blog 6

Har du råd til at ansætte den forkerte?

Har du råd til at ansætte den forkerte?

Det er frustrerende at mangle folk. Irriterende. Hårdt. Men det er decideret dumt at ansætte bare for at gøre det. Dumt og dyrt.

Jobindex anslår, at en fejlrekruttering hurtigt løber op i en udgift på 350.000-400.000 kr., når man medregner alle ressourcer, introforløb og træning, personalegoder, indkøb af udstyr og andre nødvendige omkostninger.

Det er mange penge. Virkelig mange penge. Og vi taler om en helt almindelig ansat med en løn på ca. 30.000 kr./måned.

Har du råd til det?

Nej!

Men hvordan finder du den rigtige medarbejder? Vi har fundet tre gode råd frem fra gemmerne; brug dem. Eller spørg os.

1) Fremtiden; ikke fortiden

Selvfølgelig skal du tjekke kandidatens CV; fortidens resultater er vigtige, og de kan sagtens fungere som inspiration for samtalerne. Men det er fremtiden, det handler om. Hvordan kan kandidatens viden og erfaring bruges i virksomhedens hverdag? Hvad kan kandidaten give dig, og hvad kan du give kandidaten?

Husk: Du får aldrig mere, end du selv giver.

Brug samtalerne til at forventningsafstemme med hinanden, og lov aldrig (læs; ALDRIG) mere, end du kan holde. Oversælger du jobbet, styrer du direkte mod en fejlrekruttering. Hvis alle involverede ved, hvad fremtiden byder på, er der bedre chancer for et godt match.

2) Gå tæt på personligheden

Et kendt ordsprog i rekrutteringsbranchen lyder, at vi ansætter på faglighed og fyrer på personlighed. Det er ikke den endegyldige sandhed, men der er noget om snakken. Fagligheden kan styrkes. Personligheden er, som den er.

Under samtalerne skal du helt tæt på kandidaten, mærke mennesket og forstå de personlig værdier. Alternativt risikerer du, at kandidaten ikke formår at blive en del af fællesskabet på arbejdspladsen, og hvad sker der så? Nemlig; personen stopper.

3) Onboarding, onboarding, onboarding

Vi kan ikke sige det nok; onboarding er altafgørende for en god start. Det er en kæmpe omvæltning at starte i et nyt job, og hvis du ikke tager hånd om din nye medarbejder, risikerer du at tabe talentet på gulvet. Eller til konkurrenten.

Nu tænker du måske, at du altid byder velkommen med en blomst og et lille kort, når der starter en ny medarbejder, but guess what; Blomster er ikke nok! Der skal så meget mere til en vellykket start, og det handler alt sammen om dig. Det er dit ansvar.

Du skal sørge for at tage hånd om din nye medarbejder. Planlægge et fyldestgørende introforløb, holde kontakten indtil ansættelsen træder i kraft, sender blomster, og ja… du kan sikkert selv fortsætte listen. Ellers er du velkommen til at kigge med her.

Onboarding er helt essentielt, hvis kandidaten skal lande sikkert i virksomheden og ikke flyve derfra igen.

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder:

MENU

SIDSTE NYT

Få en effektiv hjemmearbejdsdag og nå dine mål! 6 gode råd til dig der arbejder hjemmefra

Covid-19 spænder endnu engang ben for manges arbejdsdag, og mens en stor del flytter ind på hjemmekontoret med ro i sindet, er det helt anderledes …

Læs mere →

Sælgeradfærd: Nøglen til succes (også når du arbejder hjemme)

En god sælger lander salget, men den bedste sælger får salget i hus sammen med tilfredse kunder. Ikke alle sælgere har det, der skal til …

Læs mere →

Hvem sagde dyrt? Vi punkterer myten om professionel rekruttering

At finde den rigtige medarbejder er en kunst. Af samme årsag antager de fleste ledere, at det er dyrt at få hjælp fra et rekrutteringsbureau …

Læs mere →