Man skal kigge langt efter de skarpe stillingsopslag, men det behøver ikke at svært at skrive fængende, beskrivende og overskueligt. Vi har samlet 4 gode råd til lave et velfungerende stillingsopslag, der åbner op for ansøgerfeltet.

Som udgangspunkt er stillingsopslaget den ene chance, du har for at tiltrække kandidater til din virksomhed, og derfor er det helt essentielt, at det taler til de rette personer. Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, forklarer:

“Et skarpt stillingsopslag formidler jobbet på en måde, så kandidaten tydeligt forstår, hvorfor lige præcis din virksomhed er det helt rigtige sted at arbejde. Hvad får vedkommende ud af at vælge dig frem for en anden? Kan du fortælle det, får du også de bedste kandidater til at henvende sig – alternativt får du kun de næstbedste eller måske endda de dårligste.”

Og du skal ikke fortvivle, hvis du ikke er den fødte tekstforfatter. Der er meget du kan gøre for at optimere dine stillingsopslag – her får du vores 4 bedste råd.

 

1. Best case-medarbejder

“Som det første kan du sætte dig ned og overveje, hvilke krav/ønsker du har til din kommende medarbejder. Hvad er det vigtigste for dig, hvis du frit kan vælge på alle hylder,” spørger Thomas Laudrup og fortsætter: “Del kravene op i need to have og nice to have, så du ved, hvilke krav du absolut ikke vil vige fra, når du læser ansøgningerne igennem.”

 

2. Beskriv arbejdsopgaverne 

Ballisager har i deres Kandidatanalyse 2019 spurgt kandidaterne, hvilke elementer i et stillingsopslag, der er vigtigst – og svaret er overbevisende: 82% af de adspurgte svarer, at en tydelig beskrivelse af arbejdsopgaverne er det vigtigste. Skarpt efterfulgt af en tydelig beskrivelse af krævede kompetencer (59%) og af virksomhedskulturen (28%).

“Du skal sætte dig i kandidatens sted, når du skriver dit stillingsopslag, og derfor kan du ligeså godt have tallene fra Ballisagers analyse i baghovedet,” siger Thomas Laudrup. Alt andet ville være ærgerligt!

 

3. Gør opslaget overskueligt

Når du skriver stillingsopslaget er det vigtigt, at du ikke kører ud af et spor og måske skriver side op og side ned om overflødige ting. Hold opslaget kort og præcist, så det bliver overskueligt at læse,- del gerne teksten ind i afsnit med overskrifter undervejs. Thomas Laudrup forklarer: “En god overskrift, de vigtigste pointer først i opslaget, en god opdeling med små overskrifter og punktform, når det er muligt – og gerne lidt luft mellem linjerne så det hele virker overskueligt – det er opskriften på en god struktur.”

 

4. Fire øjne ser bedre end to

Det er helt enkelt: Når du har skrevet stillingsopslaget færdigt, så overlad det til en af dine kollegaer. Det kan være en der alligevel skal med til ansættelsessamtalen, ham eller hende som er en ørn til at skrive, eller måske en fra kommunikationsafdelingen. Det handler om at få flere øjne på opslaget, så der åbnes op for en dialog om indhold og ordvalg. Måske kan opslaget blive endnu bedre med nogle få ændringer.