Hjem » HR-tendenser i 2023 – hvad byder det kommende år på?

HR-tendenser i 2023 – hvad byder det kommende år på?

Inflation, energikrise og krig i Europa. De aktuelle udefrakommende udfordringer hober sig op for danske virksomheder i øjeblikket, og for at blive godt klædt på til arbejdsmarkedet anno 2023, kan det være en taktisk fordel at skue frem i tiden og se, hvad årets tendenser bliver inden for HR. Læs med her for at få et indblik i de trends, vi mener, vil præge resten af året.

Når intet er, som det plejer, kan det være svært at lægge langsigtede strategier. Det kræver i så fald, at strategien løbende kan revurderes og tilpasses i takt med prisændringer, forsyningsknaphed og andre aktuelle problematikker.

Inden for HR er der dog nogle klare tendenser i tiden, som er altafgørende at være bevidst om for at sikre medarbejdernes trivsel og tilfredshed. I de følgende afsnit vil vi uddybe de tendenser, vi har fået øje på i fremtidskikkerten hos DEDIKATION – nemlig: 

  • Sæt ind på at fastholde dine medarbejdere
  • Bevar de gode vilkår – og giv dem et boost
  • Bliv attraktiv over for Generation Z
  • Vær tilgængelig for samtaler
  • Styrk kommunikation fra ledelsen og HR

 

Sæt ind på at fastholde dine medarbejdere

Tal for årets første måned indikerer, at danskere med job, er mindre interesserede i at søge væk, end det har været gældende tidligere år. Fire ud af ti adspurgte lønmodtagere svarer i en undersøgelse, at de vil afslå, hvis en headhunter præsenterer en spændende jobmulighed. Samtidig svarer blot 10 procent, at de agter at skifte job i 2023. Undersøgelsen er lavet af Norstat for fagforeningen Business Danmark.

Det tyder på, at det blandt andet er et ønske om at fastholde noget stabilt i sin hverdag, og en indkomst man kender, der får lønmodtagerne til at blive i jobbet. Usikkerheden ved at skifte til et andet arbejde bliver for stor, når hovedet er fyldt med bekymringer om høje renter, svingende energipriser og dyrere dagligvarer. 

I en tid med træge rekrutteringsprocesser er det en god nyhed, at flere lønmodtagere agter at blive i deres nuværende job. Men med en viden om at det mestendels kan være på baggrund af et usikkert arbejdsmarked, må det give anledning til eftertanker i de danske virksomheder. Det ville være langt sjovere og fordrende for virksomhederne, hvis medarbejderne blev, fordi de føler sig set, anerkendt og samtidig kan udvikle sig.

 

Hvorfor søger lønmodtagere typisk andet job?

Tidligere spørgeundersøgelser, som omtalt i dette indlæg, har vist, at en af grundene til, at en lønmodtager finder et andet arbejde, kan stamme fra uenigheder med chefen. Det kan også være udsigten til en større løn et andet sted eller manglende udvikling i det nuværende job.

Og det er guld værd for HR at kende den egentlige årsag til, at en medarbejder søger væk. Det giver nemlig brugbar viden i forhold til, hvilke områder der kan sættes ind på for at beholde medarbejderne i jobbet. Hvis det er en højere løn, der lokker et andet sted, og du godt kan finde plads i budgettet, så er lønforhøjelse en nem løsning at gå med for at bevare den know how, den pågældende medarbejder besidder.

Husk, at hvis du skal ud og finde en ny medarbejder, koster det også penge. Dertil kommer, at rekrutteringsmarkedet er som en tåget havn at navigere i for tiden, og så er der altid en risiko for en dyr fejlrekruttering, hvis du ikke investerer tilpas med ressourcer og tid til at finde det næste talent.

Er det i stedet bedre vilkår, den enkelte medarbejder efterspørger, så læs videre i næste afsnit og få tips til, hvordan du øger arbejdsglæden og dermed engagementet blandt de ansatte.

 

LÆS OGSÅ: Januar er normalt højsæson for jobskifte, men ikke i år

 

Bevar de gode vilkår – og giv dem et boost

Som nævnt kan processen med at rekruttere et nyt talent være en hård nød at knække for tiden, hvilket blandt andet skyldes, at ledigheden fortsat er lav. Derfor er din energi meget bedre brugt ved at arbejde på at fastholde de trofaste medarbejdere i stedet.

Tilfredse medarbejdere med stor arbejdsglæde giver et øget engagement og dermed en større værdi på bundlinjen. Og en måde at finde frem til de knapper, du bør skrue på for at booste de ansattes lyst til at yde en indsats dag efter dag, er noget så simpelt som at spørge medarbejderne selv. 

Det kan du enten gøre ved at sende en survey ud og bede om forslag fra den enkelte, eller du kan holde en teamdag, hvor man ideudvikler i grupper og i fællesskab finder frem til tiltag, der gør det sjovere at være en del af virksomheden. På den måde finder du ud af, hvad der kan gøre netop dine medarbejdere gladere for deres arbejde – fx:

  • daglige gåture hvor I får frisk luft midt på dagen
  • flere sociale arrangementer på arbejdspladsen
  • større fleksibilitet i forhold til hybridarbejde
  • fire-dages arbejdsuge
  • noget helt femte

Skulle du alligevel stå i en situation, hvor du har behov for at rekruttere flere kræfter til dit team, så hjælper vi hos DEDIKATION dig gerne på vej.

Hos os får du en dedikeret samarbejdspartner med mange timers erfaring i ryggen, og i tæt samarbejde med dig og din virksomhed hjælper vi med at finde den, du søger. Vi kan enten stå for dele af rekrutteringen eller samtlige skridt i processen lige fra stillingsbeskrivelse til pre- og onboarding af drømmekandidaten. 

 

Bliv attraktiv over for Generation Z

Den næste generation af det arbejdende folk er i fuld gang med at blive færdiguddannet, og du kan med fordel gøre din arbejdsplads attraktiv for netop den generation kaldet Gen Z. Det er digitalt indfødte, der nærmest ikke husker en verden uden internet, tablets og smartphones. Samtidig er det en generation, der har andre værdier, end dem de fleste virksomheder fokuserer på i dag.

For at blive klar til de unge i din virksomhed bør du især sætte ind på relationen mellem den menige medarbejder og den nærmeste leder. Det betyder alverden for den unge generation, at de føler sig anerkendt, og at lederen er tilgængelig og vil komme med feedback, så der hele tiden sker en udvikling. 

Derudover bør du være klar til at støtte op om det nye kuld, så de får indarbejdet en robusthed. Det påpeger CEO hos DEDIKATION, Thomas Laudrup:

“Dine unge medarbejdere har lige taget deres første spæde skridt på arbejdsmarkedet, og de skal guides, så de kan finde deres styrker og deres plads – og det er din opgave at give dem et trygt rum at udvikle sig i.”

Som en sidste tommelfingerregel er det godt at skrive sig bag øret, at alle de spørgsmål, du oplever, den unge generation stiller, er nogle, der er med til at udvikle dem, så de kan blive klogere på din virksomhed. Det er ikke nødvendigvis ment som kritik eller disruption, som folk fra en ældre generation kan være tilbøjelige til at tænke, når man støder på det de første par gange.

 

LÆS OGSÅ: Kan du holde på de unge medarbejdere?

 

Vær tilgængelig for samtaler 

I tråd med snakken om at Gen Z ønsker, at den nærmeste leder er nærværende, er det også et område, hvor HR kan supplere som vigtig spiller. Hvis du stræber efter et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig trygge ved at dele ting, der går dem på i privatlivet, er det vigtigt, at HR altid har en dør åben til en snak. Tilbuddet bør stå åbent for samtlige medarbejdere uanset rolle på arbejdspladsen.

Det kan være bekymringer om, hvor meget inflationen stikker af, om lønnen fortsat kan bære privatøkonomiens til tider ustabile udgifter eller andre problematikker, der går medarbejderen på og dermed gør, at vedkommende ikke kan give den samme skalle på arbejdet, som han/hun plejer. 

At få luftet sine tanker giver ro i hovedet til at fokusere på arbejdsopgaverne. Det kan godt være, der ikke er en løsning, som HR kan levere, men alene det at åbne op om sine bekymringer, gør det nemmere at komme igennem hverdagen, fordi medarbejderen føler sig lyttet til.

Og hvis HR rent faktisk kan hjælpe med en løsning, hvis problematikken er arbejdsrelateret (dårlig kommunikation blandt kollegerne eller vanskelige samarbejder), er det win win. Det vigtigste er, at medarbejderne er orienteret om, at de kan droppe ind til en samtale når som helst.

 

LÆS OGSÅ: Tilbage fra ferie – fedt eller åh nej?

 

Styrk kommunikation fra ledelsen og HR

Dertil kommer vigtigheden af, at kommunikationen fra HR og ledelsen til medarbejderen er klar og kontinuerlig. Det er til gavn for hele organisationen. Og det gælder især i usikre tider, hvor det er ekstra vigtigt at melde klart ud, hvilke udfordringer der påvirker virksomheden i øjeblikket, og hvordan der tages hånd om det. 

På den måde undgår du, at der skabes unødig snak, gætterier og decideret sladder i krogene om, hvor virksomheden mon står henne i forhold til en konkret problematik som for eksempel energi- eller forsyningskrisen.

Når du sørger for, at medarbejderne løbende bliver oplyst, styrkes båndet mellem HR, ledelsen og de ansatte, og det skaber bedre arbejdsmiljø samt følelsen af, at alle er sammen om virksomhedens overordnede mål.

Rekrutteringsydelser

U

Vurdering

Test, adfærdsprofiler, cases til brug i din rekruttering.

Rekruttering

Vi håndterer hele processen – eller kun det, du ønsker.

Onboarding

Få dine nye medarbejdere hurtigere i gang.

Outplacement

Diskret vejledning til medarbejdere i jobskifte.