Salg er et livsvigtigt element for hovedparten af de danske virksomheder – uden salg har de intet eksistensgrundlag. Men hvad gør du, når sælgerne bliver færre og færre? Hos DEDIKATION har de knækket koden.
Det er ingen hemmelighed, at ledigheden i Danmark er rekordlav. Ballisagers jobbarometer for 1. halvår 2019 viser, at bruttoledigheden er nede på 4,0% på landsplan. Vi skal helt tilbage til 2007 for at finde et tilsvarende ledighedstal.
Den lave ledighed sætter virksomhederne under pres. De har svært ved at finde de nødvendige og kvalificerede medarbejdere, og undersøgelsen viser blandt andet, at hver 7. virksomhed inden for serviceerhvervene mangler arbejdskraft i et omfang, så det bremser aktivitetsniveauet. Det giver rekruttering en helt ny og vigtig betydning; som rekrutteringsbureau bliver vi tvunget til at tænke innovativt og kreativt for, at tiltrække egnede kandidater og det gælder især for de kommercielle profiler, som vi beskæftiger os med.
Ifølge tal fra Business Danmark lægger manglen på sælgere sig tæt op af Ballisagers konklusion. Efterspørgslen på kvalificeret salgspersonale er i eksplosiv vækst og på det højeste niveau i 10 år. Så højt at andelen af virksomheder, der har svært ved at finde de rette kommercielle profiler, næsten er fordoblet siden 2017 – fra 33% til 62%.
Digital rekruttering, nye processer og hårdt arbejde
Hos DEDIKATION ved de om nogen, at der er stigende efterspørgsel efter dygtige kommercielle profiler. De ved også, at de ikke længere kan findes gennem traditionelle jobopslag på diverse jobsites, men at det kræver en specialiseret søgning og et stort netværk:
“Ansøgerne kommer ikke af sig selv – de fleste er sandsynligvis allerede i job, og kigger derfor ikke engang på dit jobopslag,” siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, og han fortsætter: “Målrettet annoncering er alfa og omega, og vi kommer ikke udenom de digitale redskaber. Teknologi og hårdt arbejde er vejen frem, hvis du vil have de bedste medarbejdere til at åbne øjnene og få øje på din virksomhed”
Udover rekrutteringsprocessen handler det også om, at anskue kandidaten fra en ny vinkel. Du har ikke brug for en sælger i klassisk forstand – du har brug for en kommerciel medarbejder, der forstår sig på kommunikation, netværk og sociale medier. Og måske har du brug for hjælp til at håndtere de kommercielle profiler:
“En dygtig sælger er som regel mere ekstrovert end de fleste, de kan virke flyvske og har ofte brug for nye udfordringer og nye mål at nå – og så har de som regel et stort ego,” forklarer Thomas Laudrup i et tidligere indlæg om fordelene ved at få specialiseret hjælp i rekrutteringsprocessen.
Nok er der mangel på kvalificeret arbejdskraft indenfor servicefagene, og det er rigtigt, at efterspørgslen på kommercielle profiler er steget markant de seneste år. Hos DEDIKATION har de knækket koden – de ved, hvor de skal kigge, hvem de skal spørge og hvordan de skal rekruttere de efterspurgte medarbejdere.