Hjem » De psykologiske aspekter af rekruttering: Forstå kandidatens tankeproces

De psykologiske aspekter af rekruttering: Forstå kandidatens tankeproces

Der er mange ting, du skal tage i betragtning, når du rekrutterer. Det er ikke bare tre hurtige trin; jobopslag, interviewrunde og slutteligt ansættelse efter udvælgelse. Rekruttering er en proces, hvor hele paletten omkring både virksomhed og kandidat kommer i spil. For eksempel at sætte dig ind i kandidatens oplevelse af rekrutteringsprocessen.

Tænk på kandidatens oplevelse på samme måde, som hvis du skulle servicere en kunde. Hvis du giver dårlig service til dine kunder, bliver du med stor sandsynlighed fravalgt næste gang, de skal skifte leverandør. På samme måde vil ansøgere til en stilling i din virksomhed få en oplevelse af, hvordan du og din organisation behandler alle medarbejdere.

Rekruttering er en interaktion mellem mennesker

Hele rekrutteringsprocessen indeholder en række psykologiske aspekter, da den omfatter interaktioner mellem mennesker. Slutproduktet er en beslutning, der er baseret på individuelle opfattelser, indtryk og vurderinger.

Det gensidige førstehåndsindtryk spiller en stor rolle. Både intervieweren og ansøgeren danner indledende indtryk af hinanden baseret på det første møde, ansøgningen og CV’et. Det kan alt sammen påvirke, hvordan beslutningstagerne vurderer kandidatens egnethed til stillingen.

Hvis en kandidat får en overordnet god og positiv oplevelse af hele processen, er det mere sandsynligt, at dygtige kandidater ønsker at blive en del af din organisation. Det modsatte gør sig også gældende. Får kandidaten et dårligt førstehåndsindtryk, bliver han eller hun hurtigt skræmt væk.

De psykologiske aspekter af rekruttering: Forstå kandidatens tankeproces

Hvad gør kandidaten sig af tanker?

Kandidatens tankeproces før en ansættelsessamtale kan variere meget afhængig af personlighed, erfaring, position og individuelle præferencer. For at minimere de potentielle negative virkninger af de psykologiske aspekter i rekruttering er det vigtigt at have klare kriterier for vurdering og at bruge standardiserede interviewspørgsmål.

I rekruttering er det vigtigt at være opmærksom på, at du ikke kun fokuserer på oplysninger, der bekræfter dit første indtryk af en ansøger. Vær helt åben for, at du overhovedet ikke ved noget som helst om ansøgeren, fordi du ellers vil kunne overse vigtige detaljer, der modsiger dit førstehåndsindtryk. Ubevidste stereotyper og fordomme om visse grupper af mennesker (køn, etnicitet, alder etc.) må du på ingen måde lade dig påvirke af.

Læs også: Sådan forbereder du dig til et jobinterview som interviewer

Kandidatens konkrete forberedelser

Hvis det er en seriøs kandidat, du sidder over for, kan du være sikker på, at vedkommende har gjort sig nogle bestemte overvejelser og grundig research. Her er nogle få af dem, som du evt. kan bruge som inspiration til dine egne forberedelser:

Research om virksomheden

For at kunne vise oprigtig interesse i virksomheden og forberede relevante spørgsmål til samtalen vil kandidaten foretage grundig research om din virksomhed. Det omfatter virksomhedens mission, værdier, produkter og/eller ydelser, og kandidaten vil også kigge på kulturen og virksomhedens omdømme i branchen.

Jobbeskrivelsen

Kandidaten vil sandsynligvis gennemgå den jobbeskrivelse, du har udarbejdet som grundlag for rekrutteringen. Den grundige ansøger vil sætte sig ind i nødvendige kvalifikationer og kompetencer, og derudfra forberede eksempler fra tidligere erfaringer og stillinger. Jo bedre, kandidatens kvalifikationer passer til jobbeskrivelsen, jo mere stiger graden af egnethed. Derfor er det også vigtigt, at du som arbejdsgiver udformer en god jobbeskrivelse, som beskriver jobbet og arbejdsopgaverne retvisende.

Forberedelse af eksempler

Specifikke eksempler fra kandidatens arbejdserfaring fortæller en del om vedkommendes evner, resultater og måder, hvorpå han eller hun tidligere har håndteret udfordringer. At kunne dele konkrete historier er en måde at vise, hvordan kandidaten kan tilføre værdi til din virksomhed.

Styrkelse af svagheder

Hvis der er områder, hvor kandidaten føler sig mindre stærk, kan vedkommende forberede sig på, hvordan disse områder skal adresseres i samtalen. Det kan f.eks. være at fortælle, hvordan han eller hun arbejder på at forbedre sig, eller hvordan tidligere erfaring kan kompensere for disse svagheder.

Repetition af de almindeligste spørgsmål

Kandidaten vil ofte øve sig på typiske interviewspørgsmål såsom ”Fortæl om dig selv”, ”Hvorfor ønsker du at arbejde her?”, eller f.eks. ”Hvad er dine styrker og svagheder”. Det hjælper med at opbygge tillid og klarhed i deres svar.

Samtidig vil kandidaten også tænke på spørgsmål til arbejdsgiveren for at få en bedre forståelse af stillingen, teamet og virksomheden som helhed. At stille intelligente og vedkommende spørgsmål om virksomheden viser en seriøs interesse i stillingen.

Stress, nervøsitet og fremtræden

Det vil nærmest være helt unaturligt, hvis ikke kandidaten er bare en lille smule nervøs før en samtale. Der er flere måder, kandidaten kan vælge at håndtere det på – vejrtrækningsteknikker, visualisering eller affirmationer, alt afhængig af, hvad kandidaten foretrækker. Han eller hun vil sandsynligvis også gøre sig tanker om påklædning og øvrig fremtræden.

Læs også: Har du de rigtige medarbejdere i dit team?

Det er vigtigt at bemærke, at kandidaters tanker og følelser kan variere meget, og denne liste er ikke udtømmende. ”Hver gang, du har haft 10 kandidater til samtale, har du siddet over for 10 forskellige personligheder”, siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, ”men de har sandsynligvis forberedt sig på nogenlunde de samme ting, selvom det er med forskellig tilgang”.