Hjem » Betydningen af soft skills i nutidens arbejdsstyrke

Betydningen af soft skills i nutidens arbejdsstyrke

De fleste arbejdsgivere sætter stor pris på, at du ud over dine faglige færdigheder også har gode samarbejdsevner. Soft skills er en betegnelse for de sociale egenskaber, der gør dig i stand til at interagere effektivt med andre. På dansk ville vi vel kalde dem ”bløde værdier”. At være i besiddelse af soft skills kan være den afgørende faktor i mange jobs, da de hjælper dig med at opbygge og vedligeholde relationer, navigere i komplekse situationer og nå dine mål.

Selvfølgelig skal de faglige egenskaber være i orden for at blive ansat i et givent job, da de er de mest grundlæggende krav til stillingen. Men soft skills er afgørende for, hvor succesfuld du er i jobbet, og hvordan du fungerer i kulturen i virksomheden. Soft skills kan f.eks. være:

  • Lederegenskaber
  • Teamspiller
  • Kommunikationsevner
  • Evner i problemløsning
  • Fleksibilitet
  • Omstillingsparat
  • Planlægning
  • Positivitet
  • Organisatoriske evner
  • Evnen til at lytte

Future of Sourcing: Meta-skills

Hvorfor er det vigtigt at prioritere soft skills i nutidens arbejdsstyrke?

Der er flere grunde til, at det kan være fordelagtigt for arbejdsgivere at prioritere soft skills hos deres medarbejdere.

De gør dig til en bedre beslutningstager

Virksomhedens ejere og ledere har hver dag ansvaret for at træffe afgørende beslutninger, der påvirker hele organisationen. Om det på sigt bliver en god eller en mindre god beslutning, kan meget vel afhænge af, hvor gode de er til at lytte. Ofte ender mange ledere med at træffe beslutninger uden at have sat sig grundigt ind i de aktuelle behov i deres organisation.

Men at have gode lytteevner er ikke kun begrænset til direktionsgangen. Mellemledere bør også lytte til den enkelte medarbejder for at sikre, at nye ideer får den nødvendige opmærksomhed. Bliver et forslag fra en medarbejder implementeret i arbejdsgangen, får det vedkommende medarbejder til at føle sig hørt og anerkendt.

Kommunikationsevner er alfa og omega

Mange virksomheder kunne blive bedre til at kommunikere informationer ud til deres medarbejdere. Hvis der sendes for mange indforståede eller modsatrettede signaler om drift og personalepolitikker ud, kan det bringe forvirring og store tab med sig. Det er også nødvendigt at opretholde gode kommunikationskanaler for at højne effektiviteten, og det gælder både i toppen og bunden af organisationen.

Gode kommunikationsevner er næsten vigtigere end selve budskabet. Hvis en virksomhedsejer har dårlige nyheder til sine ansatte, kan måden, han kommunikerer dem ud på, være altafgørende for stemningen blandt medarbejderne.

Soft skills fremmer det gode arbejdsmiljø

Én ting er at være god til at lytte og kommunikere, men det er lige så vigtigt at kunne sætte sig ind i de udfordringer, dine medarbejdere står over for. Hvis de kan mærke, at du forstår dem, uanset om du kan gøre noget ved det aktuelle problem eller ej, bevares det gode arbejdsmiljø. Hvis et menneske bliver mødt med empati, mindsker det risikoen for hvisken i krogene og negative attituder.

I et sundt arbejdsmiljø føler medarbejderne sig mere trygge ved at give udtryk for deres tanker og ideer, og ledelsen får ærligere feedback, hvis der ikke er konsekvenser ved at sige sin mening. Alt sammen noget, der vil kunne ses på bundlinjen.

Medarbejdernes soft skills tilfører værdi

Hvis dine medarbejdere i kundeserviceafdelingen eller after sales har gode lytteevner og kan sætte sig ind i kundens behov, vil det være mere værd end alverdens annoncekroner. Kundetilfredshed kan ikke måles i penge, og virksomhedens overordnede ry vil forbedres for hver gang, en kunde har følt sig hørt og set.

Betydningen af soft skills i nutidens arbejdsstyrke

Bedre salgstal

Jo bedre dine sælgere formår at sætte sig ind i kundens ønsker og behov, jo bedre vil dit salgsteam præstere. Indrømmet, – de fleste sælgere har ikke ligefrem ry for at være ”bløde”, men det er ikke desto mindre en vigtig egenskab at udvise empati også i salgssituationer. Har en sælger gode kommunikations- og lytteevner, er der større chance for at matche kunden med den rigtige løsning. Vær ikke blind for, at soft skills også reflekteres i bedre salgstal.

Mindre udskiftning af medarbejdere

Når dine medarbejdere opdager, at du rent faktisk sætter pris på deres soft skills, vil de være mere tilbøjelige til at blive i deres job. Én ting er, at du roser dem for deres faglighed, men de fleste mennesker kan også godt lide at blive anerkendt for deres menneskelige egenskaber. Loyale og trofaste medarbejdere er guld for enhver virksomhedsleder.

Copenhagen Business Academy: Soft skills i serviceerhvervene

Jeres virksomhedskultur sætter barren

Har du et helt klart billede af, hvilke værdier, der er vigtige i din organisation? Hvilke egenskaber skal en medarbejder have for at passe ind i jeres virksomhedskultur? Hvis du ikke allerede har det nedfældet og meldt ud i organisationen, så er det på tide.

Ingen siger, at det skal være nemt. Når du kigger ned over listen med soft skills, vil du gerne have dem alle sammen repræsenteret i medarbejderne og virksomheden. Men det er næsten utopi at tro, at du kan få dem alle sammen med.

Lav en prioritering og find ud af, hvilke der er vigtigst i netop jeres organisation. Tag gerne medarbejderne med i denne proces, så det forankres i kulturen og alle tager ejerskab. Det er allerede en soft skill i sig selv.

Læs også: AI og automatisering: Hvordan ser fremtidens rekrutteringslandskab ud?