Er du typen, der først rykker på en ansøgning, når annoncen bliver slået op på de forskellige platforme? Eller er du også aktiv med uopfordrede ansøgninger til stillinger, du godt kunne tænke dig at komme i betragtning til?
Det sidste kan være en fordel. Når du søger uopfordret, har du ingen konkurrenter. Den uopfordrede ansøgning tager udgangspunkt i dig, og du kan frit vælge, hvilken virksomhed du gerne vil vise din interesse i. Brug telefonen, en mail drukner nemlig nemt i mængden, og det er nemmere at gøre et godt indtryk, hvis modtageren også kan ”mærke” dig.
Dette er en læring, du også kan tage med dig, hvis du allerede har sendt en skriftlig ansøgning til en opslået stilling. Du kan med fordel følge op med en telefonopringning. Det er fristende bare at læne sig tilbage og vente på en reaktion fra modtageren, når man har sendt en ansøgning afsted, men det er langt mere effektivt at være proaktiv i processen.
Hvad siger virksomhederne selv?
Konsulenthuset Ballisager har udgivet Rekrutteringsanalysen 2023, der er udarbejdet på baggrund af besvarelser fra 1.239 virksomheder ud af 3.371 adspurgte. Det giver en meget tilfredsstillende svarprocent på 37, hvoraf private virksomheder står for størstedelen (77%).
Spørgsmålet lød: “Hvornår får du et positivt indtryk af en kandidat, der ringer uopfordret til dig?”
Det absolutte vindersvar med et gennemsnit på hele 58% var ”Når kandidaten virker positiv og topmotiveret”. Overrasker det dig? Måske troede du, at det altid er dine evner og kompetencer, der er afgørende. Så må du tro om igen, for en arbejdsgiver vægter mærkbar motivation meget højt.
Netop en opfølgende telefonopringning er et godt bevis på, at du er topmotiveret. En kommende arbejdsgiver ved, at motiverede medarbejdere har større tilbøjelighed til at engagere sig i deres arbejde og levere tilfredsstillende resultater. Motivation og effektivitet følges ad.
På andenpladsen med en gennemsnitlig svarprocent på 50 kommer ”Når kandidaten gør sine kompetencer relevante for virksomheden”.
Hvis du sætter dig ind i virksomheden og dens kultur, inden du ringer op, er det et tegn på, hvor grundig og målrettet, du er. Ofte er det også nemmere at forklare i en telefon, hvordan netop dine færdigheder, din erfaring og din baggrund kan være et aktiv for virksomheden.
Det er vigtigt at lade skinne igennem, hvordan lige netop du kan bidrage til virksomhedens succes. En arbejdsgiver bliver altid begejstret for en ansøger, der kan vise, at han eller hun har brugt ressourcer på at matche sine egne kompetencer op mod virksomhedens behov.
Stil spørgsmål
Uanset hvilke eksperter, man spørger om indhold til en opringning til en potentiel arbejdsgiver, er de alle enige om én ting: Stil gode spørgsmål. Det harmonerer meget godt med det svar, der indtager tredjepladsen i analysen, nemlig ”Når kandidaten stiller 2-4 gode spørgsmål”.
Krifa har udarbejdet en inspirerende liste over spørgsmål, du kan stille, og ellers kan du nemt formulere dine egne ud fra grundtanken om, at du viser din interesse ved at stille relevante spørgsmål om virksomheden. Vis, at du har gjort dit forarbejde grundigt ved at spørge ind til relevante projekter, kulturen på arbejdspladsen og stil brancheorienterede spørgsmål.
Planlæg gerne din del af samtalen på forhånd, og lav evt. en kort oversigt over, hvad du vil sige. Vær klar og struktureret i din tilgang til samtalen. Hvis du i den forbindelse bliver opmærksom på specifikke jobmuligheder i virksomheden, kan du nævne dem og udtrykke din interesse i at blive inkluderet i rekrutteringsprocessen.
Ét er skrift – noget andet tale
Det er alment kendt i flere sammenhænge, at skriftlig kommunikation kan give anledning til misforståelser og uhensigtsmæssige antagelser. Et telefonopkald giver dig en ekstra mulighed for at vise dine kommunikationsevner, herunder din evne til at udtrykke dig klart og høfligt.
Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, har denne holdning til brug af opfølgende telefonopkald, som han gerne giver videre som et godt råd:
“Det er vigtigt at være høflig og respektfuld under telefonopkaldet. Undgå at være påtrængende og husk, at personen i den anden ende også har en kalender, der skal respekteres. Gør det kort og præcist”.
Et veludført telefonopkald kan bidrage positivt til din ansøgningsproces, men det er vigtigt at bruge det med omhu og overveje, om det er relevant i den pågældende situation.