Jobfesten er i gang 🥳

Jobfesten er i gang 🥳

Ledighedsprocenten er i skrivende stund på 4,6 pct., og virksomheder landet over oplever, at det er næsten umuligt at skaffe ledig (og kvalificeret) arbejdskraft. Hvad betyder det – ikke bare for virksomhederne, men også for kandidaterne?

Ifølge Danmarks Statistik er ledighedsprocenten i april 2021 på kun 4,6 pct., og arbejdsmarkedet er tæt på en ny job rekord. Ikke siden 2008 – kort før finanskrisen gjorde sit indtog – er der blevet lagt så mange stillingsopslag på nettet som i maj måned. Det viser en opgørelse fra Danmarks største jobportal Jobindex:

“Bortset fra en kort periode i tiden op til finanskrisen for over ti ĂĄr siden, har der aldrig være lagt flere ny jobannoncer pĂĄ nettet i løbet af en mĂĄned end lige nu (…) Ser vi pĂĄ udviklingen i nye betalte jobannoncer pĂĄ Jobindex.dk, kan vi følge udviklingen pĂĄ dagsniveau. De foreløbige tal for antallet af jobannoncer i den første uge af juni indikerer, at arbejdsmarkedet fortsat stĂĄr stærkt – umiddelbart ligner det en ny rekord for Dansk Jobindex.”

Og ikke nok med at ledigheden er lav, og konkurrencen om de bedste medarbejdere er høj, er udbuddet af kandidater der aktivt søger nyt job også lavere end normalt.

Spørgsmålet er, hvad det betyder for både virksomheder og kandidater, og ikke mindst hvilke tiltag du skal igangsætte, hvis du mangler arbejdskraft?

Kandidaterne står stærkt og stiller krav

Den nuværende jobsituation stiller kandidaterne i en position, hvor de har større mulighed for at vælge til og fra. De er blevet mere kræsne – ikke bare hvad angår lønniveauet, men også i forhold til arbejdsvilkår og goder.

“Hele situationen omkring Covid-19, hjemmearbejde og nedlukninger, har fĂĄet en del mennesker til at hoppe af hamsterhjulet for en periode. Konsekvensen er, at flere ønsker ændrede vilkĂĄr i fremtiden; større fleksibilitet og mĂĄske endda nedsat arbejdstid,” forklarer Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION.

Tendensen bliver tydelig, hvis man tager et kig på Kandidatanalysen 2021 fra Ballisager. Her er danskerne blandt andet blevet spurgt, hvad der vægter højest, næste gang de skal søge nyt job:

Om end lønnen stadig er yderst aktuel, betyder gode kollegaer, chefen og ikke mindst fleksible arbejdstider og en god work/life balance også meget for danskerne. Du kan altså ikke nøjes med at lokke med et spændende job og en god løn. Den moderne kandidat vil have mere end det, og jobsituationen gør det muligt at stille krav; de medarbejdere virksomhederne mangler, er ofte allerede i job.

Men hvis antallet af aktivt jobsøgende kandidater er så lavt, og du mangler kvalificeret arbejdskraft – hvad gør du så?

Klassisk jobannoncering er ikke løsningen

Med alle de stillingsopslag der ser dagens lys hver måned, er det fristende at følge trop. Skrive en god jobannonce, betale for synlighed og vente på, at kandidaterne finder dig.

Sådan fungerer det desværre bare ikke i det nuværende arbejdsmarked.

Klassisk jobannoncering løser ikke dit rekrutteringsbehov. Stillingsopslagene er for mange, og udbuddet af kandidater er for få. Resultatet er, at du ikke får det antal kvalificerede ansøgninger du er vant til, og dermed finder du næppe den kandidat, du har brug for.

I stedet kan du med fordel gribe rekrutteringsprocessen anderledes an – primært på to områder:

1) MĂĄden hvorpĂĄ du fĂĄr egnede kandidater i dialog

2) Tempoet i processen fra første samtale til en underskrevet aftale.

1) FĂĄ kandidaterne i dialog

Den klassiske jobannoncering er måske på vej ud, men det betyder ikke, at du kan undlade at skrive opslaget. Der skal stadig udarbejdes en fyldestgørende kompetenceprofil, en skarp jobanalyse og et gennemarbejdet stillingsopslag, som beskriver præcist, hvad jobbet går ud på, og hvorfor kandidaten bør søge det.

Med tanke på kompetenceprofilen og dine ønsker til kandidaten kan du med fordel kigge på, hvad der betyder noget for den enkelte. Der er nemlig stor forskel på ønskerne til eksempelvis work/life balance, når det kommer til både alder og køn – det viser Kandidatanalysen:

“Hvis du ifølge kandidat-analysen leder efter en 35-50 ĂĄrig kandidat, kan du altsĂĄ med fordel lægge vægt pĂĄ muligheden for hjemmearbejdsdage og tilrettelægning af egen arbejdsdag, i stedet for at fremhæve muligheden for at tage orlov eller købe færdig aftensmad med hjem,” forklarer Thomas Laudrup.

Med det sagt – og med et velformuleret stillingsopslag på plads – er det ikke nok at frekventere sider som jobindex.dk. Du skal arbejde mere formålsbestemt med rekrutteringen for at gøre kandidaterne opmærksomme på den ledige stilling, og det gør du gennem målrettet annoncering og search.

Overvej blandt andet om:

  • din normale annonceringsproces har tilstrækkelig rækkevidde
  • du anvender de platforme, kandidaterne rent faktisk er til stede pĂĄ
  • kandidatfeltet er sĂĄ snævert, at det er nødvendigt med en systematisk search proces.

Mulighederne er mange, og det kan være vanskeligt at få greb om dem alle. Har du ikke erfaring med annoncering og særligt med search, kan det yderligere være svært at finde ud af, hvilke værktøjer du skal tage i brug. Her kan det være en fordel med professionel hjælp – om ikke andet så til de dele af processen, der giver udfordringer.

LÆS OGSÅ: Drop benarbejdet – vi tager det tunge (rekrutterings)læs

2) Sæt fart på processen

Den store konkurrence på kvalificeret arbejdskraft betyder, at den rette kandidat ofte allerede er i job. Samtidig er vedkommende gerne en eftertragtet vare blandt virksomheder, der leder efter samme type medarbejder som dig, og det stiller krav til rekrutteringsprocessen – den skal nemlig gå hurtigt.

“En mĂĄlrettet søgning pĂĄ f.eks. LinkedIn kan føre til dialog med interesserede kandidater. BĂĄde dem der selv søger nye udfordringer, men ogsĂĄ dem der allerede er i job, men som mĂĄske kan lokkes videre. Udfordringen er bare, at der er mange om buddet, og derfor skal der handles hurtigt. Kandidaterne er ofte i spil flere steder, og som virksomhed er der ikke tid til at nøle – de rette vilkĂĄr skal forhandles, og aftalen skal lukkes,” siger Thomas Laudrup.

Tempoet betyder i sagens natur, at du skal være fuldstændig bevidst om, hvor langt du er villig til at gå for den rette kandidat. Du har med sikkerhed et ønskescenarie, men det er også vigtigt at kende den maksimale grænse for, hvad virksomheden kan tilbyde mod at få den rette medarbejder i hus. Der er ikke tid til at vende det med bestyrelsen eller gruble over det i flere uger – så er kandidaten allerede videre.

Hvis du ønsker hjælp eller sparring til, at finde dine nye medarbejdere – sĂĄ kontakt gerne DEDIKATION pĂĄ +45 71747478

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder sĂĄ kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

FĂĄ information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, sĂĄ kontakter vi dig hurtigst muligt