Få dine kompetencer i spil, når du søger nyt job

Få dine kompetencer i spil, når du søger nyt job

Skal din ansøgning markere sig positivt blandt de mange andre, der også søger stillingen, så skal du tydeliggøre hvordan du kan skabe værdi for virksomheden – og det gør du ved at have fokus på dine kompetencer.

Har du læst artiklen ”Læg en strategi for din jobsøgning, og øg mulighederne for at finde et job,” så ved du, at opslåede stillinger stadig udgør en væsentlig del af både private og offentlige virksomheders rekrutteringsstrategier. Dermed er ansøgning og CV vigtige spillere i kampen om et nyt job, og vil du øverst i bunken med de gode ansøgninger, skal du have styr på dine kompetencer. Og ikke bare dét – du skal også formå at relatere dem til den aktuelle virksomhed.

Det viser Rekrutteringsanalysen 2020 fra Ballisager, hvor en række virksomheder har svaret på, hvad der kendetegner de bedste ansøgninger.

Dine faglige og personlige kompetencer er altså nøglen til et nyt job, men hvordan formidler du dem bedst? Det kigger vi nærmere på, og vi giver dig også en række konkrete eksempler, så du har noget at arbejde videre med.

Identificer dine kompetencer

Første skridt på vejen mod en skarp ansøgning, er en kompetenceafklaring. Kompetencer er et vidt begreb, og det er ikke så enkelt som det lyder – det fortæller Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION:

”Kompetenceafklaring er en proces, hvor du dykker ned i dine færdigheder og erfaringer, og det kræver, at du kigger ind ad. Kunsten er at afdække alle dine kompetencer, udvælge dem der er aktuelle for stillingen og relatere dem til de opgaver, du skal løse, hvis jobbet bliver dit.”

Skal arbejdet gøres mere overskueligt, kan du med fordel inddele dine kompetencer i tre kategorier:

  • Personlige kompetencer
  • Branchefaglige kompetencer
  • Metodefaglige kompetencer

Personlige kompetencer

Dine personlige kompetencer relaterer sig til dig som menneske. Det er de færdigheder, der bestemmer hvordan du udfører dit arbejde, indgår i et samarbejde og håndterer forskellige situationer.

Eksempler på personlige kompetencer er struktureret, analytisk, detaljeorienteret, udadvendt etc.

Branchefaglige kompetencer

Dine branchefaglige kompetencer omhandler de færdigheder, der hænger sammen med en specifik branche. Et eksempel kan være et job som sælger af gulvvarmekomponenter, hvor du har opbygget kompetencer og viden om eksempelvis gulvkonstruktioner, fremløbstemperaturer og energiforbrug.

 

Metodefaglige kompetencer

Dine metodefaglige kompetencer knytter sig til de færdigheder, du har opnået gennem uddannelse, arbejde eller fritidsinteresser. Men modsat de branchefaglige kompetencer er der her tale om brede kompetencer, som kan bruges på tværs af brancher.

Eksempler på metodefaglige kompetencer er it-programmer, salg, kommunikation etc.

Vær konkret, og få kompetencerne i spil

Drømmer du om at lande et nyt job, skal du undgå den klassiske ansøgningsfælde, fortæller Thomas Laudrup:

”Jobsøgere bliver hurtigt lidt for overordnede og luftige, når de skal beskrive deres kompetencer. Okay, så du er analytisk og struktureret – men hvordan kommer det til udtryk? Det er virkelig vigtigt at være konkret og underbygge dine kompetencer med eksempler.”

Du skal altså i gang med at grave succeshistorierne fra dit uddannelses-, arbejds- og fritidsliv frem, så du kan beskrive overfor en kommende arbejdsgiver, hvordan dine kompetencer kan skabe værdi for virksomheden.

Nedenfor har vi fundet fire eksempler på personlige kompetencer, og vi viser dig, hvordan du kan sætte dem ind i en forståelig kontekst.

Eksempel 1: Struktureret

Det er vigtigt for mig at løse mine opgaver på en struktureret måde. Det betyder helt konkret, at jeg – hver morgen når jeg møder ind – lister alle mine opgaver, estimerer tidsforbruget og prioriterer dem, så jeg ved, at jeg altid når det vigtigste.

Eksempel 2: Fleksibel

I mit arbejde hos X løste jeg mange forskellige opgaver. Nogle dage var det support af eksisterende kunder, andre gange var det opsøgende salg og det kunne også være, der manglede et par hænder på lageret. Jeg hjælper der hvor behovet er, og det vigtigste for mig er, at mine kollegaer og jeg lykkes med vores arbejde – også selvom det betyder vekslende arbejdsopgaver.

Eksempel 3: Grundig

Jeg fordyber mig i mine opgaver, og det betyder, at de ting jeg afleverer, altid har stor substans og indholdsmæssigt gods, og jeg bruger gerne en ekstra time eller to på at sikre, at alt er korrekt ned til mindste detalje. Nogle vil mene, at det er overflødigt – for mig er det meget tilfredsstillende.

Eksempel 4: Resultatorienteret

Målbare resultater driver mig i mit arbejde. Det betyder, at jeg sætter mål for mig selv, og jeg forventer også, at min chef sætter mål for mig. I mit seneste job som sælger hos X fik jeg for eksempel indført en række nye tiltag for kundebesøg, hvilket betød, at jeg løftede mit salg med 18% – det motiverer mig til at fortsætte.

 

Nyt job – men måske i en helt anden branche?

Der kan være flere grunde til at du er jobsøgende. Måske er du ledig, måske er du ikke glad for at være hvor du er, eller måske drømmer du om et karriereskift. Uanset årsagen er kompetenceafklaring et vigtigt element, og det er ikke kun i forbindelse med din ansøgning – en afklaring af dine kompetencer kan også åbne dine øjne for nye jobmuligheder.

I processen med at definere dine kompetencer vil du opdage, hvilke opgaver du trives med at løse, og hvad der gør dig glad for at gå på arbejde. Og arbejdsglæde bør altid være omdrejningspunktet for dit valg af arbejde. Ikke alene fordi du arbejder bedre når du er glad, men også fordi du bruger mange af døgnets timer på at passe dit arbejde.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt