Januar er normalt højsæson for jobskifte – men ikke i år!

Januar er normalt højsæson for jobskifte – men ikke i år!

Nyt år, nyt job. Sådan har parolen som ofte lydt, når vi har ringet et nyt år ind. I år ser det dog anderledes ud. Midt i en usikker tid med inflation, energikrise og krig i Europa, er der en tendens til, at danskerne forbliver i de job, de allerede har.

Med usikre tider følger et naturligt behov for at fastholde noget sikkert og stabilt i hverdagen. Og noget kan tyde på, at mange lønmodtagere i denne tid vælger at klamre sig til det faste job med den velkendte lønpose. 

Det er i hvert fald den tendens, vi ser i en ny undersøgelse, hvor fire ud af ti lønmodtagere svarer, at de ønsker at blive, hvor de er, og at de ikke har nogen interesse i et nyt job, hvis en headhunter kontakter dem. 

Undersøgelsen, der er lavet af Norstat for fagforeningen Business Danmark, taler ind i den situation, som flere danske virksomheder står i netop nu: at det er op ad bakke for dem, der ønsker at få fingrene i spændende kandidater, der allerede er i job. Og med en fortsat lav ledighed er det svært nok i forvejen, at finde ansatte til de ledige stillinger rundt om i landet. 

 

Arbejdsmarkedet er vendt på hovedet

Den nuværende situation med relativt få jobskifte i begyndelsen af 2023 står i skarp kontrast til, hvordan det så ud i årets første to måneder i 2022. Dengang var der tale om rekordmange, der skiftede job, hvilket du kan læse eller genlæse i dette indlæg

De primære grunde til jobskiftene sidste år blandt lønmodtagere på det danske arbejdsmarked, var uoverensstemmelser med chefen, kedelige opgaver og manglende udvikling. Dertil kunne der ligge en gulerod i form af højere løn i det nye job. I år er de problematikker tilsyneladende noget, de fleste kan bide i sig og leve med, og derfor er et jobskifte ikke det, der ligger først for. 

Men hvorfor er forskellen på, om vi skifter job eller ej så markant på bare et år?

Den primære grund til forskellen skal vi finde i de ændringer, der er sket på det samfundsmæssige plan. Der er både kommet en inflation, der får os til at holde på pengene, og samtidig spiller krigen i Ukraine og energikrisen en stor rolle. 

 

Ustabiliteten smitter af

Hvis vi dykker endnu dybere ned i grundene til, at danskerne ikke skifter job i særlig høj grad i begyndelsen af dette år, hænger det blandt andet sammen med, at usikkerheden ved at sige farvel til det nuværende arbejde og goddag til et nyt kan være for stor. 

Tvivl og spørgsmål som “hvad gør jeg, hvis jeg ikke falder til på min nye arbejdsplads?” kan være tungen på vægtskålen i forhold til, at træffe beslutningen om at blive i det job man kender, så man i det mindste har et job og en indkomst. 

Den risiko, der er ved at ende med ingen indkomst overhovedet i en periode i det tilfælde, hvor man står uden for arbejdsmarkedet eller at skulle leve af overførselsindkomst, er helt uoverskuelig for mange. Det er simpelthen blevet et spørgsmål om, hvorvidt den enkelte har råd til at leve for færre penge i en tid, hvor husholdningsbudgettet i forhold er skåret ind til benet, fordi renterne stiger, og man måske ikke kender beløbet på den næste varmeregning.

 

Genkendeligt billede hos DEDIKATION

Ud over at lønmodtagere ikke er så villige til at lave et jobskifte netop nu, ser vi også en anden situation på arbejdsmarkedet. Den førnævnte undersøgelse tegner nemlig et billede af, at flere lønmodtagere er usikre på, om de overhovedet har et job året ud. 

Hver syvende adspurgte er nervøs for at miste sit arbejde, hvilket understreger, hvordan en ustabil periode i den grad påvirker arbejdsmarkedet og spænder ben for den omrokering af jobs, der ellers var i gang. Den bremse i udviklingen, som vi ser tegn på i øjeblikket, er også noget, vi kan genkende hos DEDIKATION. Det påpeger Thomas Laudrup, CEO:

“En af de største udfordringer, vi oplever på rekrutteringsmarkedet er, at den lave ledighed gør det svært for 7 ud af 10 virksomheder at finde kompetente medarbejdere. Og når velegnede kandidater, der allerede er i job, slet ikke tør kaste sig ud i et jobskifte netop nu, er vilkårene virkelig svære at hamle op med for virksomhederne,” siger han.

 

En succesfuld rekruttering kræver tid og ressourcer

Med de udfordringer der dominerer arbejdsmarkedet i dag, vil mange virksomheder kunne få stor gavn af hjælp fra professionelle fagfolk inden for rekruttering. En rekruttering af en medarbejder, der forbliver i virksomheden i en årrække, kræver mere end blot en times arbejde med rekrutteringsprocessen presset ind hist og pist mellem møder og MUS.

Hos DEDIKATION oplever vi, at de fleste ledere hverken har tiden eller de forudsætninger, der skal til for at gennemføre en vellykket rekruttering. Og når de to ting er en mangelvare, vil en virksomhed i værste fald ende med en fejlrekruttering. Det betyder, at der skal bruges dobbelt så lang tid på at finde den rette kandidat, når hele processen skal gøres om igen forholdsvist kort tid efter første forsøg. 

