Fortællingen om det kommercielle Danmark står stærkt: Vi lever af at sælge viden, produkter og services. Alligevel mangler erhvervslivet dygtige sælgere, og gælder det også dig, så lad os hjælpe dig – vi har speciale i kommercielle profiler.
Vi lever i en tid, hvor købsoplevelsen bliver vigtigere og vigtigere, og virksomhederne skal tænke langt mere kreativt og kundeorienteret end tidligere, forklarer Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION, og det sætter krav til de personer, der står i spidsen for salget:
“Når vi taler dygtige sælgere, går snakken ikke længere på ham eller hende, der kan tale sig til ethvert salg. Det er noget helt andet der er i fokus. Medfødte talegaver og gode sociale egenskaber er stadig et plus, men den moderne sælger skal i dag have en langt mere analytisk og strategisk tilgang til kunderne. Salg er en kompleks størrelse, og med den forkerte person ved roret, opnår du som arbejdsgiver ikke det optimale udbytte – og derfor er det en god idé at få hjælp til at finde den rigtige kandidat.”
Vælg det rigtige rekrutteringsbureau
Der er mange fordele ved at samarbejde med et rekrutteringsbureau, når du skal finde en ny kandidat til din afdeling – men det er vigtigt, at du vælger det rigtige bureau. Der er nemlig forskel på fisk, fortæller Thomas Laudrup:
“Rekrutteringsbureauerne specialiserer sig ofte i specifikke profiler, og derfor er deres netværk også størst, i den verden hvor profilerne gebærder sig. Hos DEDIKATION har vi valgt at fokusere på de kommercielle profiler, fordi det er en kandidat der kan være svær at håndtere på egen hånd. En dygtig sælger er som regel mere kommunikerende end de fleste, de kan være meget flyvske og har hele tiden brug for nye udfordringer og nye mål at nå – og så har de som regel et stort ego.”
Finder du et rekrutteringsbureau der matcher din virksomhed, vil du først og fremmest mærke fornøjelsen ved, at kunne slippe rekrutteringsprocessen og fortsat koncentrere dig om dit arbejde. Dernæst undgår du at ansætte den forkerte person – og det er noget, der koster knaster – ligesom du sender kandidaterne et signal om seriøsitet og dermed tiltrækker de bedste af slagsen.
Mangel på kommercielle profiler
Tal fra Business Danmark viser, at virksomheder i foråret 2017 forgæves forsøgte at rekruttere mere end 1.200 salgskonsulenter, og det svarer til hele 8 % af de stillinger der ikke blev besat – tallet er ikke blevet mindre siden.
Den store mangel på specialiserede salgsrepræsentanter, gør det svært for en lille eller mellemstor virksomhed at finde den rigtige person til en ledig stilling, og det kan hurtigt komme til at kræve mange ressourcer bare at finde en halvgod medarbejder:
“Du sparer ikke bare tid, kræfter og penge ved at bede os om hjælp: Du får også den bedst mulige løsning,” slutter Thomas Laudrup.