Det er første dag på dit nye job, og du skal lære dine kollegaer og arbejdsgangen at kende. Men hvordan kommer du godt i gang på jobbet, og hvad er absolut no-go som den nye medarbejder?
Forhåbentlig har du allerede modtaget et program og en kort introduktion til arbejdsgangen på din nye arbejdsplads – og hvis virksomheden har taget sig godt af dig, har du også mødt dine nærmeste kollegaer. Men alligevel. Der er dos and don’ts, når du starter et nyt sted, og vi har samlet fire gode råd til dig, der står overfor din første dag på jobbet.
1) Vær nysgerrig
Som det første kan du lige så godt erkende, at du er på bar bund. Uanset om du er nyuddannet eller har flere års erfaring, er du kommet til et fremmed sted, en ny kultur og andre mennesker end dem, du er vant til. Så skal du være nysgerrig, forklarer Thomas Laudrup, grundlægger af DEDIKATION: “Dit arbejde er et bidrag til fællesskabet. Vis de mennesker, du skal arbejde sammen med, at du er nysgerrig på dem.”
2) Afstem forventningerne
“Roden til alt ondt stammer fra dårlig forventningsafstemning,” forklarer Thomas Laudrup og fortsætter: “Konflikter, misforståelser og fejltagelser kan undgås, hvis du løbende afstemmer egne og andres forventninger. Er du i tvivl, så spørg!”
Hvad forventer virksomheden af dig, og hvad forventer du af den? Forventes det, at du arbejder over i særlige perioder, i hvilken rækkefølge skal dine opgaver løses, hvordan fungerer det, hvis du skal til tandlæge? Spørgsmålene er mange, og det er vigtigt, at du siger til og fra undervejs og snakker med dine kollegaer og din chef om forventningerne, så du kan arbejde med god samvittighed.
3) Forstå kulturen
På en arbejdsplads er der skrevne og uskrevne regler, og når du kommer udefra, skal du udnytte, at du ser tingene klart; det er nøglen til at lære din nye arbejdsplads godt at kende. Thomas Laudrup anbefaler, at du skriver de ting ned, der undrer dig: “Det giver dig en bedre forståelse af den kultur, du netop er blevet en del af. Brug dine observationer til at finde ud af, hvor du passer ind – og også hvor du ikke gør,” forklarer han og fortsætter: “Det er vigtigt, at dine personlige værdier går i spænd med virksomhedskulturen, alt andet giver stress og dårlige arbejdsbetingelser.”
4) Vær professionel
Dit arbejde er ikke en del af dit inderste privatliv, og dine nye kollegaer vil ikke vide, om du har en kønssygdom, en vanvittig ekskæreste eller problemer med dine børn. “Du kan fortælle om din ferie, men gem de slibrige detaljer til dine venner – eller vent i det mindste til du kender dine kollager rigtig godt,” siger Thomas Laudrup.