At finde den bedst kvalificerede kandidat til virksomheden, er ikke altid let – måske er vedkommende ikke engang jobsøgende. Så hvordan griber du processen an, og hvordan får du de rette personer til at søge jobbet?

I sidste uge talte vi om jobanalyse og stillingsopslag – to essentielle dele af din rekrutteringsproces. Der bliver (forhåbentlig) lagt en del ressourcer i at udarbejde en fyldestgørende kompetenceprofil, og desto vigtigere er det, at du fortsat arbejder struktureret og effektivt med rekrutteringen, når kandidaterne skal blive opmærksomme på den ledige stilling.

Det sker på to måder: Annoncering og search.

”Der findes et hav af jobsites på internettet, og det er fristende at smide stillingsopslaget op, læne sig tilbage i stolen og vente på, at ansøgningerne tikker ind,” fortæller Thomas Laudrup – CEO hos Dedikation og forsætter; “Men det virker ikke altid efter hensigten. Annonceringen skal målrettes og dit stillingsopslag skal vises der, hvor kandidaterne er, og her er den brede løsning ikke altid den bedste. Du skal udarbejde en strategi, så du rammer de rette profiler.”

Een ting er annoncering – måske finder du slet ikke kandidaterne her – en anden ting er målrettet search. Efter mange år i branchen har vi et omfattende netværk af kandidater, og vi ved, at det ofte er gennem en intensiv og systematisk søgen her, at den egnede kandidat findes.

 

3 gode råd til annoncering

I takt med at den digitale verden fylder mere og mere i vores hverdag, ændres rekrutteringsprocessen også – de nye rekrutteringsmedier overhaler de gamle. Når du bruger annoncering som værktøj, kan du med fordel stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Har din normale annonceringsproces tilstrækkelig rækkevidde, eller er det på tide at tænke ud af boksen?
  • Annoncerer du aktivt på de medier, kandidaterne rent faktisk bruger?
  • Er kandidatfeltet så snævert, at det også er nødvendigt med en systematisk searchproces?

Er din virksomhed klar til kulturel forandring, findes der en lang række teknologiske rekrutteringsværktøjer, du kan overveje at implementere for at styrke processen og tiltrække de bedste kandidater – læs mere om det lige her.

 

Search – sådan griber du det an

Hvis verden ikke bugner, med lige præcis de kandidater du er på jagt efter, kan det være nødvendigt med decideret search. I en searchproces søger du aktivt efter relevante profiler, herunder også dem som ikke nødvendigvis er jobsøgende – og det er et krævende stykke arbejde. Du kan med fordel overveje følgende:

  • På LinkedIn findes mere end 2 mio. danske profiler fordelt på forskellige brancher – måske findes din nye medarbejder her?
  • Hvis du finder relevante profiler, der allerede er i arbejde, hvordan tager du så kontakt?
  • Har du selv de nødvendige ressourcer til denne proces, eller bør du overveje professionel assistance?

Rekruttering via search er en hensigtsmæssig måde at finde de rette kandidater på, og med en skarp kompetenceprofil i baghånden, bliver det lettere at finde nålen i den famøse høstak.

 

I næste uge tager vi et kig på sidste del af rekrutteringsprocessen, nemlig jobsamtalen – følg med, og få gode råd til at vurdere kandidaterne objektivt.