Spørger man arbejdsgiverne, er der stor enighed om hvad der udgør en god ansøgning. Vi forklarer kendetegnene og giver dig konkrete eksempler at arbejde videre med.
CV’et er det første arbejdsgiverne læser, når de leder efter den rette kandidat til en stilling. Har du læst artiklen ”Hvordan skriver man et CV? Få eksempler, skabeloner og gode råd,” har du forhåbentlig skabt interesse for dine kompetencer – og så er det vigtigt, at din ansøgning følger op og sætter fokus på den værdi, du kan skabe for virksomheden.
Og ja, du læste rigtigt; fokus skal ikke være på dig. Det skal ligge på de løsninger og resultater, du kan tilbyde virksomheden på baggrund af dine kompetencer og erfaringer – det fortæller Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION:
”Vi ser ofte, at ansøgere er gode til at beskrive deres erfaringer, personlighed og kompetencer, og det er i sig selv fint nok – det er bare ikke kun det, virksomhederne leder efter. De har brug for en kandidat, der formår at sætte egne evner i relation til virksomhedens behov. Hvordan kan dine kompetencer føre til resultater, hvis du får jobbet?”
Udover at dine kompetencer skal relateres til virksomheden, indeholder den gode ansøgning ifølge arbejdsgiverne en velskrevet personlig motivation for jobbet – det viser Rekrutteringsanalysen 2020 fra Ballisager:
Så langt så godt. Spørgsmålet er nu, hvordan du skriver en god ansøgning. Det tager vi et kig på nedenfor, hvor vi har fundet en række eksempler frem til inspiration.
Ansøgning og personlig motivation – eksempel
En god ansøgning starter med en indledning – din personlige motivation for at søge stillingen. Her skal du forklare, hvorfor du er interesseret i jobbet, og det kræver research. Kig på virksomhedens hjemmeside, læs hvad de skriver om sig selv og undersøg, hvad andre fortæller om dem. Hvad er det, der tiltaler dig – hvorfor vil du gerne have lige præcis dette job?
Motivationen kan eksempelvis lyde:
”Det tiltaler mig at arbejde med salg i et resultatorienteret miljø hos XXX, hvor jeg får mulighed for at tilrettelægge min egen arbejdsdag og gå direkte efter målet. Rollen som ansvarlig for salgsprocessen og primus motor på at udvikle og vedligeholde kundeporteføljen motiverer mig, og jeg får energi af at skabe resultater – og det er min ambition at bruge mine kompetencer til at skabe vækst hos XXX.”
På få linjer beskriver motivationen, hvorfor du er interesseret i jobbet som sælger, hvad du trives med i din arbejdsdag og hvordan du har tænkt dig at skabe værdi for arbejdsgiveren. Næste skridt er at sætte dine kompetencer i spil.
Få kompetencerne på banen
Din ansøgning bør ikke fylde mere end én A4-side, og du kan med fordel springe direkte videre til dine kompetencer, når motivationen er på plads. Udvælg to-tre færdigheder der passer godt til jobbet, og beskriv så hvordan de kan skabe værdi for virksomheden.
De personlige kompetencer kan eksempelvis formuleres:
”Konkurrenceminded og resultatorienteret
Som person er jeg konkurrenceminded og resultatorienteret. Det betyder, at jeg gerne går de ekstra skridt, der skal til for at lande et salg, og at jeg gerne finder på nye tiltag, der kan hjælpe mig med at nå i mål. I mit tidligere job hos XXX fik jeg integreret en række nye tiltag for kundebesøg, der øgede mit salg med 18% – det vil jeg tage med mig videre i jobbet hos XXX.”
En beskrivelse af de faglige kompetencer kan lyde:
”Salg og kommunikation
Min brede erfaring med salg og evner indenfor kommunikation betyder, at jeg hurtigt vil skabe tætte relationer til nye såvel som eksisterende kunder. I mit tidligere job hos XXX, havde jeg efter 1 måned været i kontakt med alle de kunder jeg overtog, og lagt en plan for opfølgning – på samme måde vil jeg gerne starte arbejdet hos XXX, da jeg mener, at den personlige relation betyder alverden for salget.”
Med inspiration i ovenstående, kan du på enkel vis få flettet dine kernekompetencer ind i virksomhedens behov og på den måde vise, hvordan din personlighed og dine færdigheder kan skabe værdi.
Har du svært ved at definere dine kompetencer, kan du med fordel læse artiklen ”Få dine kompetencer i spil, når du søger nyt job”.
Et ekstra råd: Få styr på strukturen
Er du ikke vant til at skrive, opdager du måske ikke, at en tekst kan blive helt uoverskuelig, hvis den ikke er struktureret. Brug derfor tid på at inddele din ansøgning i afsnit med små overskrifter, så læseren hurtigt og let kan få overblik over dine kompetencer.
Springer du over hvor gærdet er lavest og skriver hele din ansøgning ud i ét, risikerer du, at ansøgningen havner i skraldespanden. Blandt de hundredevis af ansøgninger, vil mangt en arbejdsgiver nemlig vælge at droppe over dem, der ikke har struktur.
Tror du os ikke, kan du tage et ekstra kig på grafikken fra Rekrutteringsanalysen 2020 – her svarer 44% af de adspurgte virksomheder, at en god ansøgning indeholder en god struktur med afgrænsede afsnit.