Hjem » Hvordan tiltrækker man – og beholder – topkandidaterne i et marked med lav ledighed?

Hvordan tiltrækker man – og beholder – topkandidaterne i et marked med lav ledighed?

Tiltrækning af topkandidater i et marked med lav ledighed kræver en strategisk tilgang og fokus på at skabe et attraktivt arbejdsgiverbrand og et positivt omdømme. De fleste arbejdsgivere vil strække sig meget langt for at fastholde dygtige medarbejdere, og der er flere steder at sætte ind for at få det til at ske.

Først og fremmest er det vigtigt for dig at lægge en målrettet strategi for, hvordan du vil tiltrække og rekruttere topkandidater. Dernæst gælder det om at få medarbejderen til at føle sig så godt tilpas i jobbet, så det slet ikke er attraktivt at søge andre steder hen.

En rapport udgivet af Beskæftigelsesministeriet i maj 2023 godtgør, at der aktuelt er høj beskæftigelse, lav ledighed og mange ledige stillinger på det danske arbejdsmarked. ”Det kendetegner et stramt arbejdsmarked, hvilket øger virksomhedernes konkurrence om arbejdskraft og gør det sværere for dem at rekruttere medarbejdere med de rette kvalifikationer” siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION.

Byg et stærkt arbejdsgiverbrand

Et stærkt arbejdsgiverbrand handler ikke blot om image, men om at skabe en ægte og positiv arbejdsoplevelse, der tiltrækker og fastholder de bedste talenter. Det kræver en kontinuerlig indsats og opmærksomhed på medarbejdernes behov og ønsker.

Opstil de værdier, din virksomhed står for. Disse værdier bør afspejle virksomhedskulturen og det, virksomheden tror på. Et stærkt arbejdsgiverbrand bygger på autentiske værdier. Samtidig er det vigtigt at skabe en arbejdskultur, der fremmer trivsel, samarbejde og medarbejderengagement. Det kan være faktorer som fleksible arbejdstider, muligheder for personlig og faglig udvikling, og en balance mellem arbejde og fritid.

Læs også: Stoleleg – aldrig har så mange danskere skiftet job

Historiefortælling og sociale medier

Del virksomhedens historie og succeser gennem forskellige kanaler. Vær aktiv på sociale medier og alle relevante platforme. Sørg for at dele indhold, der viser virksomhedens kultur, medarbejdernes oplevelser og sjove øjeblikke fra arbejdspladsen.

I vor tid handler et ansættelsesforhold om meget mere end blot lønpakker og personalegoder. Nye kandidater går meget mere op i at høre om medarbejdernes personlige og faglige udvikling samt de bidrag, de har givet til virksomhedens vækst.

Vær aktiv og til stede på de portaler, hvor topkandidater søger efter jobmuligheder og tag del i dialogen i de netbaserede professionelle netværk.

Hvordan tiltrækker man - og beholder - topkandidaterne i et marked med lav ledighed?

Sæt fokus på det gode lederskab

I virkeligheden handler tiltrækning og fastholdelse af gode medarbejdere om langt mere end de gængse parametre. Du kan have nok så gode strategier og intentioner, men hvis der ikke er et godt lederskab, kan det hele hurtigt falde til jorden.

Gode ledere spiller en afgørende rolle i at opbygge et stærkt arbejdsgiverbrand. Ledere, der er dygtige til at kommunikere, motivere og støtte deres medarbejdere, bidrager i høj grad til en positiv arbejdskultur.

Vær lydhør over for dine medarbejdere og skab en åben dialog. Kommunikation er alfa og omega, og her spiller aktiv lytning en ikke uvæsentlig rolle. Vis, at du forstår dine medarbejderes bekymringer, ideer og forslag, og at deres mening betyder noget.

Karriereudvikling og vækstmuligheder

Når du lægger jobannoncen ud på de relevante platforme, skal du huske at understrege, hvilke karrieremuligheder, der er i det pågældende job. Topkandidater søger ofte muligheder for at udvikle sig og avancere i deres karriere, så vær klar til at diskutere, hvordan din virksomhed vil støtte deres professionelle vækst.

Lad skinne igennem ved jobinterviewet, at hvis kandidaten er klar til at udvikle sine evner inden for problemløsning, beslutningstagning og teamledelse, er der store muligheder for ansvar og vækst. Det vil virke tillokkende for de fleste karrieremennesker.

I denne forbindelse bør du også skrive klare, præcise og engagerende jobbeskrivelser, der fremhæver de udfordringer og muligheder, stillingen byder på. Undgå klichéer og brug i stedet for konkrete oplysninger om opgaver, ansvar og forventninger.

Højeste antal jobannoncer i årevis: https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2022/2/di-prognose-udsigt-til-historisk-lav-ledighed/

Involvér dine medarbejdere

Det kan godt lyde som en svær kunst at mestre at inddrage sine medarbejdere, da du skal holde tungen lige i munden for både at lade medarbejderne få medbestemmelse og at opretholde din ledelsesautoritet. Men du er nødt til at mestre denne ledelsesdisciplin, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at holde på de bedste af de bedste.

Der er utrolig mange fordele ved medarbejderinddragelse. Først og fremmest et forbedret arbejdsmiljø. Når medarbejderne føler, at deres meninger og input bliver hørt og respekteret, kan det føre til et positivt og støttende arbejdsmiljø. Det kan igen mindske stress og øge trivslen på arbejdspladsen.

Dernæst vil du opleve et øget engagement hos dine medarbejdere. I deres eget arbejdsområde og i virksomheden som helhed. Når medarbejdere har en følelse af ejerskab over beslutninger og resultater, er de mere tilbøjelige til at arbejde hårdere og lige give den en skalle mere.

En sidste, men absolut ikke uvæsentlig faktor, er øget loyalitet. Når medarbejdere oplever en følelse af fællesskab og loyalitet over for virksomheden, er de mere tilbøjelige til at blive på deres post på langt sigt.

Læs også: Sådan tiltrækker du de bedste kandidater i 2023

Rekrutteringsydelser

U

Vurdering

Test, adfærdsprofiler, cases til brug i din rekruttering.

Rekruttering

Vi håndterer hele processen – eller kun det, du ønsker.

Onboarding

Få dine nye medarbejdere hurtigere i gang.

Outplacement

Diskret vejledning til medarbejdere i jobskifte.