Vil du stå skarpt på LinkedIn, skal du jævnligt give din offentlige profil et grundigt tjek. Få tre håndgribelige råd til at skabe en tydelig og relevant profil, der fremstår professionel og gennemført over for både kunder, samarbejdspartnere og headhuntere.

LinkedIn er et eftertragtet redskab i kampen om de bedste medarbejdere, og samtidig er det stedet, hvor nye kunder tjekker dig ud, inden de henvender sig. For rekrutteringsbureauerne er det selvsagt et eminent netværk af mulige kandidater, men hvis du vil kontaktes – af kunder såvel som af headhuntere – skal din profil stå skarpt, fortæller Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION:

“Vi kontakter ikke hvem som helst, når vi leder efter kandidater, og hvis din profil på LinkedIn er rodet, antager vi automatisk, at du ikke er interesseret i et nyt arbejde – og måske heller ikke egnet til jobbet.”

Det er altså en god idé at lægge lidt kræfter i din profil. Ryd op, og hold dig til relevante oplysninger, der styrker din profil – og hvis du er usikker på, hvordan du skal gribe det an, så følg vores 3 råd.

 

Ryd op i dine erfaringer

Det kan godt være, at du var i praktik for 12 år siden, at du sad bag kassen i dit lokale supermarked for 15 år siden og måske havde du et sabbatår, hvor du var postomdeler – men hvor relevant er det for din nuværende profil?

“For mange oplysninger mudrer billedet af dig. Fjern irrelevante informationer, fremhæv dine fem seneste stillinger og opsummer kort din erfaring fra de seneste 7-10 år,” forklarer Thomas Laudrup.

 

Prioriter dine præstationer

Tidligere var dine professionelle projekter, priser og evner fordelt i hver sin sektion, men i dag står de samlet under “præstationer” for at øge overblikket over dine kompetencer. Det er i sig selv rigtig fint, men det kræver, at du har styr på din liste og formår at prioritere rækkefølgen af dine resultater.

Ifølge Thomas Laudrup kan du med fordel skære helt ind til benet: “Gennemgå din liste over præstationer, og fjern alle dem, der ikke er relevante – fx sprog du ikke taler flydende og karakterer fra folkeskolen – og fremhæv de vigtigste.” 

 

Gennemgå dine skills

Du kan med sikkerhed en masse forskellige ting, men vær kritisk, når du definerer dine kompetencer på LinkedIn. Gør det kort, så du bliver husket for lige præcis de ting, du er virkelig god til – og sørg for at få anerkendelser fra både nuværende og tidligere kollegaer, samarbejdspartnere, kunder etc.

“Træd varsomt, når du udvælger dine kompetencer og prioriter benhårdt. Fokuser på skills, der kendetegner din faglige profil, og som kan medvirke til at rykke dig i den retning, du ønsker at udvikle dig i,” afslutter Thomas Laudrup som bemærkning til dine kompetencer på LinkedIn.