Du SKAL begrunde et afslag

Ja for f….. Du SKAL begrunde et afslag!

Ja for f….. Du SKAL begrunde et afslag!

Selvfølgelig er det ikke sjovt at sende et afslag. Det ved vi godt. Men det er ikke en undskyldning for at gøre kort proces; feedback er afgørende for både dig og kandidaten, og derfor skal du altid begrunde et afslag.

Og med altid mener vi ALTID. Hver gang. Også selvom det er tidskrævende. Og det er ikke for sjov, vi skriver med versaler; du skal forstå vigtigheden af feedback til de kandidater, du vælger, og det handler primært om to ting: Dit omdømme og dit behov for dygtige medarbejdere.

Lad os tage omdømmet først. Undersøgelser viser, at både manglende og mangelfulde afslag har stor indflydelse på kandidaternes opfattelse af virksomheden – og for størstedelen har det også betydning for kandidaternes lyst til at købe virksomhedens produkter eller tjenesteydelser fremadrettet. And guess what? Hvis kandidaten ikke længere har lyst til at investere i dine produkter, så anbefaler han eller hun dem nok heller ikke til sine nærmeste. Tværtimod. Du bliver den virksomhed, der er ligeglad med andre mennesker.

Ikke værd at være kendt for, vel?

Og så er der det andet punkt; dit behov for dygtige medarbejdere. Kandidaten passede måske ikke til lige præcis den stilling, der skulle besættes, men der må alligevel ha’ været en vis mængde af kvalifikationer, siden personen gik videre til samtale. Hvem ved, hvornår du får brug for endnu en medarbejder? I en stilling der passer perfekt til den kandidat, du netop har afvist.

Så er det klogt ikke at ha’ smækket døren for hårdt i.

Hvordan gør du så?

Der er lige én ting, vi skal have på det rene, inden vi går videre: Vi taler selvfølgelig ikke om de kandidater, du allerede sorterer fra i screeningsprocessen. De skal også have et svar, men det må gerne være et standardsvar – bare de får svar. Det traditionelle “Tak for din ansøgning. Vi har valgt (…), og desværre er du ikke gået videre” er længe fint.

Det handler om de ansøgere, du har haft til samtale, men som du har valgt ikke at gå videre med. Det er dem, vi taler om. Det er dem, der skal have en begrundelse. Uddybende feedback der forklarer, hvorfor du har valgt at gå videre med en anden kandidat. Det er tidskrævende, men det er nødvendigt.

Og der findes flere forskellige måder at levere den svære besked på: mail, opkald eller et møde.

Fordelen ved en mail er, at du har mulighed for at give kandidaten en grundig forklaring uden at glemme vigtige detaljer. Et opkald er mere personligt end en mail, og samtidig får kandidaten mulighed for at stille opklarende spørgsmål undervejs. Et møde er overkill i de fleste situationer, men det kan være en god idé, hvis du forestiller dig, at der inden længe dukker en ny stilling op til kandidaten.

Så…

Er du nået hertil, har du ikke længere en undskyldning for at droppe begrundelsen!

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

1/3: Sælger – du skal sælge dig selv til jobsamtalen

De fleste sælgere forbereder sig grundigt til kundemøder: De undersøger kundens behov, har kendskab til deres produkter, har forberedt en klar målsætning til mødet og ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt