Herunder kigger vi nærmere på de forskellige karrieremuligheder som sælger. Vi giver dig også konkrete strategier til at nå dine mål og finde dit rette sted på karrierestigen.
Karrierestigen
Vi starter med de forskellige trin på karrierestigen og de færdigheder og erfaringer, der kræves på hvert trin. For at gøre det overskueligt har vi delt stillingerne op i tre overordnede niveauer.
Det kan diskuteres, hvor præcist på stigen, stillingerne ligger, samt hvilke områder, de beskæftiger sig med – husk, det er eksempler. I større virksomheder findes der ofte et væld af interne muligheder for at stige i graderne og udvikle sig.
Salg:
Når du starter i salgsbranchen, findes der adskillige indledende stillinger, hvor du opbygger grundlæggende salgsfærdigheder og viden om virksomhedens tjenester. Her er det vigtigt at vise engagement og iver efter at lære og udvikle. Hvis du demonstrerer en stærk arbejdsmoral og knokler for at nå dine salgstal, er der gode muligheder for at avancere.
Stillinger: SDR (Sales Development Representative), salgsassistent og salgsrepræsentant.
Områder: Hvis du er ny i salg, lærer du her mere om leadkvalificering, mødebooking og salg. Du står for research af virksomheden og indleder dialog med kunden.
Salg og analyse:
På dette niveau vil du typisk håndtere større kunder eller projekter. Det kræver en god forståelse af markedet, og at du holder dig orienteret med den seneste udvikling. Du skal være dygtig til at opbygge og opretholde langvarige kunderelationer og have en evne til at håndtere svære salgssituationer. Hvis du formår det og samtidig kommer i mål med eller overstiger dine salgstal, kan du arbejde dig højere op ad karrierestigen.
Stillinger: Salgskonsulent, Account Manager og Key Account Manager.
Områder: Du vil i starten arbejde med mødebooking, kundemøder, direkte salg og opbygning af din kundeportefølje. Efterhånden som du får erfaring, vokser dit ansvar til at indebære flere og vigtigere kunder.
Salg, analyse og ledelse:
Øverst på karrierestigen befinder lederrollerne sig. Udover salgsevner kræver stillingerne ledelsesmæssige og strategiske færdigheder. Du skal kunne motivere dit team, udvikle salgsstrategier og drive virksomhedens indsats fremad. Det indebærer en stor forståelse for virksomhedens mål og strategier. For at opnå en lederstilling skal du have mange års erfaring samt lederambitioner. I visse tilfælde er det nødvendigt at have en specifik uddannelse.
Stillinger: Sales Manager, salgschef og salgsdirektør.
Områder: Du vil muligvis stadig have med salgsarbejde at gøre, men primært har du ansvar for at lede et salgsteam. Det indebærer at udvikle processer, målsætninger og oplæringsforløb.
Timing er alt
Uanset om du er ny sælger eller allerede godt på vej i din karriere, bør du overveje dine fremtidsmål.
“Drømmer du om at blive Key Account Manager i en bestemt virksomhed eller at få en lederstilling, hvor du kan udvikle og implementere salgsplaner- og strategier? Undersøg, om det kan lade sig gøre i din nuværende stilling og branche, eller om det er tid til et skifte,” foreslår Brian Frode, Partner & Senior Recruiter hos DEDIKATION.
Hos DEDIKATION er vi eksperter i at matche den rigtige kandidat med den rigtige virksomhed, og vi kan også hjælpe dig med at nå dine mål. Læs mere om vores rekruttering af sælgere her. Du kan også læse artiklen ”Sælger: Forstå brancherne og vælg den rette for dig” for mere viden om, hvad de forskellige salgsbrancher indebærer og for inspiration til at finde den rette.
Under jobsamtalen
Hvis du skal interviewes til et nyt job, bør du undersøge, om det er sted, hvor du kan vokse. Er der gode muligheder for udvikling? Kan du nå dine mål?
Giv udtryk for dine karrieremål allerede til samtalen. Det giver arbejdsgiveren en idé om, hvad du arbejder hen imod, så vedkommende kan afklare dine muligheder og eventuelt lægge en plan for vejen dertil.
Vil du gerne have flere tips til at fremstå som den stærkeste kandidat til jobsamtalen? Så læs vores tre artikler om jobsamtalen som sælger.
Vælg det rette tidspunkt
Hvis du ønsker at avancere i din stilling, er det afgørende at vælge den rette tid til at præsentere dine karrieremål for din arbejdsgiver.
“Vælg et tidspunkt, hvor du har opnået synlige resultater eller vist engagement og dedikation for at øge sandsynligheden for et positivt resultat hos arbejdsgiveren,” rådgiver Brian Frode. “Vær desuden opmærksom på virksomhedens årlige cyklus, fx performanceevalueringer eller strategiske planlægningsmøder, da det kan være et passende tidspunkt at præsentere dine ønsker om karriereudvikling.”
For at opsummere kan der altså være store fordele ved tydeligt at kommunikere dine ambitioner fra begyndelsen af din karriere og undervejs. Ved at være åben omkring dine mål kan du skabe større muligheder for udvikling i salgsbranchen, så du kan fremme din karriere og sikre fortsat vækst og succes.