Sådan tiltrækker du de bedste kandidater i 2023

Sådan tiltrækker du de bedste kandidater i 2023

Sådan tiltrækker du de bedste kandidater i 2023

Det danske arbejdsmarked efterlyser i disse år flere hænder. Det er i højere grad blevet ”købers marked”, og derfor er der kamp om talenterne. Har du helt styr på, hvad det er, der får den helt rette kandidat til at vælge din virksomhed og ikke konkurrentens?

”Hvis du tror, at du får de bedste medarbejdere ved blot at tilbyde mere i lønposen end konkurrenten, så tager du fejl,” siger Thomas Laudrup, CEO & Founder hos DEDIKATION. ”En arbejdsplads er meget mere end blot et sted, hvor man arbejder. Hos DEDIKATION har vi gjort os nogle erfaringer med, hvordan du i 2023 tiltrækker de bedste kandidater, og dem vil vi gerne dele med dig”.

De fleste starter med jobannoncen

Men er det nu en god idé? De fleste virksomheder fokuserer på at sætte en jobannonce op, hvor de beskriver den type medarbejder, de kunne tænke sig. Hvilken uddannelse, kompetencer og egenskaber vedkommende skal besidde. I grunden bør dette være sidste led i den proces, hvor du som leder og virksomhed har fundet ud af, hvad du skal bruge. Et andet, og bedre, sted at starte er med en job- og personprofil.

Visk tavlen ren for klicheer og standardbeskrivelser, og sæt fokus på, hvad det reelt er, en ny medarbejder skal kunne. Ved at starte med en job- og personanalyse fra scratch, risikerer du ikke at lave en copy-paste af den medarbejder, der lige har forladt stillingen.

Når du har en job- og personprofil på plads, kan du udforme en relevant jobannonce. Så har du helt styr på arbejdsområder, opgaver, nødvendige kompetencer og – ikke mindst – en beskrivelse af virksomheden og kulturen. Kort sagt, hvad er rammerne for jobbet?

Sociale medier er kommet for at blive

I 2023 kommer vi ikke uden om de sociale medier. Det er et godt sted at opbygge virksomhedens brand, som du har brug for, når du skal vise, at du har en holdning. Når du viser, hvad du står for både personligt og som virksomhed, tiltrækker det medarbejdere, der deler de samme holdninger. Det er et stort aktiv for en virksomhed at have medarbejdere, der allerede besidder de samme værdier.

Vær synlig, tiltræk følgere, del dit slogan og dit brand alle de steder, hvor dine fremtidige medarbejdere færdes. Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Snapchat og alle andre platforme, som dukker op med jævne mellemrum. Del billeder, lav quizzer, videoer … kun fantasien sætter grænser.

Mangfoldighed og arbejdskultur

Det er stadigt blevet vigtigere for virksomheder at fokusere på at tiltrække og rekruttere medarbejdere med forskellige baggrunde. Skræddersy dine jobopslag, så de er inkluderende, og undgå sprog, der skræmmer de gode kandidater væk. Brug formuleringer, der appellerer til forskellige erfaringer og perspektiver.

Samtidig bliver der større og større efterspørgsel efter arbejdspladser, der opfylder kravene til effektiv work-life balance. Fremhæv de fordele, din virksomheds fleksible og balancerede arbejdskultur kan tilbyde, så medarbejderne opnår en god balance mellem arbejde og fritid. Der vil fremover være en stigende efterspørgsel efter fleksible arbejdstider eller hjemmearbejdspladser, så husk også at nævne det i dine jobopslag.

Læs også om HR-tendenser i 2023

Ærlighed betaler sig

Inden en ny ansøger beslutter sig for at lægge billet ind på dit jobopslag, kan du være sikker på, at du og din virksomhed bliver tjekket i alle ender og kanter. Der bliver indsamlet information både online og via referencer, og er din virksomhed på f.eks. Trustpilot eller andre anmeldelsessider, bliver de scrollet grundigt igennem. Vær derfor ærlig i både skrift og fremtræden, – sørg for at have en god og informativ hjemmeside. Hvis du lægger kundeudtalelser og -referencer op på siden, skal de være den ægte vare og så autentiske som muligt.

Dine nuværende medarbejdere er de bedste ambassadører

Vær ikke bleg for at udnytte dine nuværende ansatte og dit netværk til at finde nye medarbejdere. Lad dine ansatte vide, at du har brug for dem til at hjælpe med at finde deres nye kollega – det giver også et boost til selvtilliden internt i virksomheden. Brug dit netværk til at sprede budskabet om jobmulighederne hos jer, og hvis dine ansatte også bruger deres netværk, vil nyheden om en ledig stilling nå virkelig langt ud i de rette kredse.

Sådan tiltrækker du de bedste kandidater i 2023

Læs også: Januar er normalt højsæson for jobskifte – men ikke i år

Kompromis og fleksibilitet

Der er naturligvis stor forskel på, hvordan man tiltrækker kandidater til nye jobs, afhængig af om der er tale om en stor eller lille virksomhed. Om det er en nystartet virksomhed, eller om det er en mastodont, der rekrutterer medarbejdere hele tiden. Under alle omstændigheder skal du kunne tilbyde attraktive jobs og arbejdsforhold, hvis du skal tiltrække gode medarbejdere, der allerede er i gode jobs.

DEDIKATION har mange års erfaring, du kan trække på. Kontakt os og hør, hvordan vi sammen kan udarbejde den bedste ”Wanted”-plakat, der passer til netop din virksomhed.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt