God integrering af nye medarbejdere kan aflæses direkte på bundlinjen, ligesom det giver en større loyalitet, et stærkere engagement og en kortere periode fra første arbejdsdag til fuld performance. Men hvad er god onboarding?
Som arbejdsgiver har du sikkert dine egne idéer om, hvad en god onboardingproces er, og du har måske oven i købet nogle rutiner, du plejer at følge. Men én ting er, hvad du synes – en anden ting er, hvad din nye medarbejder synes.
I Kandidatanalysen 2019 har Ballisager og Voxmeter blandt andet undersøgt, hvad der er vigtigst for kandidaterne i forbindelse med at starte i nyt job – og resultatet taler for sig selv:
- 55 % svarer, at det vigtigste er at falde godt til socialt.
- 34 % svarer, at det vigtigste er, at der ligger et godt introduktionsprogram som minimum til de første to uger.
- 31 % svarer, at det vigtigste er en tæt dialog med lederen.
- 31 % svarer, at det vigtigste er at modtage information om virksomheden og stillingen inden første arbejdsdag.
Balloner på stolen og buketter på skrivebordet kan altså ikke gøre det. Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION forklarer:
”Du skal se onboarding som en socialiseringsproces. Jo hurtigere den nye medarbejder falder til i virksomheden, jo hurtigere giver det resultater på bundlinjen. Når det sociale har så stor en betydning for kandidaterne, skal du sørge for, at der bliver taget hånd om din nye medarbejder, fx ved at tilknytte en mentor, huske at invitere til firmafesten selvom vedkommende ikke er startet og videre i den dur.”
Forskel på køn og alder
Dykker vi længere ned i analysen, viser det sig, at der både er forskel på mænd og kvinder, ligesom unge og ældre også har forskellige behov. Det sætter krav til dit onboardingprogram, fortæller Thomas Laudrup:
”De individuelle forskelle kræver en differentieret onboardingproces, der målrettes kandidaten. Analysen viser blandt andet, at kvinder har større forventninger til onboardingen end mænd, ligesom de unge vil have preboarding og feedback, mens de ældre værdsætter en tæt dialog med lederen. Du er nødt til at kigge på din nye medarbejder og udarbejde et onboardingprogram, der passer til vedkommende.”
Lyder det som lidt af en omgang? Du skal ikke fortvivle; undersøgelsen viser yderligere, at 48 % af de adspurgte følte sig selvkørende efter kun én måned. Til gengæld viser den også, at 3 ud 10 har prøvet at sige op eller blive afskediget inden for det første år af en ny ansættelse – og dermed er onboarding ikke noget at spøge med. Lægger du kræfter i at modtage dine nye medarbejdere på en måde, der gør en forskel for dem, øger du loyaliteten, engagementet og den gode fortælling om din virksomhed som arbejdsplads, ligesom du forebygger en dyr fejlansættelse.