#6/12 – Preboarding: Forventninger og kompetenceudvikling

#6/12 – Preboarding: Forventninger og kompetenceudvikling

“YES – jeg fik jobbet, og jeg glæder mig SÅ meget til at starte.” Sådan tænker de fleste nye medarbejdere, når de har underskrevet ansættelseskontrakten. Men hvordan sørger du for, at motivationen er lige så stærk, når vedkommende starter?

Perioden fra når underskriften er sat, til første arbejdsdag oprinder er ofte lang, og der kan nå at opstå så meget tvivl hos din nye medarbejder, at vedkommende allerede stopper inden førstedagen, eller ganske enkelt ikke falder til i virksomheden, og derfor hurtigt finder noget andet.

I sidste uge kiggede vi på vigtigheden af preboarding som en del af hele rekrutteringsforløbet, og i dag dykker vi ned i det første område: forventninger og kompetenceudvikling. Vil du have alle værktøjerne med, kan du med fordel læse med de næste to onsdage også – her kigger vi på kultur og netværk, samt regler og krav.

Forventninger og kompetenceudvikling – hvordan?

“En af de tanker, der altid melder sig hos nye medarbejdere i venteperioden er, hvorvidt vedkommende kan leve op til de forventninger der stilles – og hvilke forventninger der overhovedet er tale om,” forklarer Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, og fortsætter: “Vil du imødekomme nervøsiteten, kan du starte forventningsafstemningen allerede inden første arbejdsdag. Det handler ikke om, at du skal sende opgaver med det samme, men tag hul på samtalen og lad din nye medarbejder vide at du mener, at han eller hun er den helt rette til opgaven.”

Det er vigtigt at huske, at preboarding ikke handler om, at du skal sætte et stort og forkromet projekt i søen, hver gang der starter en ny medarbejder. Du kan nøjes med at sende en mail hvor du fortæller, at du glæder dig til at vedkommende starter, og at du kort vil fortælle lidt om hvilke opgaver han eller hun kommer til at sidde med i opstartsfasen. Måske har du endda en tidligere case du kan vedhæfte.

Når det kommer til kompetenceudvikling, er e-learning et virkelig godt redskab. Her kan du sikre, at din nye medarbejder får et skræddersyet introforløb, som passer til den enkelte medarbejder, og personens fremtidige arbejdsopgaver – og det siger vi med tryk på “skræddersyet”:

“Der skal være fokus på indholdet af den e-learning du serverer. Overvej hvad din nye medarbejder vil sætte pris på at lære, så introforløbet bliver en succes. Husk også at få de ting med, der er nødvendige at vide for, at kunne begå sig i virksomheden,” siger Thomas Laudrup.

Hold linjen varm

Venteperioden kan føles meget lang for din nye medarbejder, og derfor er en af de absolut vigtigste ting i preboarding processen, at du holder en kontinuerlig kontakt med vedkommende. Du skal ikke ringe eller skrive hver dag, men sørg blot for, at de ting personen skal præsenteres for inden første arbejdsdag, kommer med jævne mellemrum, så du vedligeholder begejstringen. Vær gerne opmærksom på at nævne, at du og resten af holdet glæder sig til at vedkommende starter.

Vil du have flere tips til et effektivt preboardingforløb, så læs med næste onsdag, hvor vi tager et kig på “kultur og netværk.”

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

1/3: Sælger – du skal sælge dig selv til jobsamtalen

De fleste sælgere forbereder sig grundigt til kundemøder: De undersøger kundens behov, har kendskab til deres produkter, har forberedt en klar målsætning til mødet og ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt