Ledighedsprocenten er i skrivende stund på 4,6 pct., og virksomheder landet over oplever, at det er næsten umuligt at skaffe ledig (og kvalificeret) arbejdskraft. Hvad betyder det – ikke bare for virksomhederne, men også for kandidaterne?
Ifølge Danmarks Statistik er ledighedsprocenten i april 2021 på kun 4,6 pct., og arbejdsmarkedet er tæt på en ny job rekord. Ikke siden 2008 – kort før finanskrisen gjorde sit indtog – er der blevet lagt så mange stillingsopslag på nettet som i maj måned. Det viser en opgørelse fra Danmarks største jobportal Jobindex:
“Bortset fra en kort periode i tiden op til finanskrisen for over ti Ã¥r siden, har der aldrig være lagt flere ny jobannoncer pÃ¥ nettet i løbet af en mÃ¥ned end lige nu (…) Ser vi pÃ¥ udviklingen i nye betalte jobannoncer pÃ¥ Jobindex.dk, kan vi følge udviklingen pÃ¥ dagsniveau. De foreløbige tal for antallet af jobannoncer i den første uge af juni indikerer, at arbejdsmarkedet fortsat stÃ¥r stærkt – umiddelbart ligner det en ny rekord for Dansk Jobindex.”
Og ikke nok med at ledigheden er lav, og konkurrencen om de bedste medarbejdere er høj, er udbuddet af kandidater der aktivt søger nyt job også lavere end normalt.
Spørgsmålet er, hvad det betyder for både virksomheder og kandidater, og ikke mindst hvilke tiltag du skal igangsætte, hvis du mangler arbejdskraft?
Kandidaterne står stærkt og stiller krav
Den nuværende jobsituation stiller kandidaterne i en position, hvor de har større mulighed for at vælge til og fra. De er blevet mere kræsne – ikke bare hvad angår lønniveauet, men også i forhold til arbejdsvilkår og goder.
“Hele situationen omkring Covid-19, hjemmearbejde og nedlukninger, har fÃ¥et en del mennesker til at hoppe af hamsterhjulet for en periode. Konsekvensen er, at flere ønsker ændrede vilkÃ¥r i fremtiden; større fleksibilitet og mÃ¥ske endda nedsat arbejdstid,” forklarer Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION.
Tendensen bliver tydelig, hvis man tager et kig på Kandidatanalysen 2021 fra Ballisager. Her er danskerne blandt andet blevet spurgt, hvad der vægter højest, næste gang de skal søge nyt job:
Om end lønnen stadig er yderst aktuel, betyder gode kollegaer, chefen og ikke mindst fleksible arbejdstider og en god work/life balance også meget for danskerne. Du kan altså ikke nøjes med at lokke med et spændende job og en god løn. Den moderne kandidat vil have mere end det, og jobsituationen gør det muligt at stille krav; de medarbejdere virksomhederne mangler, er ofte allerede i job.
Men hvis antallet af aktivt jobsøgende kandidater er så lavt, og du mangler kvalificeret arbejdskraft – hvad gør du så?
Klassisk jobannoncering er ikke løsningen
Med alle de stillingsopslag der ser dagens lys hver måned, er det fristende at følge trop. Skrive en god jobannonce, betale for synlighed og vente på, at kandidaterne finder dig.
Sådan fungerer det desværre bare ikke i det nuværende arbejdsmarked.
Klassisk jobannoncering løser ikke dit rekrutteringsbehov. Stillingsopslagene er for mange, og udbuddet af kandidater er for få. Resultatet er, at du ikke får det antal kvalificerede ansøgninger du er vant til, og dermed finder du næppe den kandidat, du har brug for.
I stedet kan du med fordel gribe rekrutteringsprocessen anderledes an – primært på to områder:
1) Måden hvorpå du får egnede kandidater i dialog
2) Tempoet i processen fra første samtale til en underskrevet aftale.
1) FÃ¥ kandidaterne i dialog
Den klassiske jobannoncering er måske på vej ud, men det betyder ikke, at du kan undlade at skrive opslaget. Der skal stadig udarbejdes en fyldestgørende kompetenceprofil, en skarp jobanalyse og et gennemarbejdet stillingsopslag, som beskriver præcist, hvad jobbet går ud på, og hvorfor kandidaten bør søge det.
Med tanke på kompetenceprofilen og dine ønsker til kandidaten kan du med fordel kigge på, hvad der betyder noget for den enkelte. Der er nemlig stor forskel på ønskerne til eksempelvis work/life balance, når det kommer til både alder og køn – det viser Kandidatanalysen:
“Hvis du ifølge kandidat-analysen leder efter en 35-50 Ã¥rig kandidat, kan du altsÃ¥ med fordel lægge vægt pÃ¥ muligheden for hjemmearbejdsdage og tilrettelægning af egen arbejdsdag, i stedet for at fremhæve muligheden for at tage orlov eller købe færdig aftensmad med hjem,” forklarer Thomas Laudrup.
Med det sagt – og med et velformuleret stillingsopslag på plads – er det ikke nok at frekventere sider som jobindex.dk. Du skal arbejde mere formålsbestemt med rekrutteringen for at gøre kandidaterne opmærksomme på den ledige stilling, og det gør du gennem målrettet annoncering og search.
Overvej blandt andet om:
- din normale annonceringsproces har tilstrækkelig rækkevidde
- du anvender de platforme, kandidaterne rent faktisk er til stede på
- kandidatfeltet er så snævert, at det er nødvendigt med en systematisk search proces.
Mulighederne er mange, og det kan være vanskeligt at få greb om dem alle. Har du ikke erfaring med annoncering og særligt med search, kan det yderligere være svært at finde ud af, hvilke værktøjer du skal tage i brug. Her kan det være en fordel med professionel hjælp – om ikke andet så til de dele af processen, der giver udfordringer.
LÆS OGSÅ: Drop benarbejdet – vi tager det tunge (rekrutterings)læs
2) Sæt fart på processen
Den store konkurrence på kvalificeret arbejdskraft betyder, at den rette kandidat ofte allerede er i job. Samtidig er vedkommende gerne en eftertragtet vare blandt virksomheder, der leder efter samme type medarbejder som dig, og det stiller krav til rekrutteringsprocessen – den skal nemlig gå hurtigt.
“En mÃ¥lrettet søgning pÃ¥ f.eks. LinkedIn kan føre til dialog med interesserede kandidater. BÃ¥de dem der selv søger nye udfordringer, men ogsÃ¥ dem der allerede er i job, men som mÃ¥ske kan lokkes videre. Udfordringen er bare, at der er mange om buddet, og derfor skal der handles hurtigt. Kandidaterne er ofte i spil flere steder, og som virksomhed er der ikke tid til at nøle – de rette vilkÃ¥r skal forhandles, og aftalen skal lukkes,” siger Thomas Laudrup.
Tempoet betyder i sagens natur, at du skal være fuldstændig bevidst om, hvor langt du er villig til at gå for den rette kandidat. Du har med sikkerhed et ønskescenarie, men det er også vigtigt at kende den maksimale grænse for, hvad virksomheden kan tilbyde mod at få den rette medarbejder i hus. Der er ikke tid til at vende det med bestyrelsen eller gruble over det i flere uger – så er kandidaten allerede videre.
Hvis du ønsker hjælp eller sparring til, at finde dine nye medarbejdere – sÃ¥ kontakt gerne DEDIKATION pÃ¥ +45 71747478