En kandidat uden LinkedIn er som en hotdog uden pølse

En kandidat uden LinkedIn er som en hotdog uden pølse

En kandidat uden LinkedIn er som en hotdog uden pølse

Temmelig uinteressant. For ikke at nævne smagløst og uinspirerende. Særligt for den sultne virksomhed, der mangler en god kandidat. Sætter vi det på spidsen? Måske. Men det er ikke en joke!

Er du en af de kandidater, der synes LinkedIn er overflødigt, så sidder du sandsynligvis og ruller med øjnene lige nu, men giv os lige en chance; læs de næste små 400 ord. Det tager ikke lang tid, og vi tør vove den påstand, at du har skiftet mening, når du har læst artiklen til ende.

Det er ret enkelt: Er du ikke på LinkedIn, vil arbejdsgivere gå udenom dig. Rekrutteringsbureauer vil ikke være opmærksom på dig. Det gyldne kald udebliver.

Er du allerede i et arbejde, du er glad for, går du nok ikke og venter på en opringning fra en ny arbejdsgiver. Ikke lige nu. Men den dag kommer med stor sandsynlighed, og så er det en god idé at være forberedt. Vil du udvikle din karriere fremadrettet, skal du være på LinkedIn.

 

SKAL du gøre dig lækker?

Man fristes hurtigt til at tro, at LinkedIn udelukkende handler om, at du være en lækkerbisken for din kommende arbejdsgiver, men der er langt mere i det end det. At være rekrutterbar er én ting, at pleje dit netværk er en anden. Dit professionelle netværk, vel at mærke. Ved at være på aktiv på LinkedIn får du indblik i de ting, der foregår i dit professionelle netværk; du kommer med bag kulisserne. Din faglige profil bliver stærkere, når du ved, hvad der sker ude i verden.

Samtidig vil dit netværk undre sig over, at de ikke kan finde dig og dit professionelle virke på LinkedIn; du vil måske oven i købet tabe en væsentlig samarbejdsrelation på gulvet på den konto.

Netværk og inspiration; dét er nøgleordene.

 

Er du ikke overbevist?

Nuvel… Der er chancer for, at du stadig er af den gammeldags opfattelse, at LinkedIn er et socialt pseudo-netværk, og det er du naturligvis i din fulde ret til. Vi har bare én ting at tilføje, hvis det er tilfældet: Søger du et job uden at være på LinkedIn og kommer du i betragtning til stillingen, skal du have én historie klar til samtalen, og den skal være knivskarp. Hvorfor har du fravalgt netværket?

De fleste betragter det ganske enkelt som useriøst.

Og “de fleste” inkluderer stort set alle i HR.

 

PS: Se lige her…

Tror du os virkelig ikke? Finans har tidligere skrevet en artikel om netop virksomheders brug af LinkedIn i rekrutteringsprocessen, og ved du hvad? 42% af de adspurgte virksomheder svarer, at de bruger LinkedIn som en direkte rekrutteringskanal.

Artiklen er skrevet i 2016. Tre år tidligere – altså i 2013 – var det kun 3%, der brugte mediet.

Hvordan tror du, tallet ser ud i dag?

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er du præget af tunnelsyn, når du rekrutterer? Måske går du ubevidst efter en særlig aldersgruppe eller et bestemt køn, når du leder efter en …

Læs mere →

Lover du for meget i dit stillingsopslag? Kandidater oplever, at jobannoncer ikke er virkelighedstro

Er du lige en tand for kreativ og oversælgende, når du formulerer et stillingsopslag? Undgå at pynte på sandheden hvis du vil rekruttere en kandidat, …

Læs mere →

Arbejdsgiver, drop genbrugte jobopslag – nye tider kræver andre metoder

Har du som arbejdsgiver hang til at genbruge gamle jobopslag, når du skal rekruttere nye medarbejdere? Et godt råd er: Drop det! Rusk op i …

Læs mere →