Det ligger i ordet; onboarding handler om de aktiviteter, der finder sted, når en ny medarbejder er gået om bord i virksomheden, mens preboarding finder sted, før medarbejderen har sin første arbejdsdag. Men hvordan gør du det rigtigt?
God onboarding handler ikke udelukkende om blomster på skrivebordet, ligesom en god preboarding ikke bare handler om at sende personalehåndbogen inden første arbejdsdag. Der er meget mere i det end som så, og hvis du tager god hånd om din nye medarbejder, øger du chancen for at få en effektiv og veltilpas kollega på rekordtid.
“Det gælder om at få den nye medarbejder til at forstå, hvorfor netop han eller hun blev valgt som den helt rigtige kandidat. Hvad er det vedkommende kan bidrage med, og hvorfor glæder virksomheden sig til, at han eller hun bliver en del af teamet,” siger Thomas Laudrup, CEO i DEDIKATION, og slår samtidig fast, at preboarding har afgørende betydning for, om den nye medarbejder føler sig velkommen og godt tilpas den første dag på jobbet – og også mange år frem i tiden.
Hvorfor er preboarding og onboarding vigtigt?
I de såkaldt gamle dage anså man rekrutteringsprocessen som slut, når det famøse opkald med sætningen “Du har fået jobbet” var foretaget, men gennem de seneste år har der været et øget fokus på den efterfølgende proces. Det skyldes med stor sandsynlighed, at:
– 25% af alle nyansatte har forladt deres stilling igen, inden det første år er gået.
– 46% af førstegangsjobsøgende, der får ansættelse, forlader jobbet inden for de første 18 måneder.
– 22% af de nyansatte, der forlader deres job, gør det inden for de første 45 dage af ansættelsen.
– 4% af de nyansatte vender aldrig tilbage efter deres første dag på jobbet.*
Det er tal, der er til at forstå, og som sætter tanken om preboarding og onboarding i perspektiv. Men hvad er forskellen på de to begreber, og hvad skal du gøre, når du skal byde en ny medarbejder velkommen i virksomheden?
Forskellen på preboarding og onboarding
“Forskellen er helt enkel,” siger Thomas Laudrup og forklarer: “Preboarding handler om at holde kandidatens motivation ved lige fra kontrakten underskrives til første arbejdsdag starter. Du kan fx ringe og diskutere kommende opgaver, sende statusmails fra afdelingen, invitere til et socialt arrangement eller hvad du ellers synes er passende. Det handler om, at din nye medarbejder skal føle, at DU glæder dig til, at vedkommende bliver en del af teamet. Samtidig skal du selvfølgelig sørge for, at den nyansatte kender planen og opgaverne for den første uge, er informeret om eventuel dresscode, kender navnene på sine nærmeste kollegaer og lignende.”
Når det kommer til onboarding, er det også helt ligetil, siger Thomas Laudrup: “Din nye medarbejder skal tages hånd om. Forestil dig, at du selv var den nyansatte; hvad ville du gerne vide og hvem ville du gerne præsenteres for? Som leder er det dit ansvar, at din nye medarbejder bliver en del af virksomhedskulturen og det sociale netværk, ligesom vedkommende skal præsenteres for både skrevne og uskrevne regler – og så er det naturligvis essentielt, at den nyansatte ved, hvad der forventes af ham eller hende, hvilke opgaver der skal løses og i hvilken rækkefølge.”
Vil du vide mere om preboarding og onboarding – og måske endda have en række håndgribelige råd med på vejen – kan du finde alle vores artikler om emnet lige her.
*Harpelund og Højbjerg, Onboarding – flyvende fra start, 2016.