Hybride arbejdsmodeller og deres indflydelse på rekruttering

Hybride arbejdsmodeller og deres indflydelse på rekruttering

Hybride arbejdsmodeller og deres indflydelse på rekruttering

De fleste virksomheder har i årevis været vant til at anvende de traditionelle rekrutteringsmetoder, når de skal ansætte nye medarbejdere. Udarbejdelse af jobbeskrivelse, annonce, udvælge og screene kandidater, interviews, og bum … ansættelse. Uanset om virksomhedens egen HR-afdeling har stået for rekrutteringen, eller opgaven har været lagt ud til et bureau, har fremgangsmåden været stort set den samme.

Der er heller ikke noget i vejen med de traditionelle metoder, så længe virksomheden, der søger nye medarbejdere, også er traditionel i alle henseender. Det er der bare ved at være utroligt mange virksomheder, der IKKE er. Det bliver mere og mere almindeligt, at medarbejdere arbejder hjemmefra i større eller mindre grad, og så er de kendte rekrutteringsmodeller ikke længere tilstrækkelige.

I denne artikel vil vi se nærmere på de udfordringer, der kan være i arbejdet med at rekruttere og ansætte medarbejdere til hybride arbejdsmodeller.

Hvordan tiltrækker du medarbejdere til hybridarbejde?

Der er ingen tvivl om, at du ved at ansætte medarbejdere til hybridarbejde kan tiltrække kompetencer til din virksomhed, som du ikke finder i dit nærområde. Omvendt vil hybridarbejde være attraktivt for medarbejdere, der brænder for et bestemt job uden at være afhængig af virksomhedens beliggenhed.

”Det er vores erfaring, at der skal justeres lidt på de gængse rekrutteringsmodeller, når en virksomhed søger medarbejdere til hybridarbejde”, siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION. ”Man behøver ikke opfinde den dybe tallerken på ny, men der skal skrues lidt på metoderne”.

Byg et stærkt brand som arbejdsgiver online

Hvis du og din virksomhed har ry for at være et fantastisk sted at arbejde, tiltrækker du nemmere de mest kompetente medarbejdere. Det er relativt nemt at nå ud til lokale kandidater. De har måske allerede hørt om din virksomhed, kender nogle af dine ansatte, eller de har været inden for i virksomheden i forskellige sammenhænge. 

Men hvis du skal nå længere ud til kandidater uden for dit nærområde, er det af afgørende betydning, at de digitalt kan få et godt indtryk af din virksomhed. Din online præsentation skal vise din troværdighed, give et klart indtryk af virksomhedens kultur, og potentielle kandidater skal kunne se sig selv som værende en del af dit team.

Vær konkret om jeres måde at arbejde på

Medarbejdere, der arbejder hjemmefra, har ofte deres egen rytme i arbejdet. Samtidig vil de alligevel gerne vide, hvad jobbet indebærer, og hvad deres forpligtelser er. Forklar graden af den fleksibilitet, du tilbyder, og beskriv en typisk dag i virksomhedens liv.

Det vil være en god idé at bede andre af dine hybridmedarbejdere om at fortælle deres historie, hvad der fik dem til at vælge jobbet hos din virksomhed, og hvorfor de vælger at blive. Sådanne historier vil være til god inspiration for andre, der overvejer at søge et job hos dig.

Hybride arbejdsmodeller og deres indflydelse på rekruttering

Brug videoer og billeder

Online branding er andet og mere end blot beskrivelser og hyppig tilstedeværelse på de sociale medier, hvor du markedsfører dine produkter og ydelser. I denne sammenhæng, hvor du skal tiltrække nye medarbejdere til hybridpositioner, er det vigtigt at give et levende indtryk af virksomhedens værdier og kultur.

Læg videoer og billeder ud på hjemmesiden fra årlige begivenheder som f.eks. teamdage, sommerfesten, company day og andre typiske højdepunkter. Husk også at lægge videoer ud af virksomhedens deltagelse i messer, udstillinger, konferencer og lignende.

Det er enhver virksomheds ønske at ansætte og arbejde med mennesker, der deler de samme værdier som virksomheden. Vær åben om de værdier, der definerer virksomhedens kultur, og giv gerne udtryk for, at det er disse værdier, der vil være afgørende for ansættelse i jeres team.

Læs også: HR-tendenser i 2023 …

Inddrag nuværende medarbejdere

Det er altid en god idé at lade sine nuværende medarbejdere være ambassadører for virksomheden i de tilfælde, hvor der skal ansættes nye medarbejdere. Men lige præcis i de tilfælde, hvor det er medarbejdere til hybridarbejde, der skal tiltrækkes, er det en supergod idé. De fleste mennesker har netværk på kryds og tværs, og i langt de fleste tilfælde også ud over landegrænser.

Lad dine medarbejdere vide, hvilke kompetencer, du søger, så de kan sprede budskabet i deres egne netværk. Især de medarbejdere, der allerede arbejder på hybridbetingelser, er guld værd, hvis de får lov at komme til orde og fortælle om de fortræffelige forhold, de arbejder under.

Attraktive personalegoder

Det siger sig selv, at hybridmedarbejdere er ret ligeglade med firmabørnehaver, motionsrum og frugtordninger. Her skal der helt andre boller på suppen, når det handler om personalegoder. Sæt dig ind i omkostningsniveauet i det område eller det land, hybridmedarbejderen opholder sig mest, og tænk i kompensationer á la fri spiseordning på en lokal café, privatskole til børnene, betalt videreuddannelse eller ekstra feriedage. Medarbejdere, der arbejder hjemmefra på alle tider af døgnet, skelner sjældent mellem arbejds- og fritid, så lidt ekstra betalte fridage vil helt sikkert være kærkomment.

Læs også: Den hybride arbejdsplads stiller nye krav til lederne

Vi er med dig hele vejen

Tøv ikke med at lade DEDIKATION rekruttere virksomhedens næste hybridmedarbejdere. Vi ved, hvad du vil få mest ud af i forhold til tid, økonomi og effektivitet i ansættelsesprocessen.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt