Som leder er det umuligt ikke at blive påvirket, når opsigelsessamtalen skal tages. Spændingsfeltet mellem følelser og professionalisme er svært at navigere i, og derfor er det vigtigt, at du forbereder dig godt på samtalen.
Det er de færreste ledere, der kan sige sig fri for bekymringer op til en opsigelsessamtale. Tværtimod. Netop det at afskedige en medarbejder er en af de sværeste ledelsesopgaver, og hos DEDIKATION ved vi af erfaring, at en konkret plan for samtalen er den bedste forberedelse – det forklarer Thomas Laudrup, Founder & CEO i virksomheden:
”Det er lederens ansvar at styre opsigelsessamtalen, så budskabet ikke kan misforstås, men samtidig er det essentielt, at du giver plads til de følelser, der går igennem medarbejderen. Alt andet lige er det lettest, hvis du ved, hvad du skal sige, og hvordan du skal servere budskabet.”
Står du overfor en af de svære samtaler inden for kort tid, så læs med her – vi har nemlig samlet de fem ting, som samtalen altid bør indeholde.
1) Indledning
Som det absolut første skal du gøre din medarbejder opmærksom på, at der er tale om en opsigelsessamtale – for eksempel ved at indlede med en kort intro: Jeg er ked af at fortælle, at jeg bliver nødt til at afskedige dig, fordi…
Det er essentielt, at du er kort og præcis i din intro. Du skal være nærværende og empatisk, men dine ord skal være professionelle og vælges med omhu, så budskabet ikke er til at misforstå.
2) Det formelle
Inden samtalen skal du naturligvis have 100% styr på begrundelsen for afskedigelsen. Sørg for at formulere de formelle betingelser i opsigelsesbrevet, og tag udgangspunkt i dem, når du skal forklare situationen for medarbejderen.
3) Plads til spørgsmål
Når du har afleveret budskabet, forklaret hvorfor afskedigelsen er nødvendig og hvordan det kommer til at foregå, skal du sørge for, at medarbejderen får tid til at stille spørgsmål. Du vil sandsynligvis skulle gentage beslutningen flere gange, og her er det vigtigt, at du holder dig til de formelle betingelser – der er ingen grund til at uddybe og blive personlig, da det ofte forvirrer mere, end det gavner.
4) Tilbud om outplacement
Ønsker du at hjælpe din medarbejder videre på bedst mulig vis, kan du/virksomheden tilbyde vedkommende et outplacementforløb. Her vil den opsagte medarbejder få løbende sparring gennem et professionelt program, der hjælper vedkommende med at finde mening i situationen og tage de næste skridt på karrierevejen.
5) Afslutning
Det er naturligvis vigtigt med en ordentlig afslutning på samtalen, så overvej, hvad du vil sige, og hvilke muligheder den opsagte medarbejder har i situationen – kan vedkommende eksempelvis holde fri resten af dagen, og hvem sørger for at kommunikere opsigelsen videre til kollegaerne?
Afslutningsvis får du et lille ekstra tip med på vejen: En opsigelsessamtale er svær, men sørg for at komme til sagen med det samme. Ingen udenomssnak og svinkeærinder. Og lad endelig være med at trække samtalen i langdrag.
Læs også:
Outplacement: Vil du give din opsagte medarbejder de bedste muligheder
Opsigelse: Har du styr på begrundelsen
5 tips til den svære samtale… (den gode afskedigelse)