Overskriften er en essentiel del af din profil på LinkedIn. Det er den, der skal fange læseren – den der skal få din profil til at skille sig ud mellem de hundredevis af andre. 

Umiddelbart er al den tekst, du skriver på din profil, søgbar, men ordene i din overskrift vejer tungere end alle andre. Her har du kun 120 anslag til din rådighed, og derfor gælder det om at være skarp.

Men det er oftest sådan, at når det virkelig gælder, så er det svært at få de gode idéer, og derfor kæmper mange brugere med at finde den helt rigtige overskrift på deres profil.

Vi vil gerne hjælpe dig lidt på vej, og derfor har vi fundet tre gode råd i denne artikel af Mads Højmark, Chief Advisor hos Djøf. Brug dem til at gøre din overskrift endnu bedre, og læs artiklen, hvis du vil have uddybende beskrivelser.

 

1) Synliggør dine kompetencer

Gør du ikke selv en indsats i din overskrift, vil LinkedIn selv udfylde den med din nuværende stilling og dit nuværende ansættelsessted. Enkelt og effektivt, men også ret kedeligt – så overvej, om det vil give mening at inkludere et udvalg af dine kompetencer, eller måske endda droppe din stillingsbetegnelse og udelukkende fremhæve dine stærkeste kompetencer.

“Når vi leder efter kandidater, søger vi typisk på specifikke kompetencer, og derfor vil det ofte være en fordel at fremhæve netop dem, hvis du er jobsøgende og gerne vil findes af headhunterne,” forklarer Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION.

 

2) Overvej at kombinere med jobtitler

Vi har netop konkluderet, at vi ofte søger på specifikke kompetencer, når vi jagter den rette kandidat, og det gør vi også – men vi søger også på jobtitler. Du kan derfor med fordel overveje, om din overskrift skal være en kombination af både kompetencer og jobtitler, så du udvider søgefeltet. Thomas Laudrup fortæller:

“I forbindelse med jobtitler er det vigtigt at forstå, at det ikke nødvendigvis behøver at være en titel, du er i besiddelse af netop nu. Det kan både være tidligere ansættelser eller funktioner, du aspirerer til.”

 

3) Hvad kan du gøre for en ny virksomhed?

Det tredje råd handler om at formidle, hvad du kan gøre for din målgruppe. Din overskrift skal indeholde et såkaldt værditilbud, så læseren med det samme forstår, hvorfor du er interessant for den ledige stilling. Er du eminent til at hjælpe små virksomheder med få styr på økonomien, eller implementerer du nye teknologiske løsninger inden for sundhedsområdet, så skriv det.

“Vær konkret og målrettet i dit værditilbud: Hvad kan du levere, og hvem leverer du til? – og overvej, om det er nok i sig selv, eller om du skal inkluderer en af de andre elementer i overskriften også,” afslutter Laudrup.

 

Vil du have håndgribelige eksempler på gode overskrifter til LinkedIn, kan vi klart anbefale dig at læse artiklen i sin fulde længde. Den kommer også omkring andre forhold som specifikke fagudtryk og brugen af dansk/engelsk – ting der altsammen spiller en rolle, når du skal lave din overskrift.