Sådan forbereder du dig til et jobinterview som interviewer

Sådan forbereder du dig til et jobinterview som interviewer

Forberedelse til et jobinterview som arbejdsgiver er afgørende for at finde den bedst egnede kandidat til stillingen og samtidig give et professionelt indtryk af din virksomhed. Før du starter det egentlige interview vil det være en god idé at indlede seancen med at præsentere din virksomhed, dens værdier, kultur og forretningsmål. Det vil hjælpe kandidaten til at forstå, hvad virksomheden står for.

Et vellykket interview handler ikke kun om at vurdere ansøgeren, men også om at give vedkommende en positiv oplevelse af din virksomhed, uanset om han eller hun får jobbet eller ej. At få din virksomhed omtalt positivt af ansøgere, der i princippet er blevet vraget til et job, er guld værd.

Hvem skal deltage?

Find ud af, hvem der skal deltage i interviewet. Det kan være HR-repræsentanter, afdelingschefer, projektledere eller måske oven i købet fremtidige kollegaer. Sammen bør I gennemgå jobbeskrivelsen grundigt for at have en klar forståelse af de nødvendige kvalifikationer, færdigheder og erfaringer, I leder efter i kandidaterne.

Alle skal tage grundige noter under interviewet og sammenligne kandidaternes svar og præstationer efterfølgende for at træffe en beslutning. Det vil være en god idé at aftale på forhånd, hvordan de interviewede kandidater skal sammenlignes på en objektiv måde. Hvilken evalueringsmetode skal I bruge? Det kan være f.eks. en scoreliste eller en vægtet bedømmelse af forskellige kvalifikationer.

Interviewspørgsmål

Lav en liste med spørgsmål, der kommer hele vejen rundt om kandidaternes relevante færdigheder, erfaringer og personlige egenskaber. Du kan finde inspiration til spørgsmål i nedenstående liste. Bemærkningerne i parentes beskriver målet med spørgsmålet:

  • Kan du fortælle os lidt om dig selv? (introduktion til baggrund, erfaring og mål)
  • Hvad tiltrak dig ved denne stilling? (hvorfor netop denne stilling og vores virksomhed)
  • Kan du beskrive en udfordring, du havde på en tidligere arbejdsplads, og hvordan du løste den? (problemløsningsevner)
  • Hvordan ville dine tidligere kollegaer beskrive dig? (selvopfattelse og samarbejdsevner)
  • Kan du give et eksempel på, hvordan du har håndteret projektledelse eller tidsstyring? (organisatoriske evner)
  • Hvordan tilpasser du dig ændringer eller uforudsete udfordringer på arbejdet? (fleksibilitet og evne til at håndtere forandringer)
  • Kan du beskrive en situation, hvor du måtte arbejde som en del af et team? (evner i teamarbejde og konstruktivt bidrag til en gruppe)
  • Hvordan holder du dig opdateret inden for dit fagområde? (engagement og udvikling)
  • Hvordan håndterer du konflikter eller uenigheder på arbejdspladsen? (færdigheder i konflikthåndtering)
  • Hvor ser du dig selv om fem år i din karriere? (kandidatens mål og ambitioner)
  • Hvordan vil du beskrive din tilgang til at lære og udvikle dig? (villighed til at lære og vokse i rollen)
  • Kan du give et eksempel på en situation, hvor du har udvist initiativ eller kreativitet på tidligere arbejdspladser? (evne til at tænke innovativt og tage initiativ)

Husk at tilpasse spørgsmålene til den specifikke stilling og de egenskaber, du leder efter i en kandidat.

Sådan forbereder du dig til et jobinterview som interviewer

Forbered scenarier og opgaver

Hvis det skønnes relevant til den aktuelle stilling, så overvej evt. at inkludere praktiske opgaver eller scenarier under interviewet. Det kan enten være i form af små rollespil eller tænkte situationer, kandidaterne kan komme ud for i dagligdagen i det nye job.

Formålet med sådanne scenarier og opgaver er at vurdere kandidaternes evne til spontant at håndtere reelle arbejdsudfordringer.

Læs også: Sådan tiltrækker du de bedste kandidater i 2023

Kommunikationsevner

Ud over de faglige kvalifikationer er det vigtigt at vurdere kandidaternes kommunikationsevner, herunder evnen til at udtrykke sig klart og lytte aktivt. Kommunikationsevner refererer til en persons evne til at udtrykke sig effektivt og forstå andre, hvilket er en afgørende færdighed i både personlige og professionelle sammenhænge.

Her er nogle vigtige elementer i kommunikationsevner:

  • Verbale færdigheder (evnen til at udtrykke tanker og ideer gennem ord)
  • Ikke-verbale færdigheder (kropssprog, ansigtsudtryk, øjenkontakt, gestikulation, stemmeleje)
  • Aktiv lytning (fuld opmærksomhed til den, der taler)
  • Empati (forstå og tage hensyn til andres følelser)
  • Klarhed og præcision (klare, enkle og præcise budskaber)
  • Feed-back færdigheder (give feed-back på en hensigtsmæssig måde)
  • Tilpasningsevne (tilpasse sin kommunikation til forskellige situationer, kulturer og mennesker)
  • Selvsikkerhed (tillid styrker budskabet)
  • Respekt (respekt for andres meninger, selvom du er uenig)

Skab en positiv atmosfære

Sørg for, at miljøet, hvor interviewet afholdes, er behageligt og professionelt. Det kan hjælpe kandidaterne til at føle sig mere afslappede og åbne under interviewet.

Giv også kandidaterne mulighed for at stille spørgsmål om virksomheden og stillingen. Herved viser de deres interesse og kan give dig indsigt i deres overvejelser.

Afslut professionelt

Afslut hvert interview med at takke kandidaterne for deres tid og samtidig informere dem om næste fase i processen. Hvornår de får besked om udfaldet, hvornår næste runde afholdes etc.

Efter alle interviews evalueres kandidaterne i panelet, og den enkeltes styrker og svagheder holdes op mod de øvrige kandidaters. Beslut herefter, hvilke kandidater, der skal gå videre i processen.

Læs også: Har du de rigtige medarbejdere i dit team?

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt