For forståelsens skyld er det vigtigt først at få slået fast: Hvad og hvem er Generation Z? Måske har du før hørt om Generation X (født mellem 1965 og 1979) og Generation Y (født mellem 1980 og 1994), og derefter følger altså Generation Z (født mellem 1995 og 2014).
Generation Z er den første generation, der kan betegnes som digitalt indfødte. De kan slet ikke huske, at der har været en tid uden computere, smartphones og tablets. Derfor har de en helt anden tilgang til teknologien, de mange muligheder og ikke mindst deres arbejdsforhold.
Så hvad sker der, når denne generation skal ud på arbejdsmarkedet? Hvis de har et helt naturligt digitalt mindset og helt andre teknologiske kompetencer, hvordan tiltrækker vi som arbejdsgivere dem så?
Typisk for Z’erne
Center for Fremtidsforskning, fremforsk, beskriver Generation Z som mennesker med fokus på succes og selvrealisering. De stiller meget høje krav til både sig selv og dem omkring dem, og de udfordrer hele tiden sig selv.
Eftersom denne generation også er vokset op i et rigere samfund end de foregående generationer, stiller de større krav til samfundet og deres arbejdsplads. Det er ikke uden grund, at det også var i deres opvækstperiode, at ordet ”curlingbørn” blev opfundet.
De sociale medier har haft stor indflydelse under deres opvækst, og som en naturlig følge heraf er denne generation meget engagerede i samfundsspørgsmål. Socialt, ligestillingsmæssigt, den grønne omstilling og planetens overlevelse er blot nogle af de emner, der har været genstand for deres bevågenhed.
Hvordan tiltrækker arbejdspladsen generation Z?
Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver kender til Generation Z’s styrker og svagheder. Ikke blot ved rekrutteringen af nye medarbejdere, men også i de daglige rutiner og indretningen af arbejdspladsen. Det skal understreges, at ikke alle mennesker er ens, så hvis du tænker, at vi fremstiller generationen for stereotypt, skal du opfatte vores fremstilling som inspiration.
Ældre generationer har haft den tilgang til et nyt job, at man i starten holder lidt lav profil og fornemmer stemningen i arbejdsmiljøet. Sådan tænker Generation Z ikke. De tænker frit og åbent og holder sig ikke tilbage med at foreslå andre måder at løse opgaver på.
For eksempel vil de oftere end tidligere foreslå digitaliserede løsninger, for det er den måde, de naturligt tænker på. De har også større digital erfaring end tidligere generationer. Så hvis du vil gøre det attraktivt for Generation Z at søge job i din virksomhed, vil det være en god idé at indrette strukturen, så de får mere medbestemmelse.
Nogle typiske Generation Z holdninger og adfærd
• Har været vant til at gå alene hjem fra skole, hvorefter samværet med kammeraterne er foregået via Snapchat, gaming og andre chatfora
• Større tendens til koncentrationsbesvær til dels begrundet i adfærden på de sociale medier, hvor de konstant søger bekræftelse på at blive set
• ”Hvis det ikke findes på nettet, findes det slet ikke” – al informationssøgning foregår i cyberspace
• Alle er fortrolige med TikTok
• Iværksætteri og forretningsudvikling ligger naturligt i deres DNA og skal for de flestes vedkommende afprøves mindst én gang i deres arbejdsliv
• Mere impulsiv end tidligere generationer
• Lægger stor vægt på social bæredygtighed og den grønne omstilling
Hav disse karakteristika i baghovedet, når du rekrutterer fra Generation Z. ”Vi har længe været opmærksomme på forskellene i de tre generationer X, Y og Z,” siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION. ”Derfor har vi også stor erfaring i at tilrettelægge rekrutteringen, så den rammer den tiltænkte målgruppe”.
Vi har lige været igennem en lang periode med højkonjunktur, hvilket har bevirket, at Generation Z har kunnet tillade sig at være mere kræsen. Der har fra virksomhedernes side været rift om arbejdskraften, og nye medarbejdere har kunnet stille flere krav end tidligere. ”I dag er det ikke nok at være tilfreds med bare at have et job,” som Thomas Laudrup udtrykker det, ”de unge forventer at kunne have det sjovt, mens man arbejder, og det stiller helt andre krav til dig som arbejdsgiver”.
Det impulsive islæt hos Generation Z kommer også til udtryk i det faktum, at der i fremtiden sandsynligvis vil blive uddelt meget få 25- og 40-års fortjenstmedaljer for lang og tro tjeneste. Det er ikke længere ilde set, at et CV signalerer jobskifte hvert 2. eller 3. år – det, man tidligere kaldte flakken rundt – nu er det nærmere et kvalitetsstempel. Derfor vil du også skulle gøre noget ekstra ud af onboarding for Generation Z, så der bliver så lidt udskiftning i medarbejderstyrken som muligt.
Læs også: Hybride arbejdsmodeller og deres indflydelse på rekruttering