At tilgodese både virksomhedens interesser og medarbejderens ønsker under en lønforhandling kan være en udfordrende, men vigtig opgave for både arbejdsgiver og medarbejder. I denne artikel vil vi kigge på nogle strategier, der kan hjælpe med at opnå en retfærdig og tilfredsstillende lønforhandling for begge parter.
Husk, at lønforhandlinger handler om at skabe en win-win situation, hvor både arbejdsgiver og arbejdstager føler, at de får en rimelig aftale. Vær tålmodig, lyt aktivt til modparten og forhandl med respekt for hinanden.
Forberedelse
Medarbejder
- Undersøg markedsværdien for din position og erfaringsniveau. Hvad er lønniveauet andre steder for lignende stillinger? Det kan du gøre ved research på f.eks. jobportaler, lønstatistikker og ved en nærmere undersøgelse af branchen, du arbejder i.
- Find helt konkrete eksempler på, hvordan du har tilføjet værdi til virksomheden, enten i form af målbare tal eller som sociale forbedringer.
- En helt banal ting som påklædning og toiletbesøg skal du også tage i betragtning. Tag noget tøj på, du befinder dig godt i, få toiletbesøg overstået og spis lidt inden lønforhandlingen, så du ikke sidder uroligt på stolen med en rumlende mave. Har du også det på plads, giver det helt automatisk en afslappet og behagelig stemning.
Arbejdsgiver
- Kun få ledere oplever i praksis lønforhandlingen som et effektivt ledelsesinstrument. Men forstår lederen at forberede sig godt og grundigt, kan den blive et nyttigt ledelsesværktøj. Samtidig kan den gode forberedelse give både arbejdsgiveren og medarbejderen en god oplevelse og sikre et konstruktivt udfald.
- Vær skarp på, hvad den aktuelle lønramme for lignende roller og ansvarsniveauer er i branchen for den medarbejder, du sidder over for. Tag også geografien i betragtning, da det er et faktum, at lønniveauet kan svinge fra landsdel til landsdel og fra storby til landdistrikt.
- Sæt dig ind i, hvad medarbejderen har opnået af resultater og i øvrigt bidraget med i virksomheden. Det virker useriøst, hvis du slet ikke ved noget om medarbejderens ansvarsområder eller funktion i afdelingen.
Kommunikation
Åben og ærlig kommunikation er afgørende for en god dialog. Begge parter bør udtrykke deres forventning og ønsker klart og tydeligt. Ved at indgå kompromisser og møde hinanden på halvvejen kan der opstå mange win-win situationer.
Hold tonen professionel og respektfuld under hele forhandlingsprocessen for at opretholde en sund arbejdsrelation.
Medarbejder
- Forud for lønforhandlingen kan du øve dig på at fremlægge dine argumenter og forhandlingspunkter roligt og selvsikkert. Der er masser af faldgruber og forkerte måder at gøre tingene på, men øvelse gør mester, så tid anvendt på en generalprøve er godt givet ud.
- Fremlæg dine præstationer, ansvarsområder og resultater objektivt og overskueligt. Forbered svar på eventuelle modargumenter eller spørgsmål, din arbejdsgiver kan have i forhold til fastsættelse af lønnen.
Arbejdsgiver
- Vær åben om virksomhedens situation og aktuelle udfordringer/succeser. En medarbejder skal naturligvis ikke inviteres helt inden for på direktionskontoret og indvies i alle problemer, men åbenhed om de generelle linjer vil altid skabe mere forståelse for virksomhedens aktuelle situation.
- Del dine overvejelser omkring lønfastsættelsen med medarbejderen. Fortæl ærligt, hvad der vejer for en stor lønforhøjelse, og hvad der vejer imod.
Fokus på værdi
Medarbejder
- Frem for at opremse alle dine personlige kvaliteter og evner er det bedre at fokusere på din værdi for virksomheden. Fremhæv, hvordan dit arbejde har bidraget til virksomhedens succes, effektivitet, indtjening eller besparelser.
Arbejdsgiver
- Hvilken værdi har virksomhedens bidrag til medarbejderens udvikling? Her bør du fremhæve virksomhedens investering i medarbejderens træning og fremtidige potentiale.
Fleksibilitet
Begge parter bør være åbne for forskellige løsninger. Ud over lønmæssige incitamenter kan der komme ikke-økonomiske fordele i spil såsom fleksibel arbejdstid, ekstra feriedage, fri telefon/bil etc. Ud over basislønnen kan der også tænkes frynsegoder ind i form af sundhedsydelser, pensionsordninger, bonusordninger og den slags.
Langsigtede mål
Lønforhandlinger fokuserer ikke altid på den nære fremtid. Arbejdsgiveren kan tilbyde løsninger, der er baseret på fremtidige forfremmelser eller yderligere ansvar, ligesom medarbejderen kan blive belønnet ved at nå fastsatte mål og evalueringer inden for bestemte tidsintervaller.
Skriftlig aftale
Når en aftale er nået, bør den dokumenteres skriftligt og underskrives af begge parter for at undgå fremtidige misforståelser.
Læs også: Bliver dine medarbejdere motiveret af bonus?
Summa summarum: Lønforhandlinger handler om meget mere end penge. Hvis der bliver taget hensyn til alle aspekter i form af karriere- og udviklingsmuligheder, fleksibel arbejdstid, arbejdsmiljø, tillidsposter osv., vil alt dette bidrage til at opnå en vellykket og tilfredsstillende lønforhandling for både virksomhed og medarbejder.