“Det er jo fedt bare at blive kaldt til samtale.” Bevares, det er det da – men mon ikke det er lidt federe, hvis du rent faktisk får jobbet? Forberedelse er en overset disciplin, som du bør øve dig på, hvis du vil øge chancerne for at blive den udvalgte.
“Mange jobsøgere mener ikke, at det er nødvendigt at forberede sig inden en ansættelsessamtale,” siger Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION, og fortsætter: “Det oplever vi tit, og det er i den grad en skam. Med grundig forberedelse kommer du langt hurtigere over den første nervøsitet, så du kan vise den bedste version af dig selv.”
Og det er ikke noget, Thomas bare finder på; i Konsulenthuset Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2015 anser 72% af de adspurgte arbejdsgivere “at komme uforberedt til jobsamtalen” som den mest irriterende jobsøgningsadfærd.
Samme rekrutteringsanalyse fra 2017 viser, at “Fortæl lidt om dig selv” er det mest brugte åbningsspørgsmål hos private arbejdsgivere, mens “Hvorfor har du søgt den pågældende stilling?” oftere bliver brugt hos offentlige virksomheder. Et godt råd herfra: Forbered dig på de to spørgsmål, så du ved, hvad du vil svare.
5 gode råd til jobsamtalen
Udover at forberede dig på de mest gængse spørgsmål i en ansættelsessamtale, er der en række andre ting, der kan hjælpe dig godt fra start. Vi har bedt Thomas Laudrup give 5 gode råd til dit første møde med din (forhåbentlig) kommende arbejdsgiver.
1. Hvem deltager i samtalen
“Det er ikke altafgørende for det indtryk, du efterlader hos arbejdsgiveren, men det er alligevel ærgerligt at starte med at blive overrasket over, at der sidder 3, 4 eller 5 personer med til ansættelsessamtalen, så spørg ind til det, så du er forberedt,” lyder det første råd.
2. Hav konkrete eksempler klar
“Har du skrevet i dit CV eller din ansøgning, at du er en ørn til at effektivisere arbejdsgange, så vær forberedt på at komme med eksempler, der underbygger det. Hvordan kom det til udtryk i dine tidligere stillinger, og hvorfor er det en styrke i forhold til den stilling, du søger nu?” siger Thomas Laudrup, der samtidig fortæller, at han ofte oplever, at det kommer bag på kandidaten, at der spørges ind til formuleringerne i CV’et.
3. Stil (gode) spørgsmål
“Tænk over, hvad der er vigtigt for dig at vide, hvis du skal kunne mærke, om du matcher stillingen både fagligt og personligt, og forbered en række spørgsmål. Hvad er virksomhedens forventninger til dig, succeskriterierne, målsætningerne m.m., men stil også gerne spørgsmål til det sociale fællesskab og praktiske foranstaltninger, der gør, at jobbet passer med din livssituation,” lyder det tredje råd fra Thomas Laudrup. “Som arbejdsgiver er det vigtigt at kunne mærke, at du har gjort dig de tanker.”
4. Kend dine svagheder
“Det er mærkeligt, hvis du passer 100% på stillingsopslagets beskrivelse af den perfekte kandidat, så sørg for at have styr på dine svagheder. Erkend dem, og forklar, hvordan du vil arbejde med dem i den nye stilling,” lyder fjerde råd i rækken.
5. Hav styr på dine ting
“Sidst men ikke mindst skal du huske at medbringe stillingsannoncen, CV, ansøgning og en lille blok til stikord og spørgsmål til samtalen,” siger Thomas Laudrup og forklarer: “Det viser, at du har forberedt dig, og det er desuden temmelig pinligt at bede din kommende arbejdsgiver om at se den kopi af CV’et, vedkommende sidder med.”