 

Slip for dyre fejlrekrutteringer

Som tidligere beskrevet i dette indlæg kan det også blive en meget bekostelig omgang at ende ud med en fejlrekruttering. Det kan koste mellem 75 og 150 procent af årslønnen for en nyansat. Set med de briller vil din virksomhed derfor også kunne spare mange penge ved at hyre en rekrutteringsvirksomhed til at begynde med.

Hvis du samarbejder med os hos DEDIKATION, kan du vælge, om vi skal stå for samtlige trin i rekrutteringsprocessen fra stillingsbeskrivelse over jobannonce, markedsføring af jobbet, jobinterviews og onboarding – eller om du hellere vil plukke de dele af processen ud, som du ikke selv ønsker at varetage. 

Uanset hvad du vælger, vil forløbet foregå i tæt samarbejde, hvor vi sørger for, at din virksomheds værdier er med hele vejen, så det er tydeligt for kandidaterne, hvem I er som virksomhed.

 

LÆS OGSÅ: Drop benarbejdet – vi tager det tunge (rekrutterings)læs

 

Hold gryden i kog og øg synligheden

Som situationen er på arbejdsmarkedet nu, er det svært at se, hvordan udviklingen bliver. Det er med andre ord som at kigge i en spåkugle, der kun viser tåge. Men når der kommer mere stabile tider, må vi antage, at det atter smitter af på de danske lønmodtagere på den måde, at flere igen får lyst til at skifte job og tage chancen.

Indtil da ligger der et stort benarbejde for den enkelte virksomhed, når det kommer til rekruttering af nye talenter til teamet. Og selvom markedet er trægt i øjeblikket, er der ingen grund til at sætte arbejdet med rekruttering helt i bero. Der er stadig tiltag i din virksomhed, du kan skrue op for, så det bliver synligt for omverdenen, at I findes. 

Du kan eksempelvis sætte fokus på:

  • Employer branding
  • Kontinuerlig vidensdeling på din hjemmeside og SoMe
  • Deltag i events på uddannelsesinstitutioner

 

Vis din attraktive arbejdsplads med Employer branding

Hvis ikke du allerede er godt med på dette område, er det en god idé at hoppe på toget nu. Employer branding er det arbejde, der foregår, når du og dine medarbejdere viser, hvordan det er at arbejde i din virksomhed. 

Det kan være indhold til sociale medier, som I hver især kan dele på LinkedIn eller Instagram. Og det kan være alt lige fra situationer, hvor I spiser frokost sammen, får en fyraftensøl på en fredag eller sidder til møde i konferencelokalet.

Sørg for, at der er en rød tråd mellem den side af virksomheden, I viser på de sociale medier, og den I viser på jeres hjemmeside. Der må gerne være mere sjov og ballade på Instagram, hvor hjemmesiden derimod skal fremstå mere professionel. I kan dog sagtens vise arbejdspladsens miljø på en underside på jeres hjemmeside, hvor den besøgende får et indblik i jeres kultur, uden at det går på kompromis med virksomhedens seriøsitet.

 

Del din viden 

Dertil er det en god idé at vifte med flaget på sociale medier og vise, at din virksomhed findes og er attraktiv som arbejdsplads (og samarbejdspartner). Denne gang er emnet dog ikke, hvordan virksomheden er som arbejdssted, men nærmere en deling af noget af al den viden, din virksomhed besidder, som nuværende og potentielle kunder kan få gavn af.

På den måde bliver du synlig online, og det skaber et mere klart billede for omverdenen af, hvad din virksomhed står for og kan levere. 

Samtidig kan det vække interesse blandt potentielle kandidater, der får en bedre forståelse af din virksomhed, og derfor også med større sandsynlighed vil læse et af jeres jobopslag og måske en dag søge et job hos jer.

 

Find spirende talenter

Sidst men ikke mindst er det oplagt at takke ja til den invitation, du formentligt modtager fra uddannelsesinstitutionen i den nærmeste storby om at deltage i erhvervsdag, praktikdag eller lignende. Det er en rigtig god mulighed for at fange nogle af de helt dugfriske talenter, der snart bliver færdiguddannet og skal finde et arbejde.

Hvis du har en praktikplads at tilbyde, er det ligeledes en fin måde at bidrage til, at den næste generation af medarbejdere lærer noget i praksis samtidig med, at du får et indblik i, om den studerende efter endt uddannelse skal tilbydes en stilling i din virksomhed. Win, win.

 

LÆS OGSÅ: Tør du ansætte en nyuddannet?

 

Hvad fremtidens arbejdsmarked bringer, kan vi kun gisne om, men hvis du er forberedt på de fleste udfald og griber de muligheder, der er, imens der er stilstand som nu, kan du komme et skridt foran i køen til at ansætte dygtige kandidater.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

1/3: Sælger – du skal sælge dig selv til jobsamtalen

De fleste sælgere forbereder sig grundigt til kundemøder: De undersøger kundens behov, har kendskab til deres produkter, har forberedt en klar målsætning til mødet og ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt