge som udgangspunkt for dit arbejde, men har du ikke det, kan du i stedet indrette dig omkring spisebordet eller et andet sted, hvor du kan samle de ting, du har brug for – med tryk på samle.
Det er vigtigt, at du har hele pakken af nødvendige arbejdsredskaber indenfor rækkevidde, som du normalt ville have det på dit kontor. Det kan være din computer, telefon, kalender, notesbog, kuglepen etc. Sørg for, at alle tingene er der, så du ikke pludselig skal lede efter opladeren to minutter før et vigtigt opkald.
2) Kom godt fra start, og vær konsekvent
Når man er derhjemme, er det fristende lige at nyde en ekstra kop kaffe og måske endda læse et par kapitler af en bog, lappe cyklen eller løbe en tur, inden du går i gang, men du skal anskue din hjemmearbejdsdag med præcis samme effektivitet, som du møder en almindelig arbejdsdag på kontoret med.
Planlægning er helt essentiel i denne sammenhæng, og det samme er arbejdstiderne. Start tidligt – som du altid gør – så du kan holde fri, når resten af familien kommer hjem. Få de mest krævende opgaver fra hånden først, og vær konsekvent omkring dine nye rutiner.
3) Forbered dig, og skemalæg din dag
Rutinerne forsvandt i samme øjeblik du blev bedt om at arbejde hjemmefra, og derfor er der ikke længere noget, der hedder “plejer.” Du kan ikke gøre, som du er vant til, og den gængse rækkefølge af dine arbejdsopgaver er måske ikke engang mulig, fordi du ikke er på kontoret, og du heller ikke kan besøge dine kunder – og derfor skal du planlægge.
Planlægning er alfa og omega for en effektiv hjemmearbejdsdag. Aftal telefon- og skypemøder, så du ikke ringer forgæves til kunderne, og forbered din dag på forhånd, så du ikke bliver fanget af overspringshandlinger.
4) Lav en målsætning for dagen
Vil du være sikker på at nå dine mål, skal du ikke løbe i blinde. Sæt dig et realistisk mål for dagen – hver dag – så du ved, hvad du jagter. På den måde sikrer du, at du får noget fra hånden og du optimerer chancen for at lykkes med din målsætning.
Stil dig selv følgende spørgsmål: Hvad vil du nå, hvad skal du nå, hvad kan du nå – og sæt målene derefter.
5) Hold kontakten med kollegaerne
Som sælger er sparring med kollegaerne en essentiel del af hverdagen, og derfor er det vigtigt, du ikke glemmer, at de stadig er der – de sidder også derhjemme, og de ønsker også at etablere en effektiv arbejdsrutine og ikke mindst bevare konkurrencemomentet.
Brug Google Meet, Microsoft Teams, FaceTime eller hvad der ellers er tilgængeligt i virksomheden, og ring til kollegaerne, når du har brug for råd og sparring. Overvej desuden at dele din kalender med din chef og dine nærmeste kollegaer, så de ved, hvad du laver og kan bruge dig rigtigt.
6) HUSK at holde pause
At arbejde hjemmefra kan være en stor udfordring, når det kommer til pauser, fordi du ofte ender med at drikke kaffen foran skærmen og snuppe en hurtig bid mad i farten. Modsat er der arbejdet på kontoret, hvor I mødes til frokost, får en hurtig snak henover kaffen og stopper ved kollegaernes bord for at få et godt råd.
De små pauser, der er en naturlig del af hverdagen på kontoret, findes ikke på hjemmefronten, og derfor skal du være ekstra opmærksom på at få dem. Er det muligt, så træk lidt frisk luft, så du kan holde dig klar i hovedet hele dagen.
Vil du være virksomhedens bedste sælger, selvom du arbejder hjemmefra? Så læs artiklen: “Sælgeradfærd: Nøglen til succes (også når du arbejder hjemme)“
Udnyt mulighederne, og hold din pipeline varm
Det kan være svært at holde hovedet koldt, når rutinerne fjernes og benene sparkes væk under dig, men har du den særlige evne til at se muligheder, hvor andre ser problemer, har du intet at frygte – det forklarer Brian Frode:
“Situationen er ekstraordinær for alle – også for dine kunder – så det er nu, du skal bruge ekstra energi på at bygge stærke relationer, så fremtidige salg ikke tabes på gulvet. Udnyt at dine kunder også har fået mere tid, og send inspirerende materiale og interessante brancheartikler, som de normalt ikke har tid til at fordybe sig i. Fortæl dem de positive historier, du møder i din hverdag som sælger, og sørg for at holde kunden opdateret omkring hvordan situationen håndteres hos jer – det skaber tryghed. Har du mulighed for det, så tilbyd din hjælp, hvis kunden er presset – måske kan du tage varer retur, hvis det sikrer et stærkere samarbejde på den lange bane.”
Uanset hvordan man vender og drejer det, har Covid-19 skabt usikkerhed i mange brancher, og din hjælp og oprigtige interesse vil blive husket, når krisen er ovre. Du har alle muligheder for at skabe tætte relationer netop nu!