Arbejdsmarkedet er hedt, og det kan være dyrt at ansætte den forkerte

Arbejdsmarkedet er hedt, og det kan være dyrt at ansætte den forkerte

I en tid hvor beskæftigelsen er rekordhøj i Danmark, og hvor kandidaterne ikke ligefrem vælter ind ad døren, kan det være fristende at ansætte profiler, du normalt ville vælge fra. Men vær på vagt, selvom du mangler dygtige hoveder – det kan være dyrt at ansætte den forkerte.

En fejlansættelse er dyr og kostbar. Det gælder både økonomisk såvel som i tid og ressourcer. Taler vi kroner og øre, kan en fejlansættelse løbe op på mellem 75 og 150 procent af en nyansat medarbejders årsløn. Det fremgår i denne artikel fra Finans.dk.

Selvom vi står i en situation, hvor rekordmange danskere er i arbejde, og hvor en række brancher samtidig har brug for flere og flere hænder og hoveder, er det vigtigt at være skarp og bevare overblikket, når du rekrutterer. Undgå at tilvælge nye medarbejdere, blot fordi du mangler arbejdskraften. Bevar i stedet fokus på kandidaternes egentlige kompetencer og erfaring, kontra hvad I har brug for.

Med andre ord: Undlad at blive fristet af, at du står med en kandidat på hånden, der kan starte i morgen, men som har et tyndt CV, blot fordi det var, hvad ansøgningsbunken kunne diske op med nu og her. Det kan ende med at blive alt, alt for dyrt.

 

Styr uden om fejlrekrutteringen

Et af de første trin mod at undgå en dyr fejlansættelse er at afsætte den fornødne tid til rekrutteringsprocessen. Hos DEDIKATION kender vi alt til vigtigheden af en grundig rekrutteringsproces. Og den starter allerede, når du stiller ind på, hvilke opgaver den pågældende stilling skal indeholde.

Dermed har du kriterierne, der kan hjælpe dig med at danne dig et billede af, hvilken profil I har brug for fagligt, erfaringsmæssigt såvel som socialt.

Næste step er at afsøge markedet grundigt for dygtige kandidater. I en tid som denne er det usandsynligt, at din drømmemedarbejder sidder hjemme og venter på, at vedkommendes næste jobeventyr tikker ind som et ledigt job slået op på en jobportal. Din kommende stjernemedarbejder er sansynligvis allerede i job. Dermed bliver det sværere at finde vedkommende, og du kan med fordel overveje, om du har brug for hjælp.

 

LÆS OGSÅ: Drop benarbejdet – vi tager det tunge (rekrutterings)læs

 

Need to have vs. nice to have

Når du vælger at investere i en grundig rekrutteringsproces – hvad enten det er en investering i form af interne ressourcer og tid, eller om du vælger at outsource hele eller dele af rekrutteringen – er grobunden for en succesfuld ansættelse lagt.

Det gælder, såfremt du formår at bevare fokus på de vigtigste kriterier, som jeres kommende medarbejder skal leve op til. Samtidig skal du holde tungen lige i munden, så du ikke går på kompromis… i hvert fald ikke for meget på kompromis, så du risikerer en dyr fejlansættelse.

I jagten på en drømmemedarbejder vil der typisk være kompetencer, der passer under “need to have” og kompetencer, der er “nice to have.” Kompetencerne i den sidstnævnte kategori er nogle, du kan tillade dig at se bort fra, hvis kandidaten ellers kan sætte flueben ud for kompetencerne i den førstnævnte kategori. På den måde har du sort på hvidt, hvad du som minimum skal finde i en ny medarbejder.

 

Udnyt at flere ønsker at skifte job

Som tidligere nævnt skal du formentligt ud og prikke til nogle spændende kandidater og præsentere dit job og din virksomhed for dem. For kandidaterne ruller ikke nødvendigvis ind af sig selv for tiden. 

Ifølge Danmarks Statistik er beskæftigelsesprocenten i øjeblikket så høj, at den slår rekorder. Antallet af lønmodtagere er steget for 12. måned i træk, og der er med andre ord ikke så mange ledige at tage af.

Dermed er der gode chancer for, at du skal hyre en medarbejder, der allerede er beskæftiget. Især når vi oven i ligningen lægger den tendens, at mere end hver tredje lønmodtager ønsker at skifte branche.

Samtidig har flere, qua covid-19-epidemien, fået øjnene op for, at tiden er moden til et jobskifte. Det har ikke på samme måde været så tilgængeligt, mens coronaen rasede, fordi det var besværligt at skifte job, da mange medarbejdere var hjemsendt, og alt foregik online.

Men det er ikke altid lige let at ringe op og sælge sit job til en kandidat, der muligvis er glad for sin nuværende stilling. Slet ikke hvis du ikke har erfaring med denne disciplin. Hos DEDIKATION står vi klar til at hjælpe dig – og du behøver ikke at investere i en fuld rekrutteringspakke; vi kan hjælpe dig på de områder, hvor du ikke selv har ressourcer eller erfaring, og så kan du overtage processen der, hvor det giver mening for dig.

 

LÆS OGSÅ: Rekruttering i et glohedt marked – tre nye tendenser

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt