Mens ledigheden fortsat falder, skriger virksomhederne på kvalificeret arbejdskraft. De manglende hænder påvirker både økonomi, kunder og ansatte, og spørgsmålet er, hvad du kan gøre, hvis du mangler medarbejdere?
Ifølge de netop offentliggjorte konjunkturbarometre fra Danmarks Statistik melder mere end hver tredje arbejdsplads inden for industri, byggeri og anlæg om manglende arbejdskraft, mens det samme gør sig gældende for hver fjerde virksomhed inden for serviceerhvervene.
Cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Jeppe Juul Borre forklarer til Børsen, at genåbningen oven på covid-19 spiller en stor rolle ift. manglen på arbejdskraft – og det samme gør de mange poderjob og andre arbejdsopgaver, der er opstået i forbindelse med corona. ”Men det vil fordufte, i takt med at flere vaccineres, og pandemien mister grebet om samfundet,” siger han.
Spørgsmålet er naturligvis om han har ret. Om de manglende hænder melder sig af sig selv, eller om du skal gøre en aktiv indsats for at imødekomme de problemer, der følger i kølvandet på manglende arbejdskraft. Det er nemlig ikke kun økonomien der bløder, når der er mangel på folk. Du risikerer at blive ramt på både kunde- og medarbejdertilfredsheden, og det kan give problemer på den lange bane.
Sådan påvirker manglende arbejdskraft din virksomhed
Det er aldrig sjovt at mangle hænder og hoveder i en virksomhed. Opgaverne skal løses uanset, og scenarierne er som regel:
- Opgaverne sendes til udlandet (og måske bliver de der fremadrettet).
- Opgaverne sættes på stand by, eller der takkes nej til opgaver.
- Medarbejderne løber hurtigere, end de reelt kan holde til.
Har du mulighed for at vælge det første scenarie, er det naturligvis værd at overveje. Du kan forsat levere hvad der leveres skal, og dine kunder mærker ikke for meget til den manglende arbejdskraft. Udfordringen er naturligvis, at kommunikationen bliver sværere, og du har næppe mulighed for at følge arbejdet på tæt hold. I sidste ende kan det resultere i dyre fejl, ringere kvalitet eller andre ærgerlige omstændigheder, der koster på bundlinjen.
Scenarie nummer to er der ingen der foretrækker. Du går ikke bare glip af penge og vækst, du risikerer også at skuffe kunderne, der må finde andre steder at handle. Med en vis risiko for at de ikke vender tilbage.
Sidst men ikke mindst, er der den løsning hvor du presser dine nuværende medarbejdere til at løbe hurtigere, så opgaverne kan løses på trods af de manglende hænder. Men heller ikke dét er et ønskescenarie. En for stor arbejdsmængde, følelsen af at være konstant bagud og dårlig samvittighed over ikke at gøre arbejdet godt nok, er den direkte vej til stress – og du har ikke brug for sygemeldinger i en afdeling, der i forvejen er ramt af mangel på arbejdskraft.
Du er altså nødt til at gøre noget. Både på den korte og den lange bane. Reboarding kan være løsningen for en periode, mens du kan overveje, om det er nødvendigt med en ny rekrutteringsstrategi for at imødegå problemet på sigt.
Reboarding – udnyt kompetencerne bedst muligt
Langt de fleste ledere retter kikkerten mod nye medarbejdere, så snart opgaverne begynder at hobe sig op. Men det er ikke altid den bedste løsning. Denne artikel fra Talents Unlimited viser, at mange virksomheder kan hente 10-25% i produktivitet, ved at kigge på de interne ressourcer og udnytte dem (endnu) bedre.
Det betyder kort og godt, at du måske kan finde de hænder du mangler, ved at gå din virksomhed efter i sømmene og iscenesætte dine medarbejdere ud fra deres respektive talenter. Både i forhold til arbejdsopgaver, men også i forhold til det team de er en del af.
Omstruktureringen går også under navnet reboarding, og det kan være lige præcis dét der skal til, hvis du mangler hænder. Om ikke andet kan det være løsningen for en stund, indtil endnu flere opgaver melder sig.
Men reboarding er ikke så enkelt, som det måske lyder. Du skal kende dine medarbejderes unikke talenter i forhold til motivation, kognitive ressourcer, styrker, socialt samspil etc., og vil du lykkes med at øge produktiviteten, skal de hver især placeres hvor de trives, får energi og størst mulig arbejdsglæde. Det kræver som udgangspunkt en test af hver eneste medarbejder, og selvom det lyder omfattende kan det meget vel føre til, at du ikke skal bruge tid og ressourcer på at finde de manglende hænder, der er så svære at opdrive for tiden.
Vil du vide mere om reboarding, kan vi anbefale dig at læse artiklen: Reboarding – er kompetencerne placeret på rette sted? Alternativt er du velkommen til at kontakte os, så uddyber vi hellere end gerne.
En langsigtet rekrutteringsstrategi kan være vejen frem
Det er ikke længere nok at skrive et velformuleret jobopslag, hvis du vil have fat i de dygtigste kandidater. Der er nemlig kamp om de skarpeste hoveder, og kandidaterne er desuden blevet langt mere kræsne i valget af arbejdsplads.
Konsekvensen er, at det kræver en aktiv indsats fra din side at rekruttere og holde på dine medarbejdere, og her kommer du længst, hvis du har en klar og tydelig rekrutteringsstrategi. Har du ikke det, er det ikke for sent at komme i gang – har du allerede en, kan du overveje om den skal have et gennemtjek – taget i betragtning – at du stadig mangler arbejdskraft.
Der er flere forskellige parametre du kan spille på:
- Recruitment marketing – hvor du tiltrækker kandidater og øger kendskabet til din virksomhed gennem markedsføring.
- Employer branding – hvor du aktivt kommunikerer alle de gode ting, der gør lige præcis din virksomhed til et fedt sted at være.
- Visuel identitet – hvor du arbejder med dit digitale såvel som analoge materiale, for at understøtte kendskabet til din virksomhed.
Det kan lyde omfattende med en rekrutteringsstrategi (og det er det faktisk også, hvis du vil hele vejen rundt), men det behøver ikke at være sværere, end det er. Hos DEDIKATION arbejder vi strategisk med at finde, tiltrække og engagere kandidater til virksomheder, og vi hjælper dig også gerne med at lægge en langsigtet rekrutteringsstrategi. En strategi der forhåbentlig får dig på forkant med arbejdskraften, så du ikke ender i en situation, hvor manglende hænder betyder, at du eller dine medarbejdere bliver stressede, eller at du må sige nej til værdifulde opgaver.
LÆS OGSÅ: Employer branding: Tiltræk de rigtige kandidater