Hvis man slår op i Den Danske Ordbog under ”rekruttere”, får man følgende definition: ”hverve og udvælge med henblik på ansættelse, medlemskab af en forening el.lign., ofte ved mangel på kvalificeret arbejdskraft eller på interesse i befolkningen”
Det er helt tydeligt, at denne definition er givet ud fra arbejdsgiverens synspunkt og ikke tager hensyn til den på den anden side af bordet, nemlig ansøgeren. De fleste glemmer, at en rekrutteringsproces bør varetage begge parters oplevelse og interesser.
At forbedre en kandidats oplevelse under rekrutteringsprocessen er afgørende for at tiltrække de bedste talenter og opbygge et positivt image for din virksomhed og arbejdsplads. I denne artikel vil vi beskæftige os med nogle tiltag, du kan følge – eller iværksætte, hvis du ikke allerede kender dem – for at skabe en mere positiv og behagelig oplevelse for kandidaterne.
Gå struktureret til værks
Lav en liste med følgende punkter, du kan bruge som huskeseddel til din forberedelse af processen.
Klar og tydelig kommunikation
Der findes ikke noget værre, end hvis man skal gætte sig til, hvad der menes med både det ene og det andet i en annonce. I særdeleshed i en jobannonce, som danner grundlaget for at ændre ansøgerens arbejdsliv og evt. forsørgelsesgrundlag.
Sørg for at beskrive hele rekrutteringsprocessen i klare vendinger på både jeres hjemmeside, sociale medier og i jobannoncen. Ansøgere skal vide, hvilke trin der skal gennemføres, og hvad de kan forvente at skulle igennem fra start til slut.
Simplificer ansøgningsprocessen
Gør det så nemt for kandidaten som muligt ved at lade ansøgningsprocessen være så enkel som muligt. Minimer antallet af nødvendige dokumenter og spørgsmål, og overvej at tillade ansøgere at uploade deres CV i stedet for skulle udfylde lange formularer. Giv evt. også lov til blot at henvise til deres LinkedIn profil, hvis den er detaljeret og uddybende nok.
Løbende tilbagemeldinger
Hold kandidaten informeret gennem hele processen. Det kan du gøre ved f.eks. at sende automatiserede bekræftelsesmails, når du har modtaget ansøgningen og opdatere kandidaten, når vedkommende bevæger sig til næste trin i processen.
Det er desværre ikke usædvanligt, at mange virksomheder blot sender en kort meddelelse á la ”Vi har modtaget din ansøgning, og du hører nærmere fra os”, hvorefter der er total radiotavshed. Lige indtil den dag, hvor kandidaten får besked om, at ”Stillingen er besat til anden side”. Helt galt er det, hvis virksomheden overhovedet ikke reagerer på modtagelse af ansøgningen, som det er også er tilfældet i ganske få tilfælde.
Effektive interviews
Hvis der er flere interviews i løbet af processen, så vis hensyn over for kandidatens tid. De fleste attraktive kandidater er allerede i andre ansættelser, så lad dem evt. selv være med til at vælge tidspunkter for interviews.
Overhold de tidspunkter, der bliver aftalt, og giv kandidaten tilstrækkelig information om, hvad interviewet kommer til at handle om.
Gennemsigtighed
Giv så mange detaljer som muligt om, hvordan processen fungerer, og hvor lang tid det kan tage. Det vil hjælpe med at reducere kandidatens usikkerhed og nervøsitet.
Personlig feedback
Selvom det kan være udfordrende og tidskrævende at give individuel feedback til hver kandidat, kan det være medvirkende til at skabe en positiv oplevelse af hele processen. Hvis det er muligt, så giv feedback på både ansøgninger og interviews. Derved giver du kandidaten en mulighed for at forbedre sig selv fremover, uanset om han eller hun får stillingen hos dig eller ej.
Fordomsfri tilgang
Vær opmærksom på at sætte diversitet og inklusion i højsædet under hele processen. Alle kandidater skal føle sig velkomne uanset deres baggrund, køn, race, alder osv.
Læs også: Diversitet og inklusion: Hvordan skaber man en mangfoldig arbejdsstyrke?
Hurtig beslutningsproces
Stræb efter at give besked om resultatet så hurtigt som muligt. Ventetid kan medvirke til frustration og måske tab af interesse fra kandidatens side. Det vil være en ærgerlig årsag til, at en god kandidat evt. takker nej til stillingen.
Gennemgå virksomhedskulturen
Uden at du skal bruge en halv formiddag på at snakke stolper op og vægge ned om dig selv og virksomheden, så er det meget vigtigt, at du giver kandidaten et indblik i virksomhedens kultur og værdier. Giv også plads til, at kandidaten kan spørge ind til dette, for det vil hjælpe ham eller hende med at afgøre, om I passer godt til hinanden.
Tak for tiden
Uanset resultatet af rekrutteringsprocessen, så brug tid på at takke alle de involverede kandidater for deres interesse, tid og indsats. Det vil efterlade et positivt indtryk af både dig og virksomheden, selvom de ikke måtte få jobbet i denne omgang.
Læs også: Stoleleg – aldrig har så mange danskere skiftet job
Husk, at en positiv kandidatoplevelse ikke kun handler om at finde den rigtige kandidat, men også om at opbygge en stærk relation til potentielle talenter og skabe et godt virksomhedsimage.