blog 6

Har du råd til at ansætte den forkerte?

Har du råd til at ansætte den forkerte?

Det er frustrerende at mangle folk. Irriterende. Hårdt. Men det er decideret dumt at ansætte bare for at gøre det. Dumt og dyrt.

Jobindex anslår, at en fejlrekruttering hurtigt løber op i en udgift på 350.000-400.000 kr., når man medregner alle ressourcer, introforløb og træning, personalegoder, indkøb af udstyr og andre nødvendige omkostninger.

Det er mange penge. Virkelig mange penge. Og vi taler om en helt almindelig ansat med en løn på ca. 30.000 kr./måned.

Har du råd til det?

Nej!

Men hvordan finder du den rigtige medarbejder? Vi har fundet tre gode råd frem fra gemmerne; brug dem. Eller spørg os.

1) Fremtiden; ikke fortiden

Selvfølgelig skal du tjekke kandidatens CV; fortidens resultater er vigtige, og de kan sagtens fungere som inspiration for samtalerne. Men det er fremtiden, det handler om. Hvordan kan kandidatens viden og erfaring bruges i virksomhedens hverdag? Hvad kan kandidaten give dig, og hvad kan du give kandidaten?

Husk: Du får aldrig mere, end du selv giver.

Brug samtalerne til at forventningsafstemme med hinanden, og lov aldrig (læs; ALDRIG) mere, end du kan holde. Oversælger du jobbet, styrer du direkte mod en fejlrekruttering. Hvis alle involverede ved, hvad fremtiden byder på, er der bedre chancer for et godt match.

2) Gå tæt på personligheden

Et kendt ordsprog i rekrutteringsbranchen lyder, at vi ansætter på faglighed og fyrer på personlighed. Det er ikke den endegyldige sandhed, men der er noget om snakken. Fagligheden kan styrkes. Personligheden er, som den er.

Under samtalerne skal du helt tæt på kandidaten, mærke mennesket og forstå de personlig værdier. Alternativt risikerer du, at kandidaten ikke formår at blive en del af fællesskabet på arbejdspladsen, og hvad sker der så? Nemlig; personen stopper.

3) Onboarding, onboarding, onboarding

Vi kan ikke sige det nok; onboarding er altafgørende for en god start. Det er en kæmpe omvæltning at starte i et nyt job, og hvis du ikke tager hånd om din nye medarbejder, risikerer du at tabe talentet på gulvet. Eller til konkurrenten.

Nu tænker du måske, at du altid byder velkommen med en blomst og et lille kort, når der starter en ny medarbejder, but guess what; Blomster er ikke nok! Der skal så meget mere til en vellykket start, og det handler alt sammen om dig. Det er dit ansvar.

Du skal sørge for at tage hånd om din nye medarbejder. Planlægge et fyldestgørende introforløb, holde kontakten indtil ansættelsen træder i kraft, sender blomster, og ja… du kan sikkert selv fortsætte listen. Ellers er du velkommen til at kigge med her.

Onboarding er helt essentielt, hvis kandidaten skal lande sikkert i virksomheden og ikke flyve derfra igen.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

1/3: Sælger – du skal sælge dig selv til jobsamtalen

De fleste sælgere forbereder sig grundigt til kundemøder: De undersøger kundens behov, har kendskab til deres produkter, har forberedt en klar målsætning til mødet og ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt