Employer branding: Hvordan udnytter du det i din ansøgning?

Employer branding: Hvordan udnytter du det i din ansøgning?

Employer branding: Hvordan udnytter du det i din ansøgning?

Employer brand. Alle virksomheder har et – omend det ikke er alle, der aktivt arbejder med det – og du kan med fordel udnytte virksomhedens employer branding, når du skriver din ansøgning.

Grundlæggende kan employer branding defineres som virksomheders forsøg på at markedsføre sig overfor potentielle medarbejdere. Men hvad er et employer brand helt præcist – og hvordan kan du bruge det i din ansøgning?

“Employer branding handler om, at virksomheder forsøger at kommunikere alle de gode ting, der gør lige præcis deres arbejdsplads til et fedt sted at være. Det handler om at vise, at man har glade ansatte, at man har et godt ry,” fortæller Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION, og han fortsætter: “Som kandidat skal du selvfølgelig udnytte, at du kender de gode historier, at du ved, det er et godt sted at arbejde. Det viser, at du har sat dig ind i virksomhedskulturen og er tiltalt af den.”

I en tid hvor det ikke længere er lønniveauet, der er afgørende for, om jobbet er interessant, er det altså vigtigt, at du formår at fortælle, hvad der så motiverer dig. Er det stemningen og kulturen på arbejdspladsen, er det fællesskabet eller er det noget helt tredje? Det er dyrt at rekruttere nye medarbejdere, og derfor er det vigtigt for virksomheden at få kandidater, der kan genkende sig selv i virksomhedskulturen – og som potentielt set har tænkt sig at blive i mange år.

 

Hvordan gør du i praksis?

“Vær klar i spyttet, når du fortæller, hvorfor du gerne vil arbejde i virksomheden. Hvad er det, der får dig til at tro, at det er den fedeste arbejdsplads? Kender du en, der allerede arbejder der, følger du virksomheden på de sociale medier, bliver du tiltalt af de mange arrangementer, der styrker fællesskabet?” spørger Thomas Laudrup retorisk og fortsætter: “Vis virksomheden hvad du er så vild med, og fortæl hvorfor. Så enkelt er det. Arbejdsgiveren må ikke være i tvivl om, at I er et godt match.”

Men motivation er selvfølgelig ikke det hele. Du skal også visualisere et billede af dig selv i jobbet; hvordan vil du løse de opgaver, du kommer til at stå over for, hvis jobbet bliver dit?

“Den gode ansøgning viser, hvorfor du gerne vil have jobbet, hvad du kan byde ind med rent fagligt og hvordan du passer ind i kulturen på arbejdspladsen,” afslutter Thomas Laudrup.

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er du præget af tunnelsyn, når du rekrutterer? Måske går du ubevidst efter en særlig aldersgruppe eller et bestemt køn, når du leder efter en …

Læs mere →

Lover du for meget i dit stillingsopslag? Kandidater oplever, at jobannoncer ikke er virkelighedstro

Er du lige en tand for kreativ og oversælgende, når du formulerer et stillingsopslag? Undgå at pynte på sandheden hvis du vil rekruttere en kandidat, …

Læs mere →

Arbejdsgiver, drop genbrugte jobopslag – nye tider kræver andre metoder

Har du som arbejdsgiver hang til at genbruge gamle jobopslag, når du skal rekruttere nye medarbejdere? Et godt råd er: Drop det! Rusk op i …

Læs mere →