Skal du rekruttere en ny medarbejder, er det vigtigt at gøre et godt forarbejde og afklare internt, hvilke kompetencer kandidaten skal besidde. Målrettet søgning kan spore dig ind på den rette kandidat med det samme, og du undgår at spilde dyrebare ressourcer.

Målrettet søgning er alfa og omega for et rekrutteringsbureau. Hos DEDIKATION skal vi kontinuerligt tiltrække de rette profiler til specifikke stillinger, og her er grundigt fodarbejde helt elementært, hvis vi ikke skal have for mange uegnede kandidater gennem døren.

Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, fortæller, at behovet for arbejdskraft i Danmark er stort. Ledigheden i landet er rekordlav, og Ballisagers jobbarometer for 1. halvår 2019 viser, at bruttoledigheden på landsplan er nede på 4,0% – og det sætter krav til din rekruttering:

“Der er ikke mange kandidater at vælge imellem, og ofte er du nødt til at finde den rette profil blandt folk, der allerede er i arbejde. Det er derfor enormt vigtigt, at du ved hvad du vil have, og ikke mindst hvad du kan tilbyde.”

 

Vend processen på hovedet og mærk mennesket

De dygtige medarbejdere ansøger ikke nødvendigvis af sig selv, og derfor skal der utraditionelle og kreative metoder i brug for, at finde egnede kandidater – hos DEDIKATION spiller et stort netværk, sociale medier og skræddersyede samtaler den primære rolle. Derudover kræver det lige dele grundigt arbejde og fornemmelse for mennesker, fortæller Thomas Laudrup:

“Vi leverer altid en dedikeret indsats på hver enkelt opgave, og så har vi visse fremgangmåder vi altid vender tilbage til, når vi sætter gang i en rekrutteringsproces. Der er flere lag i sådan en proces, men overordnet handler det om at matche de rette kompetencer med en given virksomhed, både på det faglige, men også på det personlige plan.”

Thomas Laudrup har via erfaring gennem mange år, tre gode råd til dig der skal finde en ny medarbejder.

 

1. Start med en analyse

Lav først en analyse af din virksomhed og find ud af, hvilke behov en ny medarbejder skal dække,  både fagligt og personlighedsmæssigt. Hvilke kompetencer skal kandidaten indeholde i forvejen, og hvad er du villig til at gå på kompromis med. Når du ved det, kan du lettere finde frem til den profil du søger.

“Husk at der sjældent er 100% match mellem krav og kandidat,” forklarer Thomas og fortsætter: “Det er dit ansvar at skabe den perfekte medarbejder.”

 

2. Kig på kulturen

Hvordan er kulturen og omgangstonen i din virksomhed. Hvilke elementer i kulturen holder dine medarbejdere af, og hvilke vil kunne udfordre en ny medarbejder? Hvis du kan få en fornemmelse af mennesket bag facaden, kan du også blive klogere på, hvilke kvaliteter en ny medarbejder skal have for at passe ind.

“Vær ærlig omkring forholdene under rekrutteringen, og fortæl gerne kandidaten om virksomhedens kultur og værdier, så I kan forventningsafstemme både på det faglige og personlige plan,” siger Thomas Laudrup.

 

3. Mærk kemien

Vi er som mennesker individer, og på en arbejdsplads skal vi kunne fungere både alene og i et team – hvis kandidaten ikke taler “samme sprog” som alle andre, kan alverdens gode kvalifikationer ikke stå alene, og den gode kemi kan mangle.

“Det er kombinationen mellem gode kvalifikationer, motivation og godt socialt samvær, der får det hele til at gå op i en højere enhed i sidste ende,” afslutter Thomas Laudrup.