Arbejdsgiver, drop genbrugte jobopslag – nye tider kræver andre metoder

Arbejdsgiver, drop genbrugte jobopslag – nye tider kræver andre metoder

Har du som arbejdsgiver hang til at genbruge gamle jobopslag, når du skal rekruttere nye medarbejdere? Et godt råd er: Drop det! Rusk op i de gamle vaner og tænk i nye baner, når du skal finde din næste stjernemedarbejder.

Når det i denne tid med historisk høj beskæftigelse kan være svært at rekruttere nye medarbejdere, er der gode grunde til at kigge indad og ændre strategi. Rekrutteringsprocessens første trin med at udforme et jobopslag, trænger højst sandsynligt til at blive justeret. Ikke bare lidt, men i en helt anden retning, hvis din virksomhed skal lykkes med at få kandidater på krogen.

Hos DEDIKATION, hvor vi dagligt arbejder med rekruttering af dygtige kandidater, ser vi ofte, hvordan danske virksomheder pr. refleks griber ud efter et gammelt jobopslag, når de skal ud og finde en ny kollega. Måske redigeres der lige et ord eller to, samt datoer og kontaktpersoner, men ellers ryger jobopslaget af sted til de traditionelle jobportaler med den samme gamle smøre.

Vi tror fuldt og fast på, at danske arbejdsgivere kan gøre det bedre.

“Vi ønsker at tage et opgør med brug af gamle jobannoncer, og vi opfordrer andre danske virksomheder til at gøre det samme. Det giver flere fordele at gribe rekrutteringen an på en helt ny måde, og det kommer virksomhederne til gode i kraft af succesfulde rekrutteringer,” siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION.

 

Din drømmekandidat er allerede i job

Med andre ord, er der behov for at der bliver tænkt ud af den fortærskede “boks”. Det er ikke længere sikkert, at du finder spændende kandidater ved at publicere jobannoncer på jobportaler og via deling af jobopslaget på de sociale medier.

Realiteten taler sit eget klare sprog: En rekordhøj beskæftigelsesprocent på det danske arbejdsmarked, kombineret med mangel på arbejdskraft i visse brancher, er lig med svære rekrutteringsvilkår.

Hvis din drømmekandidat allerede er i job og ikke aktivt kigger efter nyt, kræver det andre kreative tiltag for at lykkes med rekrutteringen. Det vil sige, at du skal ud og ramme passive kandidater, der ikke ved, at græsset kunne være grønnere på den anden side. Og hvordan får du så fat i dem? 

 

LÆS OGSÅ: Rekruttering i et glohedt marked – tre nye tendenser

 

Tag hul på en målgruppeanalyse

Her kommer en god analyse af målgruppen ind i billedet. Undersøg hvem din drømmekandidat er? Og hvilke platforme kan du fange vedkommende på – online såvel som trykte medier?

En strategi kunne være at sende en direkte besked på LinkedIn til udvalgte kandidater. På LinkedIn er der værktøjer til at søge efter specifikke kompetencer og jobtitler blandt de 43 procent af danskerne, der har lagt deres CV til mere eller mindre offentligt skue.

Det er en tidskrævende metode, men omvendt er der stor chance for at vække interesse hos en kandidat, som du har udvalgt at prikke til, blandt et hav af mulige kandidater.

Det kan også være, du skal kaste dig ud i at optage en kort video og sponsorere en såkaldt story på Instagram. Eller måske oprette en betalt annonce på Facebook? Måske rammer du bedst målgruppen på en mere traditionel vis med en annonce i et fagblad?

At analysere sin målgruppe er tid godt givet ud, og du øger din chance for at ramme bulls eye

 

Gør ansøgningsprocessen nem og overskuelig ved at skære ind til benet

Når du har fundet og fanget din målgruppe, er et andet godt tip at kigge spørgsmålene i ansøgningsformularen efter i sømmene. Vær kritisk: Er al den information I beder om fra alle kandidater, der søger stillingen, nu også relevant?

Er der spørgsmål I kan vente med at stille, til I har udvalgt de fem-ti kandidater, der går videre til første samtalerunde? I kunne overveje at udelade spørgsmål om alder, portrætbillede, adresse, referencer og eksamenskarakterer fra uddannelsen.

Gransk hvert enkelt af jeres standardspørgsmål efter i ansøgningsformularen og leg djævlens advokat: Har vi nu også brug for at vide x, y, z om kandidaten? Og hvorfor egentlig? Hvis begrundelsen er for vag, så fjern spørgsmålet.

Som regel vil et navn, et CV og kandidatens telefonnummer og e-mail være tilstrækkeligt til en start.

 

LÆS OGSÅ: Er den traditionelle ansøgning død?

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Fra Account Manager til Key Account Manager

Er du Account Manager, og drømmer du om at få et større ansvar som Key Account Manager? Det kræver som udgangspunkt ikke en specifik uddannelse, …

Læs mere →

Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er du præget af tunnelsyn, når du rekrutterer? Måske går du ubevidst efter en særlig aldersgruppe eller et bestemt køn, når du leder efter en …

Læs mere →

Lover du for meget i dit stillingsopslag? Kandidater oplever, at jobannoncer ikke er virkelighedstro

Er du lige en tand for kreativ og oversælgende, når du formulerer et stillingsopslag? Undgå at pynte på sandheden hvis du vil rekruttere en kandidat, …

Læs mere →